Odie (Thomas) 1242 Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 Tack Jens! du skall gå in på artportalen och kolla, den finns säkert i din närhet, jag har två mil till min fotoplats. Apropå Artportalen kan du även söka efter insekter och växter bland annat. Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Jag gick in där nu och kollade Södermanland, men hittade ingen notis om Kungsfågel tyvärr.. Men en snubbe hade ganska nära oss hittat myggor... Link to post Share on other sites
Odie (Thomas) 1242 Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 Jag gjorde en sökning på Södermanland och fick 388 st träffar på Kungsfiskare under detta året den sista observationen var den 1 aug., nu är inte alla precis där du bor men kanske någon är. Link to post Share on other sites
Odie (Thomas) 1242 Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 Tyresö slott follbrinksströmmen har många observationer http://www.artportalen.se/Image/1505872 Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Aha, jag kanske gjorde på fel sätt... Tyresö slott är inte långt bort, jobbar i Tyresö så det är väl en 4-5 km till det från jobbet. Får kanske planera in ett besök... Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Ha, jag sökte på fel art, sökte på kungsfågel... Men hur som helst hittar jag inte samma uppgifter som du Odie, jag måste söka på fel ställe och sätt... Fattar inte riktigt hur sidan funkar... Kanske måste man vara registrerad och inloggad för att få full info...? Link to post Share on other sites
Odie (Thomas) 1242 Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 Fyll i art 'kungs', du får upp olika förslag välj Kungsfiskare Alcedo atthis, välj period och geografi 'Södermanland'. Det finns en guide som du kan starta på första sidan, och man behöver inte vara registrerad för att söka bara när man lämnar uppgifter det fina med artportalen är att den bygger på faktiska observationer. Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Ok, får göra nytt försök! Link to post Share on other sites
Ulf Ekström a.k.a Himma 2646 Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Sidan är jättebra om än lite knepig att förstå i början. Sen tycker jag nog att kungsfiskaren är aningens mer intressant än myggor. Odie (Thomas) 1 Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Tycker jag också. .. Ulf Ekström a.k.a Himma 1 Link to post Share on other sites
Martin 1075 Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Det bästa med myggor (om man nu skulle vilja hitta dem) är att jag inte behöver kolla i artportalen var de finns. De älskar mig och kommer självmant till mig... Tjusiga foton igen odie på Kungsfiskaren! Blir mer och mer sugen! Hur är ljusförhållandena där? Är där ljusinsläpp alls eller tar skogen det? Link to post Share on other sites
Mona 3496 Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 De nya bilderna är ju också jättefina Vilken tur du har som har ett säkert ställe att åka till. Nästan så jag skulle kunna tänka mig att komma och hälsa på Synd att det är så långt... Det bästa med myggor (om man nu skulle vilja hitta dem) är att jag inte behöver kolla i artportalen var de finns. De älskar mig och kommer självmant till mig... Tjusiga foton igen odie på Kungsfiskaren! Blir mer och mer sugen! Hur är ljusförhållandena där? Är där ljusinsläpp alls eller tar skogen det? Jag behöver inte heller Artportalen för att hitta mygg Klart du ska åka dit! Hade jag bott så nära hade jag redan varit där Link to post Share on other sites
Ulf Ekström a.k.a Himma 2646 Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 I morgon tänker jag göra ett försök att få se och fota den. Link to post Share on other sites
Odie (Thomas) 1242 Posted August 6, 2016 Author Share Posted August 6, 2016 Det bästa med myggor (om man nu skulle vilja hitta dem) är att jag inte behöver kolla i artportalen var de finns. De älskar mig och kommer självmant till mig... Tjusiga foton igen odie på Kungsfiskaren! Blir mer och mer sugen! Hur är ljusförhållandena där? Är där ljusinsläpp alls eller tar skogen det? Tack Martin! det är inte mörkt där men förmiddagen är bäst då har du medljus och på eftermiddagen motljus som lyser genom träden. De nya bilderna är ju också jättefina Vilken tur du har som har ett säkert ställe att åka till. Nästan så jag skulle kunna tänka mig att komma och hälsa på Synd att det är så långt... Tack Mona! du är välkommen både jag och Conny kan guida om det behövs så vida vi inte jobbar. Det kan ju bli så att de inte visar sig och då har du kört i onödan men om den sätter sig på rätt ställe då har du fina bilder med hem Link to post Share on other sites
Odie (Thomas) 1242 Posted August 6, 2016 Author Share Posted August 6, 2016 I morgon tänker jag göra ett försök att få se och fota den. Hur dags? jag lite födelsedagsfest idag men tänkte sticka ut imorgon så det kunde vara kul att träffas. Link to post Share on other sites
Ulf Ekström a.k.a Himma 2646 Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 Hur dags? jag lite födelsedagsfest idag men tänkte sticka ut imorgon så det kunde vara kul att träffas. Ska försöka vara på plats vid fem halvsex på morgonen. Det hade varit trevligt med sällskap . Link to post Share on other sites
Odie (Thomas) 1242 Posted August 6, 2016 Author Share Posted August 6, 2016 Ska försöka vara på plats vid fem halvsex på morgonen. Det hade varit trevligt med sällskap . Jag dyker upp då ! Ulf Ekström a.k.a Himma 1 Link to post Share on other sites
Mona 3496 Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 Åh vad roligt att ni ska träffas! Lycka till! Vi förväntar oss magiska bilder Link to post Share on other sites
Recommended Posts