Jump to content
Jens Nilsson

Klotterplanket

Recommended Posts

Kul och stort Grattis till din nya kompis. Den ser ut att prestera riktigt fint:thumbsup:

Att du dessutom har varit på Stångehuvud gör ju inte saken sämre. Där trivs jag väldigt bra :)

20 timmar sedan, Mona sade:

Vilken sötnos! Nu har du många barn där hemma :P 

Ja, det är ju några år sedan nu så katterna är vuxna nu (men beter sig som ungar). Men ja... en fru (inte barn förvisso), två döttrar på 7 och 3 och sedan tre katter. Det är alltid någon som river stället :) 

16 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Grattis Mona till nyförvärvet, hoppas du skall trivas med din nya familjemedlem. Ser ut att funka bra hittills!:thumbsup:

Tack Jens! Jag trivs väldigt bra med denna måste jag erkänna! Den förra var jag inte så nöjd med, men denna känns lite bättre utformad med knappar och rattar. Sen har den ju mycket bättre prestanda än den första vers. När jag har stabilisering i gluggen så blir det ju dubbel stabilisering, eftersom det är det i huset också :) Nej, jag ska inte sälja min kära Canon ;) 

6 timmar sedan, Cope sade:

Kul och stort Grattis till din nya kompis. Den ser ut att prestera riktigt fint:thumbsup:

Att du dessutom har varit på Stångehuvud gör ju inte saken sämre. Där trivs jag väldigt bra :)

5 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Hoppas du blir nöjd med din nya kamera och att vi får se massor av bilder:D jag gillar bild 2 fint fångat, men tråkigt med räddningsinsatsen.

58 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Vad trevligt med en ny kamera, grattis! Känn ingen press men visst bör du väl kunna klämma fram en mängd vackra foton inom det snaraste. :D

27 minuter sedan, Martin sade:

Ja, det är ju några år sedan nu så katterna är vuxna nu (men beter sig som ungar). Men ja... en fru (inte barn förvisso), två döttrar på 7 och 3 och sedan tre katter. Det är alltid någon som river stället :) 

Tack allihop! Jo, lite bilder lär komma undan för undan :) 

Grattis till nyförvärvet!ak0

Här hemma blev det också ett nyförvärv igår, lite otippat. Inte alls den typen av kamera jag hade tänkt mig men med tanke på investeringar i hus och annat får ett större kamerainköp vänta helt enkelt. Då får man roa sig med lite annat.

Köpte in en begagnad Fujifilm x-e2 med ett fujinon 23/2 av en kollega som bytte upp sig. Kameran måttligt använd då det varit hans reservkamera hela tiden.

On 10/3/2018 at 2:05 AM, Mona said:

Jaha ja! Då har man blivit med en ny Sony förra veckan! En a7 III:P Jag är verkligen nöjd med denna kameran. Hade ju första modellen, en a7 tidigare, men den blev såld när jag köpte denna. Den första hade inte alls samma finesser som eye focus, stabilisering i huset mm mm. Så himla suveränt! Innan jag till slut bestämde mig för att köpa så väntade jag på Canons spegellösa, men det visade sig att det var en instegskamera och att den saknade eye focus, så nej, det bidde ingen Canon. Jag kan använda de flesta av mina Canongluggar med adapter, så det är bra! Det är bara till fågelfoto som jag kanske behöver min Canon. Det går tyvärr inte att få skärpa på flera bilder på serietagning med adapter. Enbildstagning funkar dock bra. Bak och framfokusering är ett minne blott. För ca ett år sedan köpte jag en Sigma Art 50/1,4, men det gick bara att få rätt fokus på mittpunkten, (vilket Sigma också erkände) så jag funderade allvarligt på att sälja den, men ville avvakta tills jag köpt Sonyn, vilket var tur! Nu fokuserar den med alla punkter över hela sensorn. Plötsligt blev det roligt, men framför allt pålitligt att fota med Sigman. Har inte hunnit fotografera så mycket än, men snart kommer det väl bilder hoppas jag. Tills dess, ett par provbilder :) 

1. I skogen! Sigma Art.

_DSC0124_2048px.jpg

2. Från Stångehuvud utanför Lysekil. En dramatisk kväll där vi blev vittne till ett stort räddningspådrag då en båt sjönk och en person dog.. 

