Jump to content
Sign in to follow this  
Martin

En kort hösttur i skogen

Recommended Posts

Det har inte blivit mycket fotograferande men efter att ha avslutat en kommendering med att bevaka hans höghet Mr Popeman så ser jag nu fram emot 4½ veckor föräldrarledighet. Det skall bli riktigt skönt att umgås med kidsen!

Tog med mig Astrid (snart ett år) på en promenad i skogen. Hon sov mest. 

1. Röd glada

20161103_105955_007.jpg

2. Hittade en enkel men stor och rejäl fågelmatning i skogen. Välbesökt. Nötväcka till vänster ser jag. Någon form av tita till höger? 

20161103_111233_018.jpg

3. Inte mycket till foto men se det som ett dokumentationsfoto. En liten vråkskruv, 7 ormvråkar över en åker. Runt Falsterbo (och säkert andra ställen) är det en bra dag några tusen.20161103_121031_050.jpg

4. På vägen hem körde jag förbi ett gods. De föder upp fasaner för jakt bland annat. Höstfäger i åkern.

20161103_123024_062.jpg

Jag vet att duvhöken regelbundet tittar förbi men jag ser den sällan. Inte idag heller. 

Vet ju att det inte alltid är bara semester att vara med ungar, men det lät ändå nice att få vara ledig några veckor denna årstid..:)

Trevlig tur du hade med dotter och kamera,  Gladan gillas!:thumbsup:

Jag kanske inbillar mig men jag ser faktiskt en Nötväcka till vänster i bild 2. Vad det är till höger vet jag inte, en småfågel tycker jag att det ser ut som...:y15::lol:

Nötväckan är såklart till vänster. Hade en annan risig bild där jag plötsligt såg att där var två nötväckor, såg aldrig nummer två på plats i skogen. Ibland är det kul att kolla igenom sina foton efteråt för att se vad man egentligen såg... :)

5. Ormvråk (glömde denna igår)

20161103_120026_028.jpg

Trevlig med en lite utflykt tillsammans med den yngre generationen även om hon sov bort alla möjligheter till fågelskådning. Om den högra fågeln hade varit mycket större, vit med lång hals och orange näbb så hade jag gissat på knölsvan men nu låter jag bli gissningar. Ormvråken i sista bilden såg maffig ut, snyggt.:thumbsup:

En skön och avkopplande promenad är aldrig fel och om det resulterar i lite fina fågelbilder desto  bättre, nu när du hittat en fågelmatare i skogen kan du återkomma när det är lite kallare för att se vilka arter som uppehåller sig där, min favorit blir också ormvråken i sista bilden.:thumbsup::thumbsup: