Jump to content
Sign in to follow this  
Mona

Extern hårddisk

Recommended Posts

Jag funderar på att skaffa en extern hårddisk som lagringsmedia, men jag har ingen erfarenhet av dessa och undrar om någon kan tipsa om en bra sådan? Har väl tänkt runt 1TB och undrar om ni tycker det är en bra storlek?

Beror lite på vad du skall ha den till/som. Skall den vara påslagen kontinuerligt bör du välja en dyrare lösning med bättre kylning. En enkel USB disk är kanon som backupdisk men pallar inte att vara påslagen jämt, risken är att den helt enkelt blir för varm och havererar.

1TB räcker nog långt för vanliga bilder, fast iof sig tänkte jag spara en del raw filer. Sen planerar jag lite för en del film som dottern tänkt börja lära sig när hon får en system med filmfunktion. Hörde att ca 20 min film är på ca 2GB. En usb disk blir det nog, den behöver ju inte vara påslagen mer än när man ska spara på den.Vad ska man välja för märke då, eller spelar det inte så stor roll? Alla är kanske bra? Har ingen lust att lägga en förmögenhet heller :unsure:

Märket spelar nog ingen roll. Själv har jag följande externa:WD 500 gigLacie 1Tb 2st, fläktkyldaNågonstans har jag oxå en Lacie Porse 500 gig men den kan jag för mitt liv inte hitta!Inte för at det har med saken att göra men internt i datorn sitt 2X 500 gig Seagate som funkar klockrent, dom finns även som usb diskar tror jag.

Jag har också Western Digital och jag använder den enbart som backup. Den sitter alltså inte i för jämnan för då skulle den förmodligen bli för varm (kanske).

Den är säkert helt ok. Hårdvara överlag kan knasa, men det verkar vara märkesoberoende och mera beroende av att man råkat fått fatt på ett "måndagsex" Priset var ju också behagligt :)

Jag kollade upp Western Digital och hittade denna. Priset var ju canon och jag slipper frakt eftersom dom har butik i Göteborg :)

Det var ett bra pris på en bra disk. Köp två och kör parallella backuper så har du både hängslen och livrem.
Instämmer! :laugh:

Beror på hur man värderar bilden. Finns dom som tar backuper på diskar spridda över olika geografiska platser bara för att vara 100 om olyckan är framme, själv nöjer jag mig med dubbla backuper av allt samt ytterligare en webbaserad lösning för de bilder jag är extra rädd om.

Som Rolf säger allt beror på hur man tänker. Jag kör just nu en variant där jag har en extern hårddisk som jag tar hem cirka 2 gånger i månaden och laddar över rubbet på. Utöver detta har vi här hemma ett internt nätverk med egen server som vi laddar över allting på. Vill man dessutom ha både hängslen och livrem så kan man ju spara allt lokalt i sin egen dator också. Värt att tänka på är också att vi har 2 hus på tomten vilket gör risken för brand, stöld m. m något mindre.

Jag har hört att försvaret avyttrar sina numera tomma bergrum för en billig peng. kanske något för den försiktige? Flera av bergrummen klarar ett kärnvapenkrig!!

Jag tror jag lever mer spännande än ni :P Har bara mina två diskar i den stationära, och inte ens två uppsättningar av samma bild. Förstår ni varför jag vill ha en extern? ;)

Jag hade en gång en Lacie Porse, eller rättare sagt jag har. Bara det att jag har ingen aning om vart jag lagt den. Den har varit försvunnen sedan dag ett! Den finns, men var??

Rolf! Fick du med dig det från affären :whistle:Nu läste jag att Samsung också ska vara så himla bra. Nu blir det svårt att välja..:unsure:

Jag har hört att försvaret avyttrar sina numera tomma bergrum för en billig peng. kanske något för den försiktige? Flera av bergrummen klarar ett kärnvapenkrig!!
Ja ska vi göra ett gemensamt köp B) :laugh: Mona välj den som passar din plånbok bäst :)

Tror jag har bestämt mig, det blir en Western eller Lacie! Inet gör reklam för en just nu för ungefär samma pris.Eller så lägger jag ett bud på hela Säve depå som ligger nära mig ;) Då kan ni hyra in er när ni behöver både hängsle och livrem :woohoo: