Jump to content
Cope

Torpet med dom målade innerdörrarna! (20 bilder)

Recommended Posts

Vi knallade över åkern till det lilla torpet som egentligen var vårt mål.

Viss renovering var även påbörjad på detta ställe med spånskivegolv från modern tid. När renoveringen gavs upp var svår att tyda men det verkade vara ett tag sedan. Missade tyvärr kolla datumstämpeln på Ramlösaflaskan som stod i köket. Det får jag göra om jag kommer dit igen.

Då i princip alla innerdörrarna var mönstermålade så får torpet heta: Torpet med dom målade innerdörrarna :)

1. Igenväxt och mysigt...

_DSC5616.jpg

2. Lummigt så det förslår ...

_DSC5617.jpg

3. Dörren var låst men ändå öppen :D

4. Jag började dock i det intilliggande huset. Där var riktigt mysigt inne och där hade jag gärna firad en snörik julafton. M a o en mysig plats :)

_DSC5621~0.jpg

5.

_DSC5622.jpg

6.

_DSC5625~0.jpg

7. Antagligen har pumpen tagit sitt sista pumptag....

_DSC5630.jpg

8. Då var man på rätt sida om den låsta dörren :)

_DSC5633.jpg

9. Tror att detta har varit någon form rum för förvaring av ved samt skafferi.

_DSC5634~0.jpg

10.

_DSC5636.jpg

11. Barskåpet har ni redan sett i dagens bild. Men det vissas även här :)

_DSC5639~0.jpg

12. Toaletten utan spår efter någon toa. Har kanske bara varit dusch och handfat där inne??

_DSC5640.jpg

13. Dörrarna var som sagt målade :)

_DSC5643.jpg

14. Blir man trött så finns det övernattningsmöjligheter :)

_DSC5644.jpg

15.

_DSC5647.jpg

16. Byter lokal och befinner mig nu i någon form av verkstad. Och här var det både stökigt och svårfotograferat :)

_DSC5658.jpg

17. Daterad till 1996 om jag inte missminner mig...

_DSC5659.jpg

18.

_DSC5661.jpg

19.

Himmelriket för Jens. Här finns det nog gott om spindlar :)

_DSC5664.jpg

20. En gammal låskista...

_DSC5666.jpg

Det var väl i stora drag min upplevelse härifrån. Ett riktigt härligt gammalt torp.....

Härmed är det nu slut på fredagens upptäckarrunda.

Hoppas att ni hade lika roligt som jag ;)

Jo det var kul att spana in dina bilder från er fredagsrunda, hade gärna kommit dit och letat spindlar och annat om det inte vore för avståndet. Tror inte jag behöver säga snyggt dokumenterat, man förväntar sig ju inget annat...

Och ska jag trots allt välja en favorit vilket jag inte kan men då får det bli bild 4, men det är mest motivet som blir favorit. Jösses så fin öppen spis...! :thumbsup:  :)

EDIT: Bild 3 skulle jag vilja se mer av...  :D

Sikke et forfald...ja det koster nok ikke mange penge måske 3000 kr ..ligner noget som kunne have været dansk gammel gård ude i skoven efterladt for længe siden..sjovt at kikke med her også :-)

Sikke et forfald...ja det koster nok ikke mange penge måske 3000 kr ..ligner noget som kunne have været dansk gammel gård ude i skoven efterladt for længe siden..sjovt at kikke med her også :-)

Tack Sanne :)

3000:- räcker nog inte långt :)

Ja men det var ju en läcker dörr, praktiskt om man inte vill ha inbrott, eller om man har husdjur! :thumbsup:

Haha....precis. Och inbrott ville dom nog inte ha då den var låst :D

Förvånansvärt att ett korsvirkeshus som inte ligger långt från större stad ej blir uppköpt av någon med stålar för renovering.

Det fanns tydliga bevis på att någon börjat men att sedan projektet stannat av...

Finfint! Såg ändå förvånansvärt välvårdat ut! Men det är kanske inte så många ligister ute i skoboyden? :)

Ja, det är märkligt att inga ligister och koppartjyvar har hittat dit. Det ligger ju iofs ute på bygden men inte så långt ifrån civilisationen :)

Bra jobbat även i den här tråden :)

Ni hade verkligen tur med att ställena inte var vandaliserade 

Tack :)

Hoppas verkligen att det får förfalla fritt utan hjälp om nu ödet vill att det ska förfalla vill säga :)

Jag förvånas varje gång jag ser att ni hittat ett nytt ödehus! Ganska fantastiskt att det får stå orört. Med tanke på tidningens ålder så är det ändå inte så gammalt, bara 20 år, men ser betydligt äldre ut om man ser till inredningen. Snyggt dokumenterat Conny! Det blir  :star:  :star:  :star:  :star:

Tack Mona :)

Man blir lika förvånad och glad varje gång man kommer in och ser att det inte är nedklottrat och sönderslaget. Hoppas att förfallet får fortgå i egen takt. Då ska jag åka dit igen om runt 20 år. Jag gillar när det liksom är i princip fallfärdigt. Då kommer Photomatix mest till sin rätt :)