Jump to content

Recommended Posts

För en tid sedan gick jag med i Lerums fotoklubb. Jag har ju i många år velat gå med i en klubb, men det har aldrig blivit av. Jag blev inbjuden av en kvinnlig fotograf jag lärt känna. Hur aktiv jag kommer att bli får väl tiden utvisa, men jag har varit med på några månadsmöten i alla fall.

Fördelen med klubben är att det kan vara många bra föreläsare på mötena. Förra vecka fick vi en lång och mycket givande föreläsning av lanskapapsfotografen Patrik Larsson. Han är även lärare på Moderskeppet. Han talade bl a om olika bildformat, och dess för och nackdelar. Själv använde han väldigt ofta 4x3 och även 1:1. 4x3 är särskilt bra vid stående bilder. Ofta blir det väl mycket luft upptill eller nertill med 3x2, vilket jag tycker han har helt rätt i!

Idag var jag tillsammans med en annan fotokompis vid ett litet vattenfall i Jonsered, strax utanför Göteborg. Mitt tema och utmaning till mig själv var att ta 1:1- och 4x3-bilder. Det kräver lite mer tanke innan man tar bilden, vilket är otroligt nyttigt att träna på. Detta kan jag rekommendera! Särskilt 1:1. En av fördelarna med min 5D III är att jag kan ställa in fyra olika format om jag använder live view, 3x2, 4x3 16:9 och 1:1. Jag ser direkt på displayen hur det blir och samtidigt hur mycket som försvinner från standard 3x2.

Nu vill jag att ni tänker lite utanför boxen och säger vilken ni föredrar, och VARFÖR! :)

4x3

post-821-0-43993900-1449530659_thumb.jpg

1:1

post-821-0-42909300-1449530675_thumb.jpg

Jag skulle givetvis haft en 3x2 också, men det missade jag att ta. Men ni kan föreställa er lite till på varje sida på 4x3!

Jag gillar också din 4:3 bättre i detta fall, och som regel gillar jag det formatet alternativt 3:2 bättre än 1:1, men det är nog mycket för att man är kanske van att betrakta bilder i de formaten. Det känns för mig på nåt sätt naturligare.

1:1 kan också funka bra, men som Odie nämner så ska det i så fall passa motivet och det är inte alltid jag känner att det gör det. Men det är väl som oftast en smaksak, jag har ju också använt 1:1 formatet i bland, till mina Whiskey-splashbilder och en och annan bild på månen t ex.  

I ditt exempel här Mona så gillar även jag kompet lite mer i din 4:3.

Jag inbillar mig att man har mer att spela på med ett bredare format så att det är lite enklare att få till ett snyggt komp. Men jag håller med, det är nog en bra grej att öva med dessa format, har själv inte den möjligheten i min kamera men har läst och sett andra exempel där folk tejpat för sin skärm på kameran så att man på så sätt får med det man vill i sin komposition och sen får man helt enkelt beskära så bilden får det format man vill ha.  

På min mobilkamera har jag dock som regel 4:3 inställning, även om jag får mindre pixlar då, men formatet tycker jag är snyggare normalt än 16:9  som mobilen har annars (särskilt i porträttläge) och vill man framkalla så är det lite enklare då om man nu vill sätta in en bild i en ram eller album.  :)

Jag gillar 1:1 bilden! Tycker du fått till kompet fint med den spetsiga stenen som leder in i bilden och inramningen av lövet med vatten runt.

Jag var ju på en liten utbildning med landskapsfotografen Peter Nilsson http://www.natureinframes.net (han har gjort resor i USA tillsammans med Patrik Larsson). Han beskär ofta sina bilder till 5x7, vilket han tycker ger ett lungnare intryck, och efter detta så är det också det format jag ofta beskär mina bilder till.

Tack killar, det var intressant att höra era åsikter och tankar :)

Jag gillar din 4:3 inte för formatet utan för kompositionen,  och det är lite så jag beskär mina bilder, alltså inte för för ett visst bildformat utan vad som passar motivet. :)

Jag beskär aldrig en bild utan fasta format. Tycker ofta bilderna blir obalanserade, och de passar inte i någon färdig ram. Bättre att då komponera bilden någorlunda rätt i kameran och sen beskära i ett fast format.

Jag gillar också din 4:3 bättre i detta fall, och som regel gillar jag det formatet alternativt 3:2 bättre än 1:1, men det är nog mycket för att man är kanske van att betrakta bilder i de formaten. Det känns för mig på nåt sätt naturligare.

1:1 kan också funka bra, men som Odie nämner så ska det i så fall passa motivet och det är inte alltid jag känner att det gör det. Men det är väl som oftast en smaksak, jag har ju också använt 1:1 formatet i bland, till mina Whiskey-splashbilder och en och annan bild på månen t ex.  

I ditt exempel här Mona så gillar även jag kompet lite mer i din 4:3.

