Jump to content
Mona

Hornborgarsjön

Recommended Posts

I söndags var jag och två av fotovännerna vid Hornborgarsjön! Har läst att där är så fint på hösten, och att det skulle vara ca 7000 tranor där nu... Vi fick verkligen åka runt och leta för att öht hitta några tranor! Dom mesta hittade vi på en åker en bit från sjön, så det blev inte många bilder tagna på tranorna, eller något annat heller för den delen. Det mesta av soluppgången missade vi med en kvart, så det blev bara en bild tagen. Eller ja, det blev ju flera, men alla likadana! Tur ingen såg två hysteriska fotografer som springer ut för att fota höbalar :D

1. Första bilden när vi ramlade ur bilen! Lite magiskt var det allt fortfarande.

post-821-0-00567700-1475006101_thumb.jpg

2. Tarja fokuserar och skyndar sig! Sekunderna senare var solens magi försvunnen.

post-821-0-40830000-1475006249_thumb.jpg

3. Då BILDEN var tagen var det dags för frukost och en selfie! Bra kamera sköter sig själv! Kirsten hade inte vaknat än, utan anslöt senare.

post-821-0-72920400-1475006279_thumb.jpg

4. En häger fastnade på bild.

post-821-0-72085700-1475006316_thumb.jpg

5. 

post-821-0-65708600-1475006346_thumb.jpg

6. Efter många timmars letande så stod det några tranor långt bort på en åker!

post-821-0-07493100-1475006371_thumb.jpg

7.

post-821-0-61060500-1475006419_thumb.jpg

8. Vid ett ställe på norra delen av sjön brukar man kunna få fantastiska bilder på tranorna i solnedgången när de flyger ut i sjön för att sova. Den här hösten är det extremt lågt vatten i sjön, så tranorna sitter väldigt lång ut, ja så långt att man inte ser dem, bara hör, så det blev bara bild på solnedgången för mig. Tranorna hade jag för längesedan gett upp.

post-821-0-28601500-1475006577_thumb.jpg

Att få dessa bilder krävde hårt slit, många mil, många timmar och en trött kropp! Var det värt det? Ja absolut, för dagens höjdpunkt var lunchen på den fantastiska konstnären Löwings restaurang

Nu dröjer det länge innan det blir tranjakt för mig igen. Däremot återvänder jag mer än gärna till restaurangen :)

Nu ser ut att ha haft en givande dag. Och det gick ingen nöd på er heller ser jag :)

Det är alltså som vanligt. Fototräffar innebär mat och annan god förtäring i överflöd :nyam:

Din soluppgångsbild är underbar. Jäklar vad fin den är :wub: :wub:

Och favorit nummer 2 är hägern som är jäkligt skarp och fin :thumbsup: :thumbsup:

Tack Conny :) Ja, det var en givande dag om man bortser från att vi inte hittade så mycket tranor! De flesta hörde vi fanns runt Skara sommarland på en åker! Kändes inte alls lockande att åka dit och leta.

Äta bör man, annars dör man! Gäller i högsta grad en fotograf som du vet :P 

Häger- och tranbilderna har jag tagit med ett lånat 100-400/5,6-6,3L. Ett likadant som det Tarja sitter med i nr 2. Stort habegär på den  :nyam:

Tranorna är mindre viktiga i mina ögon ;)

Men solnedgångsbilden skulle jag lätt offra halva avtryckarfingret för :)

Hehe, du får baka nåt gott till Freddie och samtidigt presentera din idé angående 100-400:an :)

Säger som Himma, första bilden helt magisk (och som för övrigt blir vinnare nr 1) men även sista bilden var grymt vacker och blir vinnare nr 2! :wub:

Av bilderna med tranor blir bild 7 vinnare, men övriga ligger i hasorna!  :thumbsup:

Ni såg verkligen ut att ha haft en kanondag, kul med likasinnigt sällskap när man är ute och fotar, det har jag aldrig haft. Tur att jag är en ensamvarg men i bland hade det varit skoj med sällskap där ute...! :)

Vilken härlig soluppgång ni fick se och dessutom fint fångad av dig! synd att det var sparsamt med Tranor, men några bilder blev det dock, och även fina bilder på Hägern. Att ni hade trevligt syns på gruppbilden :thumbsup: :thumbsup:

PS jag kollade på Artportalen och den 22/9 hade någon räknat till 500 Tranor vid sjöns utlopp, inte undra på att ni inte såg så många. :(

Tack och bock allihopa! Era fina kommentarer värmer :)

Tranorna är mindre viktiga i mina ögon ;)

Men solnedgångsbilden skulle jag lätt offra halva avtryckarfingret för :)

Hehe, du får baka nåt gott till Freddie och samtidigt presentera din idé angående 100-400:an :)

Efter halva dagen hade jag gett upp hoppet om tranorna! 

Hmm, det får nog bli många kakor är jag rädd  :blink:

Vilken härlig soluppgång ni fick se och dessutom fint fångad av dig! synd att det var sparsamt med Tranor, men några bilder blev det dock, och även fina bilder på Hägern. Att ni hade trevligt syns på gruppbilden :thumbsup: :thumbsup:

PS jag kollade på Artportalen och den 22/9 hade någon räknat till 500 Tranor vid sjöns utlopp, inte undra på att ni inte såg så många. :(

Vi var vid utloppet också, men såg bara två stycken på väldigt långt håll. Lyckades dessutom skrämma dem ännu längre bort! Möjligen var det 500 i kvällningen, det lät iaf så från andra sidan där vi stod och väntade in solnedgången.