Jump to content

Recommended Posts

6 minuter sedan, Mr.T sade:

Skulle tro att de flesta (d v s majoriteten), som vandrar på den här planeten lever under sådana betingelser 😉. Men mitt bud kvarstår; Tror Godox är ett bättre alternativ än Dörr.

Men, jag har haft fel förr, tro't om du vill.

Så så är det ju, och plånbokens storlek varierar beroende på inkomstgrupp. :)

Tror inte du skulle ljuga alls om vilket som är bäst. Vi får c hur det blir, han har inte hört av sig ännu.

Jag tror också att du gör rätt i att välja blixtar före ledbelysning. Jag var helt inne på att komplettera blixtarna med en ledlampa från rotolight för ett tag sedan. Men än har jag inte slagit till då jag efter mkt sökande i ämnet kände att jag nog inte behövde en sådan i dagsläget. Jag kunde inte hitta något vettigt försvar till den utgiften mer än att den kunde vara rolig att ha och den hade säkert kunna komma till användning vid något tillfälle. Men som sagt, jag hittar inte någon bra anledning i dagsläget :)

Det finns iaf två bra saker med just rotolight neo 2 som jag gillade. Det var att den inte har något laddningstid mellan blixtarna utan den skjuter konstant tills man släpper avtryckaren på kameran. Den andra vettiga grejen är ju att man ser direkt hur skuggorna faller. Men dom sakerna har väl alla ledlampor skulle jag tro :)

11 timmar sedan, ToddeSwe sade:

plånbokens storlek varierar beroende på inkomstgrupp. :)

Så sant om det är sagt.

11 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Tror inte du skulle ljuga alls om vilket som är bäst.

Nej, varför skulle jag göra det ? Men jag vill vara tydlig med att min uppfattning bygger inte på egna observationer, utan det är något som kommit mig tillhanda genom tredje hand, och där jag fick intrycket av att Godox var ett bättre alternativ.

Dock vågar jag inte påstå att Godox är bättre än Dörr, men med tanke på hur Dörrs andra produkter tycks recenseras, förefaller som sagt Godox vara ett bättre alternativ.

10 timmar sedan, Mr.T sade:

Så sant om det är sagt.

Nej, varför skulle jag göra det ? Men jag vill vara tydlig med att min uppfattning bygger inte på egna observationer, utan det är något som kommit mig tillhanda genom tredje hand, och där jag fick intrycket av att Godox var ett bättre alternativ.

Dock vågar jag inte påstå att Godox är bättre än Dörr, men med tanke på hur Dörrs andra produkter tycks recenseras, förefaller som sagt Godox vara ett bättre alternativ.

Jag är nog böjd att hålla med dej, tog just reda på att dom inte klarar TTL så det är gamla prylar tydligen. Så det bidde inga blixtrar denna gången.

54 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jag är nog böjd att hålla med dej, tog just reda på att dom inte klarar TTL så det är gamla prylar tydligen. Så det bidde inga blixtrar denna gången.

Var det Dörr ?

Tror ni kan bortse från mitt inflikande här, då jag egentligen saknar erfarenhet i frågan. Har endast haft mina blixtar till makro lite stilleben. Men jag tänker så här, min stora blixt är en Yongnuo YN 560 III, och den har inte TTL. Eftersom jag tar en jäkla massa provbilder för att ställa in både kamera och ljussättning i sig så provar jag mig även fram med blixtens styrka. Har aldrig någonsin känt behov av TTL.

Har läst någonstans vilket jag inte hittar nu att när man har en blixt ståendes en bit från både motiv och kamera så har man ingen större användning av TTL, då ska en ljusmätare vara bättre. För om blixten inte sitter på kameran så stämmer inte ljusmätning och avstånd alldeles säkert överens med blixten och kameran. Hittade denna saxade del i en tråd på fotosidan:

"Det enklaste sättet att fyra av en blixt som inte sitter på kameran är helt klart en TTL-kabel från kamerans blixtsko till blixten. Då funkar allt precis som vanligt utom att blixtljusmätningen inte längre kan ta hänsyn till avståndsinformationen från objektivet och därför får kameran det lite svårare att sätta rätt blixtstyrka."

