Jump to content
Jens Nilsson

Rekade för kommande projekt

Recommended Posts

Som jag nämnt redan i våras, eller i slutet av vintern så grubblar jag på ett mindre fotoprojekt men inte kommit till skott ännu. Tiden har flugit i väg och tankarna varit någon annanstans. Egentligen är det kanske inget speciellt, men jag hittade lite info om några gamla fort som i praktiken känns mer som cementerade skyttegravar, och dom har jag velat leta upp och göra nåt utav. Men som sagt, hittills har det inte blivit av fast jag vetat var dom ligger. Cyklar ibland förbi två av dom på väg hem från jobbet. 

I dag har jag grubblat och tänkt på vad jag ska försöka ta mig till, får ju inget fotat just nu för tiden. Visst testade jag min nya kamera i Piteå i helgen men det blev rena skära familjebilder som jag inte har lust att visa här.

Bestämde mig för att åka förbi forten och titta närmare utan kamera nu då jag åkte hem från jobbet, men mobilen rycktes dock fram. Var ju tvungen att ta lite minnesbilder för planering. Sen får vi se vad det blir om det blir nåt, det är rätt igenvuxet och kanske inte så intressant som jag först trodde. Åtminstone blir det svårt att fånga det på bild....

Och inte blir det bättre av att ungdomar tagit tillvara på varenda kvadratcentimeter inne i skyttegravarna och målat graffiti överallt. 

Vissa bilder är dock skickligt utförda, och en del är mysigare än andra...:

1. Ingången till en av gravarna, Måndalsfortet...:

post-1074-0-72328200-1471281554_thumb.jpg

2.Interiör. Här hade jag önskat att det inte var så förbenat målat, det förstör min tankebild av vad jag vill skapa för bilder...

post-1074-0-16797600-1471281558_thumb.jpg

3. Resten talar för sig själv... :o

post-1074-0-45226800-1471281560_thumb.jpg

4.

post-1074-0-07970200-1471281563_thumb.jpg

5.

post-1074-0-21365400-1471281566_thumb.jpg

6.

post-1074-0-54181900-1471281568_thumb.jpg

7.

post-1074-0-74611400-1471281570_thumb.jpg

8.Hade man varit lite harig så hade det känts olustigt att kliva upp ur denna håla... ^_^

post-1074-0-34122200-1471281573_thumb.jpg

9.Har tydligen varit finbesök här också... :D

post-1074-0-86268100-1471281575_thumb.jpg

Ja vi får se om det kan bli nåt, detta var bara rekningsbilder tagna med mobilen, ville bara visa dom fina målningarna... :lol:

Spännande plats du har hittat. Här ser jag gärna mer ifrån så fortsätt du med ditt projekt :thumbsup:

Här hemma är våra kuster fulla av gamla fort med dom öt man igen ingångarna på ordentligt för runt 20 år sedan eller nåt.

Hur långa är dom ungefär??

Jo jag ska återkomma sen vid tillfälle, hade gärna åkt dit i går men efter maten blev klockan lite för mycket och ljuset var inget vidare. Får bli en dag när jag har mer tid...

Vet inte längden på dessa skyttegravar/fort, det fanns lite olika men det varierade väl mellan 5-10 meter upp till 30-40 meter kanske. De längsta var böjd som ett u ungefär. :)

Spännande....synd att dom inte ligger lite närmre mig för jag hade gärna hakat på :)

Det ser ut som att gluggarna är öppna. En tanke jag fick var att placera ut några blixtar där inne och fota från utsidan i dunkelt ljus. Det kanske kunde blivit lite småfräckt. Det blir det iaf i min skalle och det brukar skilja sig rejält  från hur det blir i verkligheten :D

Den tanken har inte jag tänkt, synd bara att jag bara har två blixtar. :(

Sen vet jag inte om mina trådlösa sändare och min Yongnuo-blixt är kompatibel med nya kameran, har inte testat än.. Men min tanke var att placera några värmeljus i skottgluggarna och fota inne i gångarna med lagom lång slutartid, med kameran på stativ.... :)

Det kan kanske funka om man fläskar på rejält med styrka :)

Det tror jag nog dom är utan att vara för säker. Dom snackar ju Canonspråk så ska det nog gå bra :)

Aha, det kan nog bli en härlig stämning i dom bilderna :thumbsup: :thumbsup:

Och sen kan du rigga vapen ut genom gluggarna också och kasta lite jord under exponeringen som ska efterlikna granatnedslag. Den är kriget liksom igång :D

Vilka roliga idéer som kommer upp i era huvuden! Den med värmeljusen låter enklast och kan säkert bli skithäftigt! Det måste du göra Jens! Jag vet ju inte hur avsides dessa "gravar" ligger, men kanske bra om du inte är ensam om det är mörkt... Fast du kanske inte är mörkrädd som jag, men där verkar onekligen ha varit en hel del aktivitet av det yngre folket ;) Vissa målningar är ganska fint gjorda, t ex 3, 4 & 7. Ser man på texterna så är det nog också olika personer, och troligen olika nationaliteter också som skrivit dem.  I Sverige lär vi oss skriva "a" som i #8. Ser fram emot ditt projekt här :)

Ja vi får se vad det blir av det, men nåt måste jag ju hitta på med det känner jag. Det ligger väl inte jätte avsides precis, det ligger intill ett villaområde och angränsar dessutom till några mindre gamla industrilokaler.  Men man får gå en bit upp efter en kulle, eller mindre bergsluttning in i skogen, så väl där är man rätt ensam. Tror jag... :o  :)

Ja jag får testa den idén också, när jag väl kommit till skott. Min tanke var först att låta dom vara i färg för att försöka få den stämning jag vill ha, men risken är ju då som du är inne på  Odie att graffitin blir utmärkande. Får se vad det ska sluta i... :)

8 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Här kan man läsa lite om Måndalsfortet: http://www.antus.org/kumla.html

Tack där var den, har haft den sidan sparad men fick en ny dator på jobbet i vintras och då försvann den och minns inte vad den hette... Tror att jag kan ha den i min gamla laptop hemma som knappt startas längre, men vet inte säkert. Så tack Hasse, den har jag läst mycket tidigare och letat efter men nu ska den sparas återigen!:thumbsup:

2 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Antus är kung. Man kan sitta länge och läsa hans sida. Sen har han en sida om teknik. Hur man renoverar armbandsklockor tex

Ja han har en hel del smått och gott att grotta ner sig i!