Jump to content

En grå dag i svartvitt

Recommended Posts

4 minutes ago, Odie (Thomas) said:

Hur tjusigt som helst:thumbsup:, gamla byggnader gör sig väldigt bra i S/V och bron i bild 7 blir min favorit.:)

Hur scannar du in dina bilder använder du en flatbädds eller en speciell scanner för film?  bara en undran.

Tack Odie!! :)

Till 135 negativ använder jag en Plustek Opticfilm 8100.

120 negativen (som dessa är) fotar jag av med digitalkamera på ett ljusbord, negativen placeras i en sådan här länk.

19 hours ago, Himma said:

Vackra bilder du visar. Håller med Thomas om bild 7 som favorit.:thumbsup:

Tack Himma :) Kul att dom gillas!

9 hours ago, Jens Nilsson said:

Mycket snyggt Mathias, du hittar motiven som funkar i svartvitt var du än är! :thumbsup:

Gillar också stenbron i sjuan men även bild ett har något extra som jag gillar!:)

Tack o bock Jens :)

8 hours ago, sanne said:

Hvorfor sort hvidt ? :) v1 det bedste da der er en god dybde i billedet 

Tack Sanne! Dom är i svartvitt för jag har tagit dom med analog kamera med svartvit film :)

1 hour ago, Mona said:

Himla snygga bilder allihop!! Du är otroligt duktig på kompositioner. Älskar det kvadratiska formatet. Har svårt att välja bara en här, så det får bli 1, 2 & 3 i första hand. Alla andra delar 2:a platsen :)

Var är dessa tagna?

Tack Mona :)

Gillar också kvadratiska bilder och som tur är blir det ju så med mellanformat :thumbsup:

Bilderna är tagna strax utanför Växjö här.

6 minutes ago, Mathias said:

Tack Mona :)

Gillar också kvadratiska bilder och som tur är blir det ju så med mellanformat :thumbsup:

Bilderna är tagna strax utanför Växjö här.

Nu känner jag mig väldigt okunnig, men blir det alltid kvadratiskt med analogt? Behöver nog en kurs...

5 minutes ago, Mona said:

Nu känner jag mig väldigt okunnig, men blir det alltid kvadratiskt med analogt? Behöver nog en kurs...

Nej, vanlig fotorulle 135 film, där är negativet precis som en fullformatssensor 24x36mm, men på mellanformat 120 film så är det vanligast att negativen är 6x6cm alltså kvadratiskt :)

5 minutes ago, Mathias said:

Nej, vanlig fotorulle 135 film, där är negativet precis som en fullformatssensor 24x36mm, men på mellanformat 120 film så är det vanligast att negativen är 6x6cm alltså kvadratiskt :)

Okej! Så om jag vill ha kvadratiska bilder utan att beskära så ska jag ha en 120 film?

9 minutes ago, Mona said:

Okej! Så om jag vill ha kvadratiska bilder utan att beskära så ska jag ha en 120 film?

Yes, meeen 120 film passar bara i mellanformatskameror, alltså inte i en kamera avsedd för 135 film! (35mm)

Obs, lånade bilder!!

120.jpg.8d11abc0872425e4a0f7ceff3df6f7f7.jpg

58ab3514c99fb_120vs135.jpg.b621ec3a07a06fecaf82ca9eba25ce15.jpg