Jump to content

Recommended Posts

Hej! 

Jag tänkte kolla om det är någon utav er som fotograferar Stilleben? Jag har verkligen öppnat upp ögonen för den typ av fotografering. Skulle vara kul att veta om någon fler är intresserad av det och vad ni använder för utrustning då. Jag har tänkt att testa det någon dag (testade att fotografera min hylla idag och ska visa senare) som är julinspirerat. Ska klura hur det ska se ut.

Men som sagt, någon fler som fotograferar/intresserad av stilleben?

Kan väl inte påstå att det är mitt stora intresse, även om jag provat på några gånger.  I bland kanske mest för att testa olika ljussättningar och tekniker. Men sen har jag som regel dålig fantasi när det kommer till motiv, så det blir inte ofta. Nåt som jag tycket var kul var att fota frukter, jag försökte efterlikna bilder från en fotograf vid namn Edward Weston, och det finns nån grupp på flickr som bara innehåller såna bilder.:) 

Minns inte exakt vilken utrustning jag använde, då hade jag ingen fullformatare i alla fall, utan jag hade min Canon 550d och makroobjektivet..  Använde bara en halogen-läslampa som belysning.

Men som sagt, letar man så hittar man väl fler bilder jag tagit av sk stilleben, och letar du i kategorin Konst så finns det mer exempel på både mina och andras bilder...

Här är  i alla fall några av dom bilder som jag gillade bäst av detta projekt:

Verktygen som nämns i kommentererna hittar vi här:

Dom hamnade i "Övrigt", och dom kan man kanske också kalla för nåt slags stilleben och som jag blev rätt nöjd med. Alla utom skiftnyckeln framkallade jag och har som små tavlor i min lilla hörna på verkstaden där jag jobbar...

Blir spännande att se dina bilder sen!:)

Jag gör det inte så ofta, blir mest den mörka årstiden. Oftast blir det med 5D III och naturligt ljus, men nu försöker jag (igen) att komma överens med blixten! Försöker få lite olika bakgrunder som passar motivet. Har samlat på mig några tapetprover som jag limmat upp på frigolitskivor. Har även en träram där jag spänt upp svart matt sammet. Perfekt även som bakgrund till porträtt då den inte blänker.

On 2016-11-22 at 2:37 PM, Jens Nilsson said:

Kan väl inte påstå att det är mitt stora intresse, även om jag provat på några gånger.  I bland kanske mest för att testa olika ljussättningar och tekniker. Men sen har jag som regel dålig fantasi när det kommer till motiv, så det blir inte ofta. Nåt som jag tycket var kul var att fota frukter, jag försökte efterlikna bilder från en fotograf vid namn Edward Weston, och det finns nån grupp på flickr som bara innehåller såna bilder.:) 

Minns inte exakt vilken utrustning jag använde, då hade jag ingen fullformatare i alla fall, utan jag hade min Canon 550d och makroobjektivet..  Använde bara en halogen-läslampa som belysning.

Men som sagt, letar man så hittar man väl fler bilder jag tagit av sk stilleben, och letar du i kategorin Konst så finns det mer exempel på både mina och andras bilder...

Här är  i alla fall några av dom bilder som jag gillade bäst av detta projekt:

MEN va snyggt!! Älskar verkligen verktygsbilderna du la upp i den andra kommentaren du postade här i inlägget. Då ska jag kolla under kategori konst för att hitta bilderna! Tack :) 

22 hours ago, Mona said:

Jag gör det inte så ofta, blir mest den mörka årstiden. Oftast blir det med 5D III och naturligt ljus, men nu försöker jag (igen) att komma överens med blixten! Försöker få lite olika bakgrunder som passar motivet. Har samlat på mig några tapetprover som jag limmat upp på frigolitskivor. Har även en träram där jag spänt upp svart matt sammet. Perfekt även som bakgrund till porträtt då den inte blänker.

Spännande det låter med blixt. Önskar jag hade någon typ av belysning till mitt fotandet och filmande. Sugen på ringlight faktiskt men vet inte hur det blir till fotografering. Men vad smart med frigolitskivorna!! Lätta och antar att det blir bra? Jag använder mig av en svart bakgrund när jag fotograferar självporträtt och filmar. Dock inte av sammet, smart tips! 

Jag har ju ett mörkbrunt golv på ett av rummen i min lägenhet som jag funderar att använda som bakgrund när jag ska fotografera stillebild med jultema. Funderar på att göra det till helgen men hur jag ska göra det får jag planera och klura lite på!

Brukar ni planera era stillebilder?

