Jump to content
Mona

Show focus points plugin

Recommended Posts

Idag laddade jag ner och installerade en plugin till LR som visar vilken fokuspunkt man har använt. Det är något jag saknat i LR. Vad jag vet så är det bara Canons egen programvara DPP som jag kunnat se fokuspunkterna. Pluginen funkar bara för Canon och Nikonkameror.

OBS! Läs noga installations- och användarmanualen innan du installerar. Finns lite längre ner på sidan. 

http://www.lightroomfocuspointsplugin.com/

post-821-0-46176400-1465581754_thumb.jpg

Att få hjälp att se var fokus ligger är är en bra hjälp ibland, och kanske bäst vid makrobilder samt porträtt.

I Capture one kan man koppla på en fokusmask som visar var fokus ligger. Då färgas allt som är skarpt i en viss färg. Som standard i grönt....

Då funkar det som focus peaking i spegellösa kameror! Det är kanon när man använder gammelgluggarna. Därför jag köpte Sony A7!

Det har du rätt i, det tänkte jag inte på :)

Det är en riktigt bra funktion som på ett enkelt och snabbt sätt visar var fokus ligger vid tex porträtt :)

Fast man ser först var fokusen ligger när man tagit in bilden i LR :)

Ja, precis. Men det är då lätt att bedöma var bilden är skarp och det är en riktigt bra funktion. Fotar man tex porträtt eller makro i studio och har kameran ansluten till datorn och Capture One så ser man direkt om något behöver korrigeras.

Ja, precis. Men det är då lätt att bedöma var bilden är skarp och det är en riktigt bra funktion. Fotar man tex porträtt eller makro i studio och har kameran ansluten till datorn och Capture One så ser man direkt om något behöver korrigeras.

Exaktamente! Brukar du ha kameran kopplad till datorn när du tar porträtt? 

Nä, jag tar aldrig porträtt. Men jag har sett modellfotografer som arbetar precis på det viset och det verkar vara riktigt smidigt.

Däremot har jag provat det vid ngot enstaka tillfälle vid makrofotografering i uterummet och det funkade riktigt bra. Men då det är dåligt med arangerade makrotillfällen så är det även där dåligt mederfarenheten :)