Jump to content
Jens Nilsson

Klotterplanket

Recommended Posts

Känslan  när man kommer hem en kväll efter en liten fotostund och man vill kolla minneskortet  för att se om nån bild går använda, och datoreländet börjar uppdatera och konfigurera nån timme.. sist i början av veckan tog det över ett dygn. Slutade med att vi fick stänga av den med tvång, vilket inte heller lyckades i första försöken.. :angry:  

Får se om det hinner bli nåt i kväll då, men den som väntar på nåt gott blir aldrig fet...

rps20161014_211550.jpg

Ja det var riktigt trist, men det var visst nån större uppdatering i mitt Windows 10 tydligen. Och min dator håller på att vara riktigt seg och långsam, skulle snart behöva titta på en ny tror jag...

Tänkte försöka bygga ny platta (fästet under kameran) och en ny blixtarm för makrofoto, men började titta runt på nätet efter en arm i stället. Hittade en för hyfsad peng som förmodligen inhandlas så småningom. Men sökte även efter en platta som sagt och tänk vilken förvåning lite felskrivning  i sökrutan kan uppbringa...:

https://www.google.se/search?q=hydrostatarm+kamera&biw=1920&bih=1075&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwicoreo0-PPAhUFCywKHZMyCVoQ_AUIBigB#tbm=isch&q=platta+till+hydrostatarm+kamera&imgrc=_

En hel hög med bilder dyker upp, från en tråd som jag startat för en tid sen...:lol:

Ska fixa middag. Ska koka ris till kyckling.

Dotter: -"Hur mycket vatten  satte du på?"

Jag: -"Ingen aning, koka upp rikligt med vatten stod det...."

Dottern: Nä,  5 dl står det..."

Jag: Nä,  koka upp rikligt med vatten står det här... nä var var det nu igen..?"

Sv.jpg

Dk.jpg

No.jpg

Ja men hur Jädrans svårt ska det vara att koka ris? :angry: Hur svårt kan det vara att skriva samma recept  för att koka ris på tre språk så att det blir lika? Gör man så olika i olika länder..? Bara undrar... 

Så, nu har jag skrivit av mig.... <_<

Dessutom funkar det inte nu heller att svara på era inlägg  efter att jag postat nåt i mobilen,  det som händer är att när jag klickar i rutan för att svara så kommer mitt postade inlägg upp och markören hamnar framför första ordet, som om jag ska skriva där jag redan har skrivit... skitkonstigt... men nu i min gamla mobil funkar det... får köpa ny helt enkelt...

Haha! Vilka instruktioner :D

Så här gör jag! Lägger ris i kastrullen. Sköljer ordentligt tre ggr med kallt vatten. Slår på nytt vatten tills det når till strax under första leden på pekfingret, räknat från fingertoppen. Inget salt. Kokar upp, sänker värmen till lägsta och kokar i 20 min. Done!

12 minutes ago, Mona said:

Haha! Vilka instruktioner :D

Så här gör jag! Lägger ris i kastrullen. Sköljer ordentligt tre ggr med kallt vatten. Slår på nytt vatten tills det når till strax under första leden på pekfingret, räknat från fingertoppen. Inget salt. Kokar upp, sänker värmen till lägsta och kokar i 20 min. Done!

Men hur mycket ris har du i, kokar du för 6 personer kan du ju inte räkna till första leden? 

54 minutes ago, Fredrik H said:

Men hur mycket ris har du i, kokar du för 6 personer kan du ju inte räkna till första leden? 

Jodå, det går att göra så oavsett rismängd! Jag gör alltid så, fick lära mig detta i Indonesien för många år sedan.  Räknar 1 dl okokt ris per person :)

7 hours ago, Mona said:

Jodå, det går att göra så oavsett rismängd! Jag gör alltid så, fick lära mig detta i Indonesien för många år sedan.  Räknar 1 dl okokt ris per person :)

Intressant, får testa ditt sätt nästa gång. Har för mig att frugan brukar ta en dl vatten per dl ris, och det brukar också funka, men jag följer alltid nästan det som står på förpackningen, och det är ju inte alltid så enkelt uppenbarligen...:lol:

On 2016-11-09 at 9:51 AM, Fredrik H said:

Och jag som är gift med en filippinska i 27 år, och jag kan inte koka ris :(

Hon använde också fingermetoden till riskokaren flyttade in. 

Riskokare är suveränt! Den använder jag om jag ska koka mycket, men till 2-3 pers är den för stor den jag har. Kul att höra att hon också använder fingermetoden!

Trodde min Roomba inte kunde ta sig över sladdar och var faktiskt lite besviken ... visade sig att en liten kattleksak hade smugit sig in i valsarna så att de stannade vid minsta lilla hinder och motstånd. Nu är den som en tank när den kör rakt över trasselhärvor. 

Han sätter sig alltid högst upp på sitt klätterträd så han har god översikt och alternativa flyktvägar redo. Han är dock inte lika rädd för monstret som för den vanliga dammsugaren. ;)