Planera är väl ett starkt ord, men jo visst lite planering  blir det väl. Men det är sällan jag går och tänker på  såna motiv, men ser jag nåt bildexempel som jag gillar, typ som fruktbilderna så börjar ju hjärnan jobba lite, då kan jag ju få för mig att jag vill göra nåt liknande....:lol:

Eller när vi haft nån fototävling eller annan utmaning då blir man ju tvungen att fundera & planera lite.:)

Men annars så tar jag dagen som den kommer, ena stunden känner jag för att fota månen och nästa dag kan det vara spindlar...

3 minutes ago, Jens Nilsson said:

Planera är väl ett starkt ord, men jo visst lite planering  blir det väl. Men det är sällan jag går och tänker på  såna motiv, men ser jag nåt bildexempel som jag gillar, typ som fruktbilderna så börjar ju hjärnan jobba lite, då kan jag ju få för mig att jag vill göra nåt liknande....:lol:

Eller när vi haft nån fototävling eller annan utmaning då blir man ju tvungen att fundera & planera lite.:)

Men annars så tar jag dagen som den kommer, ena stunden känner jag för att fota månen och nästa dag kan det vara spindlar...

Ja men precis! Lite som för mig. Igår körde jag lite spontant på vad jag skulle kalla stilleben av inredning, får se hur det blir. Tror dock jag måste läsa på lite mer om det och se vad det verkligen innebär och sedan testa på det. :) Ska dela med mig snart, bilderna är på väg in i datorn nu!

Här är ett försök till inredningsstilleben. Dock upplever jag den alldels för sne och inte ens horisontfunktionen i Camera Raw kunde göra den rättvis (hjälpte den nog mycket). Håller tummar och tår att det kommer ett stativ i julklapp annars blir det att leta på mellandagsrean. Stativet jag har gör så allt bli snett även fast vattenpasset visar rakt. Kan inte vara rakvatten i det, hehe! ;) 

Men vad tror ni? Jag ska försöka kika lite mer om stillebensfotografering när det gäller just inredning! Klassas denna som stilleben? När jag kollade på google kom flera inredningsbilder upp så jag skulle nog klassa det som det. Gjorde lite småfix i inredningen för denna bild men gav inte full redigering på den då det inte blev som jag ville. Nya försök på detta vis nån dag och lite ljus bredvid datorn ska läggas till för den fotograferingen. 

När jag kollade upp stilleben lite tidigare idag fick jag två idéer till med stilleben, får se hur de resultaten blir :giggle:

wops.png

Jag förstår hur Mona menar och håller med i stora drag, stilleben förknippar jag också med färre enstaka föremål. Men å andra sidan om man googlar på inrednings stilleben så får man ju faktiskt upp en massa liknande bilder som denna, och är det tanken så är du på god väg. :)

Angående upprätningen  som failar så är det nog inte upprätningen i sig som är problemet, det är nog snarare att du stått något till höger om bokhyllan så dom vågräta linjerna upptill och nedtill kan aldrig bli parallella så att vi upplever bilden som rak. Det blir ungefär som en slags keystone-effekt fast i stående format. Du kan googla på det men enkelt beskrivet är att om du fotar en  fyrkantig byggnad eller en dörr t ex från låg höjd, under halva dörren så blir den betydligt bredare nertill än upptill, där den blir väldigt smal.  Fast nu är det i stående format och i stället för låg höjd har du stått lite för mycket till höger, om du är med på vad jag menar.

Nu är inte jag nån höjdare på Photoshop, men du skulle ju kunna testa "Omforma fritt" och tänja på bilden i hörnen , men det kan vara svårt kanske i såna här bilder, kanske blir förvrängningen ännu sämre....

21 hours ago, Mona said:

Nja, jag skulle inte kalla detta stilleben direkt. För mig är stilleben mer detaljer av inredningen, tex blommor, porslin, frukter mm. Kanske inte allt på en gång, om du förstår hur jag menar! 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stilleben

Jag förstår vad som menas med stilleben i länken du skickade. Det är ju grund och botten stilleben (så som jag också förknippar det) och när jag kollar lite mer om stilleben upplevs det som en starkare inzoomning på bilderna. Men samtidigt blir man lätt lurad av google och ser helheten av inredning som stillebild. Inte hunnit undersöka just inredningsdelen inom stilleben än men det blir nog till helgen och försöka hitta svar :) 

Vad tror du man skulle kunna klassa min bild som om det inte är stilleben? Om man skulle vara tvungen att kategorisera in det. Självklart ska det inte behövas men vore kul att höra din åsikt :) 

