Jump to content
Mona

Miniträff i Götet med Conny!

Recommended Posts

Igår hade jag och Conny en lite miniträff i Göteborg! Vädret kunde varit bättre, det regnade och blåste och var svinkallt, men som ni som varit med på träffar vet, så brukar Conny till slut fixa till det med vädergudarna! Så även denna dag då det sent på eftermiddagen slutade regna! Kallt var det dock!

Vi startade med lite lunch (ni känner ju Conny :D ), men efter det så hann vi avverka lite bilder på olika ställen i hamnen och i Kvarnbyn, som ligger i Mölndal. 

Här kommer ett urval från dagens bravader!

1. Kvarnbyn och det mäktiga vattenfallet. Troligen Mölndals mest fotograferade plats!

_W2B1057_1200px.jpg

2.

_W2B1066_1200px.jpg

Nu åter till Göteborg...

3. Utsikt från Klippans kulturreservat på Södra Älvstranden.

_W2B1076_1200px.jpg

4. 

_W2B1074_1200px.jpg

6. 

_W2B1088_1200px.jpg

7.

_W2B1090_1200px.jpg

8. För er som inte visste det så har vi faktiskt isbjörnar i Göteborg!

_W2B1086_1200px.jpg

9.En del av oljehamnen.

_W2B1089_1200px.jpg

10. Efter att ha tagit en hel del bilder på Älvsborgsbron, gav vi av oss av till Götaälvbron, även kallad Hisingsbron. Där knallade vi upp och fick utsikt över hamnen. Här är Barken Viking med Operan i bakgrunden.

_W2B1095_1200px.jpg

11. Lite vidgade vyer så att även Läppstiftet kom med!

_W2B1098_1200px.jpg

12. Denna dödsdömda bron är snart ett minne blott, när en ny bro ska stå klar 2021.

_W2B1112_1200px.jpg

Många liknande bilder blev det, men det tog en del tid att åka runt i fredagsrusningen, plus att det var fruktansvärt kallt. 8 tim i kylan är tappert, men så är fotografer också ett uthålligt släkte :D 

Ska bli roligt att se Connys bilder också!

WOW, vilken kanonserie rakt igenom :wub::wub:

Väldigt fina komp i alla bilderna och ett härligt tryck i färgerna!! Skall det utses några favoriter får jag hålla 1, 8 ,10 och 11 liiite före de andra!

Finfint! 
10 & 11 :wub:

...möjligtvis att jag skulle valt dämpa något i de gul-oranga ljusföroreningarna, ffa i moln/himlar, men det är ju jag det...

Tack så mycket mina vänner!  Jätteroligt att få sådan respons :)

A-L! Jag jobbade en del med dom där gulorange färgerna på himlen, men fick det inte bra, så jag gav upp! Svårt när det är så mycket olika ljus och färger i stadsbilder. Hade själv önskat lite ljusare partier på vissa ställen, men att höja exponeringen för mycket i efterhand ger bara mer brus, dessutom har mitt älskade Noiseware inte kunnat gå att installera om i nya CC 2017, vilket jag är skitsur över :badday:Varken LR eller PS har bra brusreducering om man jämför med Imagenomic. 

8 minutes ago, Mona said:

Tack så mycket mina vänner!  Jätteroligt att få sådan respons :)

A-L! Jag jobbade en del med dom där gulorange färgerna på himlen, men fick det inte bra, så jag gav upp! Svårt när det är så mycket olika ljus och färger i stadsbilder. Hade själv önskat lite ljusare partier på vissa ställen, men att höja exponeringen för mycket i efterhand ger bara mer brus, dessutom har mitt älskade Noiseware inte kunnat gå att installera om i nya CC 2017, vilket jag är skitsur över :badday:Varken LR eller PS har bra brusreducering om man jämför med Imagenomic. 

Jag lyckades installera det igen och det fungerar utan problem. Fick ange host till samma mapp som CC2017 finns i.

3 minutes ago, Himma said:

Jag lyckades installera det igen och det fungerar utan problem. Fick ange host till samma mapp som CC2017 finns i.