Jag inbillar mig att man har mer att spela på med ett bredare format så att det är lite enklare att få till ett snyggt komp. Men jag håller med, det är nog en bra grej att öva med dessa format, har själv inte den möjligheten i min kamera men har läst och sett andra exempel där folk tejpat för sin skärm på kameran så att man på så sätt får med det man vill i sin komposition och sen får man helt enkelt beskära så bilden får det format man vill ha.  

På min mobilkamera har jag dock som regel 4:3 inställning, även om jag får mindre pixlar då, men formatet tycker jag är snyggare normalt än 16:9  som mobilen har annars (särskilt i porträttläge) och vill man framkalla så är det lite enklare då om man nu vill sätta in en bild i en ram eller album.  :)

Jag håller inte med dig om att det alltid är enklare att få ett snyggt komp med ett bredare format. Tror det många gånger är tvärtom! Ofta blir det mycket ovidkommande med i bilder med för mycket information. Jag gillar visserligen filmformatet 16:9, men det passar absolut inte till allt. Där är man begränsad.

JAg gillar din 4x3 bättre i detta fall då man får med lite mer av omgivningen. Det blir liksom snyggare då man ser att vattnet rinner in i bilden.

Lite mer av omgivningen säger du... Är det alltid bra, tänker jag då! Som i mina bilder här så är ju bladen huvudmotivet och det jag vill sätta fokus på, att då ha med berget nere till vänster tillför inte något till bilden, utan jag tycker faktiskt det är störande och drar till sig ögat mer än bladen. Bilden känns inte riktigt harmonisk med det mörka hörnet. Detta är min betraktelse, och stämmer givetvis inte in på alla.

Det känns som det är  lite mer rörelse i 4:3 bilden och det är väl det man är ute efter när man fotar rinnande vatten. :)

I det här fallet är det bladen jag var ute efter, så 4x3 har gjort att fokus hamnat på något annat. Alltså måste jag betrakta den bilden som misslyckad om det var vattnet som du först såg, eller tänkte på.

Ikke tosset det her..synes nr 1 er bedst..rigtig flot med vandet i bevægelse  :thumbsup:

Tack sanne! Men förstår att även du ser vattnet som huvudmotiv här i första bilden. Jag har misslyckats att förmedla det jag ville i 4x3!

Jag gillar 1:1 bilden! Tycker du fått till kompet fint med den spetsiga stenen som leder in i bilden och inramningen av lövet med vatten runt.

Jag var ju på en liten utbildning med landskapsfotografen Peter Nilsson http://www.natureinframes.net (han har gjort resor i USA tillsammans med Patrik Larsson). Han beskär ofta sina bilder till 5x7, vilket han tycker ger ett lungnare intryck, och efter detta så är det också det format jag ofta beskär mina bilder till.

Du har sett samma som jag och förstår min tanke. Att beskär till ett mindre format ger absolut ett lugnare intryck, det är min åsikt. Jag har funderat mycket över formaten och hur det påverkar en bild. Mina två bilder visar att samma innehåll, men med olika format, förmedlar två helt skilda saker. Jag väljer utan tvekan 1:1 i detta fallet. Det är kul att prova nya grepp och nya vinklar. För att inte tala om hur utvecklande det är!

Jag hittade en liten film på Moderskeppet där Patrik Larsson pratar lite om format och varför! Titta gärna på den. Det är första filmen :)

http://feber.se/foto/art/228403/moderskeppet_brjar_lra_ut_foto/

Jag kan på ett sätt förstå och hålla med att motivet i din 1:1 framhävs bättre än den i 4:3, eller att bilden blir lugnare men jag menade mer att formatet 4:3 tilltalar mig mer. Men även kompet i sig i just denna bild exempel gillar jag,  bl a att vattnet rinner i en diagonal linje genom bilden.

Men jag förstår absolut tanken med 1:1-bilden. Och  ju mer jag sätter mig in i hur du tänkte så så håller jag med dig mer och mer angående beskärningen.  Självklart passar inte alla format till alla motiv, breda panoramabilder är snyggt många gånger men passar ju inte som du säger till allt, och likadant gäller ju alla andra format, även om vissa funkar mer eller mindre till det mesta...

Detta var ett kul och intressant experiment, roligt att få tänka till även om jag har otur med det i bland, sånt här skulle man behöva fundera på lite mer känner jag, man kör ju ofta på i gamla fotspår... :)

Tack för din kommentar Jens :) Om man vill utvecklas, vilket jag gärna vill, så är det bra att prova nya grepp och idéer. Jag gillar att tänka utanför boxen, att inte vara så fast och låst i traditionella banor, för om man är det och inte tillåter sig att se utanför the comfort zoon, så ser man heller inte nya möjligheter. 

I din länk så ser man fantastiska bilder i format som är otroligt tilltalande och som framhäver motiven på ett sätt som 3x2 aldrig skulle göra. Tack för länken, där ska jag läsa mer :)

Ja, det hade varit roligt. Tyvärr är jag inte ute så mkt längre men jag hoppas att det snart blir en ändring på det :)

Det verkar vara så att många ligger lågt just nu, och det har ju en del förklaringar som väder och snart jul! I januari är vi på igen :)