Samyang 35/1,4.

_DSC0065_2048px.jpg

3. Hade tänkt lite vackra solnedgångsbilder här, men fotograferingen kom liksom av sig när helikoptern (vit fläck till höger) cirklade runt runt för att leta efter ev personer som hamnat i vattnet. Ingen hittades..

_DSC0081_2048px.jpg

Grattis till den nya kameran!! Den kommer säkert inte att göra dig besviken 

On 2018-11-02 at 7:01 AM, Martin sade:

Grattis till nyförvärvet!ak0

Här hemma blev det också ett nyförvärv igår, lite otippat. Inte alls den typen av kamera jag hade tänkt mig men med tanke på investeringar i hus och annat får ett större kamerainköp vänta helt enkelt. Då får man roa sig med lite annat.

Köpte in en begagnad Fujifilm x-e2 med ett fujinon 23/2 av en kollega som bytte upp sig. Kameran måttligt använd då det varit hans reservkamera hela tiden.

Hmm... jag kan inget om Fujifilm, men vet en som har en ny och den lär vara kanoners. Även den nya har eye focus precis som Sony a7 III. Vad är detta för kamera? Digital? Grattis hur som helst, alltid kul med nya köp :P 

On 2018-11-02 at 2:51 PM, Mathias sade:

Grattis till den nya kameran!! Den kommer säkert inte att göra dig besviken 

Tackar tackar! Ja du vet, Sonyn är ju het nu :P 

4 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Bestämmer mig för att markera allt som läst då jag omöjligen hinner eller orkar läsa i kapp, fortsätter härifrån helt enkelt!

Det gör du rätt i🙂

5 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Bestämmer mig för att markera allt som läst då jag omöjligen hinner eller orkar läsa i kapp, fortsätter härifrån helt enkelt!

Har lite samma dilemma som du just nu, och man måste ju inte kommentera precis allt om man inte vill! Ibland hinner man helt enkelt inte med:y1:

On 11/10/2018 at 8:59 PM, Mona said:

Har lite samma dilemma som du just nu, och man måste ju inte kommentera precis allt om man inte vill! Ibland hinner man helt enkelt inte med:y1:

Så sant!! Har också lite mycket nu, men det är alltid lika trevligt att titta in här!! :)

On 2018-11-09 at 10:55 PM, Mona sade:

Hmm... jag kan inget om Fujifilm, men vet en som har en ny och den lär vara kanoners. Även den nya har eye focus precis som Sony a7 III. Vad är detta för kamera? Digital? Grattis hur som helst, alltid kul med nya köp :P 

Ja, en digitalkamera, aps-c storlek på sensorn. Det jag tycker att jag får jämfört med min Canon är en mindre smidig kamera, dessutom med avsevärt bättre ISO-egenskaper. Jag har funderat på en kompaktkamera för att ha något litet mindre med mig. Jag är dessutom sugen på att testa på lite mer porträtt och street vilket har lockat lite. Egentligen var det inte alls en sådan här jag var ute efter, för jag suktar ju efter en bättre kamera för vilt och fågel med ett fett tele till. Men det är bara att inse att på en lön på familjen blir det inte så, däremot nästa år när vi får två inkomster igen finns det ju möjlighet att lägga undan pengar på ett annat sätt :)

En på jobbet (av alla fujifrälsta) skulle byta upp sin reservkamera för han har haft den nästan bara som reservkamera, så jag fick chansen till ett skapligt pris. 

Har inte helt hunnit sätta mig in i den men det kommer, det lilla jag har hunnit testa så gillar jag den skarpt i alla fall.