Jump to content
Jens Nilsson

Adapter med AF-Confirm

Recommended Posts

Fick som jag nämnde i den andra (första)  :blink: tråden i dag hem en adapterring till min Helios och som har AF-confirm. Var inte säker på hur det funkade så jag gick ut när jag kom hem i kväll från min lilla fotorunda för att testa, men solen var på väg ner så jag hann inte ta just så mycket mer än dessa fyra. Men det verkar funka, den lilla röda pricken som indikerar fokuspunkten blinkar till när skärpan är rätt. Var lite skeptisk men det verkar funka, men i nåt fall vardet svårt beroende på motiv och avstånd.

Väntar på bättre tillfälle att prova både den och gluggen lite mer! :)

1.

post-1074-0-05225300-1463081061_thumb.jpg

2.

post-1074-0-62709100-1463081062_thumb.jpg

3.

post-1074-0-87380400-1463081064_thumb.jpg

4.

post-1074-0-70880900-1463081066_thumb.jpg

Tack Cope, ja det här blev ju bara ett hastigt och lustigt snabbtest mest bara för att testa adapterns funktion, gluggen har jag ju snabbtestat innan. Men det ska bli kul att få ägna lite tid mer helhjärtat åt denna kombo, när nu det kan inträffa... :huh:  ^_^

Säsongen har precis börjat och jag är övertygad om att du hinner med dina projekt innan sommaren drar mot sitt slut :)

Å vad kul att du fått den adaptern och provat den! Jag har länge undrat hur och om det funkar. Bild 1 & 2 är fantastiskt vackra bilder  :wub:  Ja, 3 & 4 är också jättefina, men dom första spelar i en egen division.

Om du vill så får du gärna ta några testbilder på samma motiv med och utan AF, och se hur bra det funkar. Länka också gärna till den du köpt ifall jag också köper en. Jag är också spekulant på bara ett chip att sätta på Petzval för att få AF. Har sett bilder med det, och oj vad skarpt det KAN bli. Annars är ju Petzval väldigt svår att sätta skärpan med då den bara är skarp i mitten, och med Canon och Nikon och andra kameror som inte har peaking är det extra svårt då moderna kameror inte är gjorda för gamla objektiv.

Tack Mona, kul att du gillade dom! :)

Jo den funkar faktiskt och fokuspunkten blinkar till när skärpan sitter. Piper vet jag inte om den gör då jag aldrig har ljudet på, men det kanske den gör, kan kolla. Men jag ska vid tillfälle testa båda mina adaptrar, den utan chip och den här med chip om det är det du menar Mona. För AF har den ju inte, utan bara en markering om när skärpan sitter..

Men min gissning är att det går säkert bra att fokusera utan detta chip också, beroende på vilket motiv det är och hur bra syn man har. Plus vilken kamera man har, jag kör ju crop och har mindre sökare så det kan ju ställa till det tycker jag vid manuell fokusering. Men jag ska som sagt testa och jämföra! :)

Tycker att namnet är lite missvisande, borde ju bara heta focus-confirm enligt mig, då gluggen inte har nån af. Möjligen att det finns andra gammelgluggar som har det och kanske passar adaptern, det vet jag inget om.

Visst kan man köpa och klistra dit eget chip om man har adapter utan, vet inte om jag hade gjort det, inte värt besväret och pengarna man ev sparar tycker jag. Det var denna adapter jag köpte och det är ju inga stora investeringar...:

http://www.ebay.com/itm/AF-III-Confirm-M42-Lens-to-Canon-EOS-EF-Mount-Adapter-For-60D-550D-600D-7D-1100D-/141697094441?hash=item20fdce1329:g:XVkAAOSwHnFVg8Ei

EDIT: Tror dessutom att det var dom två första bilderna i denna tråd som jag hade svårt att hitta fokus med den, kanske var kontrasterna för svaga för att indikeringen skulle funka...!

Grejen med bara chipet är ju att jag inte ska ha någon ring, Petzval har redan Canonfattning, men den är helt manuell, och fokusindikering hade gjort det så mycket lättare. Den är hopplös att se fokus på på 2,2. Enklare är det när den sitter på Sonyn som har peaking, men jag vill kunna använda 5D också.

Aha, menar du att du i så fall tänker klistra chipet direkt på objektivet eller...? Om du nu inte ska ha en adapter.. Men finns det att köpa ett chip att sätta direkt på Petzvalen...?

Jaha där ser man, tja då är det väl bara att testa! Tror inte heller att det är så lätt att hitta en eos till eos adapter, eos till eos-m finns såg jag men det blir ju inte riktigt rätt... :)

Nä, det får nog vara ett ship bara. Har bara inte fått mod till mig att beställa, man ska ju fixa att installera shippet också... man ska ta exponeringar på olika bländare mm innan det funkar som det ska med exif. Får sova på saken några dagar till ;)