Jump to content
ToddeSwe

Vägen

Recommended Posts

Snacka om ledande linjer :lol:

Snyggt jobbat. Både kompositionsmässigt och redigeringsmässigt :thumbsup:

Tack, jag blev förvånad över hur bra det blev när jag hade redigerat den lite i Photomatix. Utan redigering är den ganska tråkig. :)

Tack, jag blev förvånad över hur bra det blev när jag hade redigerat den lite i Photomatix. Utan redigering är den ganska tråkig. :)

Efterbehandling är ett måste. Om man inte använder sig av JPG, då kameran gör efterbehandlingen enligt dom inställningar man har valt.

Kör du dina råfiler rakt in i Photomatix eller konverterar du dom till TIFF först??

Denna togs i automatisk-gaffling med 3 olika exponeringar som jag lade ihop i LR till en HDR (enda sättet jag visste att få en HDR då). Sedan tog jag in resultatet där i Photomatix.

Förklara gärna om man kan förbättra eller förenkla med att konvertera TIFF.

Denna togs i automatisk-gaffling med 3 olika exponeringar som jag lade ihop i LR till en HDR (enda sättet jag visste att få en HDR då). Sedan tog jag in resultatet där i Photomatix.

Förklara gärna om man kan förbättra eller förenkla med att konvertera TIFF.

Det är varken en förbättring eller förenkling utan snarare omständigt att först konvertera till TIFF. Men du kan hoppa över LR och köra in dina 3 gafflade råfiler direkt in i Photomatix.

Jag kan dock inte göra det då Photomatix inte läser mina råfiler korrekt av någon anledning, så jag måste först konvertera dom till TIFF innan jag slår ihop dom i photomatix.

Det är varken en förbättring eller förenkling utan snarare omständigt att först konvertera till TIFF. Men du kan hoppa över LR och köra in dina 3 gafflade råfiler direkt in i Photomatix.

Jag kan dock inte göra det då Photomatix inte läser mina råfiler korrekt av någon anledning, så jag måste först konvertera dom till TIFF innan jag slår ihop dom i photomatix.

Nu när jag tänker efter så gjorde jag nog så när jag började. Fast då var det ju tre jpg bilder för då hade jag inte upptäckt RAW ännu.

Nu när jag tänker efter så gjorde jag nog så när jag började. Fast då var det ju tre jpg bilder för då hade jag inte upptäckt RAW ännu.

Okej, vilken tur att du upptäckte JPG :)

Haha...skivfelsnisse var visst framme. Jag menade att det var tur att du upptäckte råformatet :D

Gissade på att det var så men var ju inte helt säker på om du bara skojade med mig. :)

Även om jag inte är någon jättefantast av HDR så har du här lyckats väldigt bra med en alldeles fantastiskt fin himmel och härligt mustiga färger i övrigt. Även kompositionen är riktigt bra som Cope skriver med ledande linjer och en rak horisont. :)

Intressant tråd. Har LR6. När jag använder Photomatix I LR6 lägger det sig en Photomatix-stämpel på bilderna. Så jag undrar om jag kan använda Photomatix i LR6 utan att få den på bilderna? 

Ja det är väl bara att betala för Photomatix kollade deras sida på nätet citat:

"The trial never expires, but adds a 'Photomatix' watermark to the final image.

If you purchased a license of Photomatix Pro 5 or 6, download here to upgrade for free to the latest version."

Tack för det Thomas!

Men frågan är om det är värt så mycket och om det är säkert att betala med den här blanketten. Jag vet ingen annan som har köpt det här igenom, och då ska det alltså betalas i förskott för en kostnad på ca 900 kr i svenska pengar. Och sen vet jag inte heller om det finns bättre och mer prisvärda versioner av photomatix… Här är kanske någon som vet mer om detta?

Photomatix-pro-beställningssida.jpg-2.jpg