14 hours ago, Jens Nilsson said:

Jag förstår hur Mona menar och håller med i stora drag, stilleben förknippar jag också med färre enstaka föremål. Men å andra sidan om man googlar på inrednings stilleben så får man ju faktiskt upp en massa liknande bilder som denna, och är det tanken så är du på god väg. :)

Angående upprätningen  som failar så är det nog inte upprätningen i sig som är problemet, det är nog snarare att du stått något till höger om bokhyllan så dom vågräta linjerna upptill och nedtill kan aldrig bli parallella så att vi upplever bilden som rak. Det blir ungefär som en slags keystone-effekt fast i stående format. Du kan googla på det men enkelt beskrivet är att om du fotar en  fyrkantig byggnad eller en dörr t ex från låg höjd, under halva dörren så blir den betydligt bredare nertill än upptill, där den blir väldigt smal.  Fast nu är det i stående format och i stället för låg höjd har du stått lite för mycket till höger, om du är med på vad jag menar.

Nu är inte jag nån höjdare på Photoshop, men du skulle ju kunna testa "Omforma fritt" och tänja på bilden i hörnen , men det kan vara svårt kanske i såna här bilder, kanske blir förvrängningen ännu sämre....

Ja, jag förstår också hennes tankar och håller med. Men lite knepigt att det finns liknande bilder som min som stilleben. Detta ska jag verkligen djupa in i och se om jag hittar en bra förklaring. Återkommer med hur det går. Jag ställer samma fråga till dig Jens! 

Vad tror du man skulle kunna klassa min bild som om det inte är stilleben? Om man skulle vara tvungen att kategorisera in det. Självklart ska det inte behövas men vore kul att höra din åsikt :) 

JUSTE!! Det där pratade vi om på foto 1, en kurs jag läste på gymnasiet! Nästa gång får jag mäta mig fram och se till att jag hamnar mitt för hyllan! tack! :) 

On 2016-11-24 at 10:11 PM, Jens Nilsson said:

Klurig fråga, inredningsfoto eller nåt, men det känns lite tamt kanske. .. får nog suga på den tror jag.... :)

Ja, lite svårt. Men håller faktiskt samtidigt med både dig och Mona, det hamnar ju under inredning tillslut. :)

On 2016-11-24 at 10:43 PM, Mona said:

Jag vet inte riktigt vilken kategori, men tänker som Jens att den hamnar under inredning. Bilden skulle kunna platsa i en heminredningstidning.

Ja, precis. Visst äre inredning. Jag såg min favoritfotograf jobbat för indiska nu och herregud vad jag blev sugen att fota mer inredning!

Jag har tänkt att försökt undersöka lite med stilleben och fotografera det någon dag nu när jag är hemma hos mina föräldrar (här finns många plankor och vad det nu finns som bakgrund). Har lite idéer :D 

Snyggt, bra jobbat! :thumbsup: Gillar att motivet (motiven) inte är helt centralt placerade, i bland passar det också men här tycker jag det blev bra när det var lite ocentrerat. Fint arrangerat och snyggt underlag, du har lyckats få nästan inga skuggor, inte illa! :) Hur har du ljussatt ? 

8 minutes ago, malinhalvarsson said:

IIIH! Här är en bild på mitt försök på stilleben!! Jag är så nöjd med bilderna och fler kommer visas men här är första redigeringen! 

IMG_0993.png

Snyggt Malin! De mörka bräderna i höger under kransen tycker jag bidrar till att ge ett lite mer djup där. Ser ut som att de är högre än övriga kransen (men gissar att den inte är det). Snyggt i alla fall!

Fint arrangerat och snyggt underlag! Jag hade nog velat ha kransen helt centrerad i det här fallet. Att ta stilleben är jättekul! Min favoritfotograf på matstilleben är Corinna Gissemann. Du kan leta upp henne på fb, där visar hon mycket behind också :) Hon har tidigare haft en hemsida, men den verkar har försvunnit. Kanske hon nu bara finns på fb. Hon har även gett ut böcker.

Men vad kul för sån härlig respons! Nu har jag äntligen fått tiden och ska fortsätta redigera resten. Ska testa centrera någon också för att se det! 

Jens : Det jag använde för ljussättning är ljuset utifrån och en reflexskärm med silvriga sidan. Mina föräldrar har en glasaltan med underbart ljus. :D 

Mona: Henne ska jag kolla in. Det här med stilleben kändes som min grej och imorgon ska jag testa lite mer tror jag! :D