Här pratas det om att man ska använda TTL-kabel,  för tråden handlade om en annan sak men principen är ju den samma. Sen gäller ju att kameran och blixt och trådlösa sändare stödjer TTL också, vilket inte mina heller gör. Så jag har inte provat i praktiken att använda TTL, förutom på min första kamera med inbyggd blixt. Då funkar det ju bra, likaså om blixten sitter monterad på kameran men riktas den åt något håll eller sitter bredvid, då blir det svårare gissar jag.

Fotar man t ex ett porträtt och riktar blixten mot en vägg eller tak så är ju dels avståndet inte samma som mellan kamera och motiv, dessutom kräver ju både olika avstånd och motiv olika exponeringstider eller blixtstyrkor.Då får ju kameran som i urklippet ovan svårt att välja rätt blixtstyrka.

Men visst finns de de som behärskar detta, så hittar man en vettig blixt man har råd med som har TTL och övrig utrustning stödjer det så är det ju ingen nackdel precis. Man kan nog lära sig det precis som med allt annat. Men jag för min del föredrar att ställa min blixt manuellt de få gånger jag använder den.

Så som sagt, alla är vi olika och har olika krav och synsätt på allt, det här är mina högst personliga tankar så nu när ni läst dom kan glömma bort dom...:D

58 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Har läst någonstans vilket jag inte hittar nu att när man har en blixt ståendes en bit från både motiv och kamera så har man ingen större användning av TTL, då ska en ljusmätare vara bättre. För om blixten inte sitter på kameran så stämmer inte ljusmätning och avstånd alldeles säkert överens med blixten och kameran. Hittade denna saxade del i en tråd på fotosidan:

En ljusmätare är nog att föredra . Då kan man kolla varje blixt separat och finlira som man vill med full koll. TTL i studio känns spontant rätt onödigt.

21 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

En ljusmätare är nog att föredra . Då kan man kolla varje blixt separat och finlira som man vill med full koll. TTL i studio känns spontant rätt onödigt.

Så vad ska man med TTL då? Måste Googla detta.

Nu förstår jag: https://strobepro.com/blogs/news/9763312-should-i-buy-ttl-or-manual-flash

10 hours ago, ToddeSwe said:

Tack den har jag missat. Är det ett hyfsat märke? Vettigt pris iaf om det är vettiga prylar. 

Ingen aning men ta ett snack med mattssons de är bra att prata med, det är nog ett lågprismärke från Tyskland och säljs av Conrad och Boströms Ljud&Bild.

7 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Ingen aning men ta ett snack med mattssons de är bra att prata med, det är nog ett lågprismärke från Tyskland och säljs av Conrad och Boströms Ljud&Bild.

Jo det var så, fick svar idag. Tror jag inväntar något bättre begagnat erbjudande. Men tack för tipset. 

22 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jo det var så, fick svar idag. Tror jag inväntar något bättre begagnat erbjudande. Men tack för tipset. 

Titta på Youngo, det verkar vara ett fabrikat som verkar ganska populärt, som levererar och som (uppskattningsvis) kostar 1/3 i nytt utförande, jämfört med original.

4 minuter sedan, Mr.T sade:

Titta på Youngo, det verkar vara ett fabrikat som verkar ganska populärt, som levererar och som (uppskattningsvis) kostar 1/3 i nytt utförande,  jämfört med original.

Tack! Ska kolla det. 👍🏻

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Inga paket med stativ och softboxar där. 

Det var inte därför jag länkade, utan för att du skall få en uppfattning om produkterna som sådan av några som använt dom.

18 minuter sedan, Mr.T sade:

Det var inte därför jag länkade, utan för att du skall få en uppfattning om produkterna som sådan av några som använt dom.

Då missförstod jag! :)

2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Då missförstod jag! :)

Ordningen är återställd 😉.