What??? Snälla, du måste hjälpa mig! Jag har suttit i flera dagar nu, men det vill bara inte funka trots att jag väljer CC 2017. Fattar inte vad jag gör för fel? Kontaktade t o m supporten som skickade länk till installationen, men funkar inte ändå :y1:

10 hours ago, Himma said:

Hittade min gamla nedladdade installationsfil och öppnade den. När frågan om host kom upp valde jag samma mapp som CC2017 är installerad i och sen skötte sig allt självt. Även registreringsinformationen var klar.

Noiseware.jpg

Det är precis så jag gjort 100 ggr nu :(

Du menar att Conny är glad i fika? Det har vi aldrig märkt! :lol::D;)

Mycket fin samling du fått ihop! :) Måste säga att 1:an sticker ut extra mycket här! Det ser nästan lite övernaturligt ut! :thumbsup:

Dessa uppdateringar av PS som får alla plugin att försvinna är minst sagt irriterande men någon av gångerna detta hände och jag ett mindre bryt på Adobe så hittade jag en ganska enkel lösning på problemet.

Den här datorn > systemdisk (999 gånger av 1000 C: ) > program > Adobe > Adobe Photoshop CC 2015.5 > Plug-ins kopiera innehållet här och klistra in det i motsvarande mapp under Adobe Photoshop CC 2017.

Ej säker på att detta fungerar när du har testat att installera om plugin 

Fantastiska bilder allihopa, avböjer att välja favorit då dom håller samma klass hela högen, grymt snyggt jobbat!:thumbsup::thumbsup:

Femman går dock bort som Himma är inne på...^_^

Hoppas du får ordning på programproblemet!:)

...apropå pluginsen Mona, kan det vara windows-behörigheter/inställning som krånglar?
Något som "kör som administratör" kanske löser?

28 minutes ago, A-L said:

...apropå pluginsen Mona, kan det vara windows-behörigheter/inställning som krånglar?
Något som "kör som administratör" kanske löser?

Det är ju jag som är admin! Får ingen fråga om att köra som en! Ingen annan använder min dator.

Nu gjorde jag om allt från början (igen), och nu ÄNTLIGEN fick jag till det :yahoo: T A C K  TEDH, jag gjorde som du sa :):):) :wub:

Detta räddade min dag :dance1:

20 minutes ago, Mona said:

Det är ju jag som är admin! Får ingen fråga om att köra som en! Ingen annan använder min dator.

Ser att Tedh lösning fungerade :)

Bara som förtydligande till mitt förslag;
Även jag är "admin" på egen dator - ändå envisas enstaka installationer/program
att man högerklickar på program/installations-ikonen och väljer "kör som administratör" - dessutom utan en pop-up-ruta-varning....
Snacka om att datorer/programvaror kan driva en till vansinne emellanåt... ;)

26 minutes ago, A-L said:

Ser att Tedh lösning fungerade :)

Bara som förtydligande till mitt förslag;
Även jag är "admin" på egen dator - ändå envisas enstaka installationer/program
att man högerklickar på program/installations-ikonen och väljer "kör som administratör" - dessutom utan en pop-up-ruta-varning....
Snacka om att datorer/programvaror kan driva en till vansinne emellanåt... ;)

Ibland får man krupp på dem! Men jag är en envis lus och tänker inte låta datorn bestämma :D 

Underbart fina bilder från början till slut:wub::wub::wub:

Jag har inte tömt kameran ännu och det känns som att jag kan skita i det också och radera dom direkt. Dina resultat kan jag omöjligt matcha. Det är riktigt fina alster du har fått fram över dessa stadsvyer. Än en gång, snyggt jobbat:thumbsup:

25 minutes ago, Cope said:

Dina resultat kan jag omöjligt matcha. Det är riktigt fina alster du har fått fram över dessa stadsvyer. Än en gång, snyggt jobbat:thumbsup:

Säg inte så... Då tror hon ju att Canon är en bättre kamera än Nikon..

Eller så ÄR Mona bättre fotograf :lol:;)

1 hour ago, Mona said:

Nu gjorde jag om allt från början (igen), och nu ÄNTLIGEN fick jag till det :yahoo: T A C K  TEDH, jag gjorde som du sa :):):) :wub:

Detta räddade min dag :dance1:

Vad skönt att det fungerade:)