Jump to content

Recommended Posts

Jag ville gärna ha ett objektivskydd, men tycker de är för dyra, så jag sydde ett själv! Detta är till 300/4L + converter. Funderar på om även fokusringen ska få skydd. 70-200 ska också få kostym :)

post-821-0-54737300-1447091256_thumb.jpg

Nu kommer inte Kungen att se mig :D

Tack Thomas! Jag blev faktiskt riktigt nöjd. Har tittat på massor av bilder, men det är lite olika med zoom- och fokusringen, en del har skydd, andra inte. Jag har inte gjort hål för knapparna heller, tycker inte det behövs. Det är ju enkelt att ställa om dem om man behöver. Det är ju inte så ofta man använder dem. På vissa skydd är det plast över knapparna, men jag struntade i det. Pilligare är det nu med 70-200, det blir mer småbitar då det är både zoom och fokuseringsring. Motljusskyddet är ju inte rakt i kanten heller, så ja, jag har kvällsjobb :P

Ja men jösses anamma vad snyggt, det där var inga dåliga grejer!  Och det är klart att det inte är svårt när man kan, det där är så proffsigt det kan bli! :thumbsup:

Det där skulle du kunna tjäna en hacka på! :y15:  :)

Tack Jens! Problemet är ju att jag har inga mönster mer än mina egna gluggar, men vill du jag ska göra ett till ditt 300'a så kan jag fixa det för en billigare peng än dem du köper ute ;)

Jag undrar var har du köpt neoprenmatrialet? och när du syr ihop det, kör du raksöm eller zigzagsöm, de som jag har är sydda med zigzag och tyget ligger kant mot kant. :)

Jag letade med ljus och lykta i Sverige, men hittade inget, så jag fick ta det från England. Jag körde zigzag och sydde ihop kanterna (dubbelt tyg) så att nålen gick utanför kanten på ena sidan, så som man syr overlock. Sedan drog jag isär tyget så att kanterna ligger kant mot kant. Svårt att förklara. Försökte sy overlock kant mot kant först (har den funktionen på maskinen) men det gick inte alls. Undertråden ville inte följa med upp. Neopren är ju ett vattentätt gummimaterial, så det funkade inte att sy overlock eller zigzag om nålen inte gick utanför kanten på ena sidan. Hoppas du förstår min virriga förklaring, annars får jag väl visa en bild!

Hur proffsigt som helst :thumbsup:  :thumbsup: :thumbsup:  

Har du någon hemsida där man kan lägga en beställning? ;)

Tack Conny! Har ingen hemsida än (tyvärr), men är du inresserad så går det säkert att lösa ändå ;)

Edited by Mona
Fick ta bort några smajlisar för att kunna svara er alla!

Ser ju hur proffsigt som helst ut!! Det där har du verkligen utfört med bravur :)

Har ju förståelse för att du vill dölja dom där vita gluggarna, det är inget vi med svarta gluggar behöver göra!! :P

Tack Mathias!

Konstigt, det är mest svarta gluggar som jag ser camouflerar sig :D

Vad bra :)

Kan du länka till tyget jag ska köpa??

Jag har så det räcker :)

Jag betalar naturligtvis för kalaset :D

Frågan är bara hur jag ska mäta gluggen. Det är 80-400:an jag pratar om. Bäst blir nog att mäta den i 400mm läget och sen får den vara där när kläderna är på :)

Kan du länka till någon bra närbild på den gluggen?

Det hade ju varit jättesnällt om du hade velat göra ett skydd till min 300:a också Mona, men jag tror inte jag är i behov av det. Visserligen skulle det vara bra med ett skydd mot repor mm men som kamouflage känns det inte nödvändigt för mig. Gömmer mig aldrig på det sättet, utan det får gå ändå.... :)

Men det kanske är därför jag sällan lyckas fånga fåglar på bild... :confused0006: