Jump to content
Cope

Tilltänkta fotoplatser!

Recommended Posts

Häftiga vattenfall och säkert en massa pippifåglar i träden :D Skäktefallet ligger inte jättelångt ifrån en fin fågellokal vid sjön Dättern  :)  

Älgafallet är ett fall jag vill besöka. Ligger på svensknorska gränsen.

http://www.grenseavisen.com/fruset-vattenfall-algafallet-och-bla-grona-vagen/

Och Skäktefallet!

http://www.tunhemsbygden.se/vattenfall.html

Älgafallet såg fint ut, påminner mig om Stora sjöfallet i Vietas alldeles intill Suorvadammen där jag tillbringade några dagar på vårvintrarna tillsammans med klätterklubben i Skellefteå uppe på isfallen i mitten på 90-talet. Isklättring är en otrolig och annorlunda upplevelse, fascinerande med is som var samma färg som en Vicks blå tablett nästan, makalöst vacker natur.

Har tyvärr inga digitala bilder från den tiden att bjuda på, men hittade en liten filmsnutt med bilder därifrån, från samma ställe som vi var på, det fanns några olika fall att klättra på. I dag skulle inte mina knän palla, och förmodligen inte min tennisarm heller, men skulle gärna åka dit för att fota...:

EDIT: Oj, nu las filmen in , tänkte den skulle länkas...

Dättern bjuder på en del fågel som man inte ser överallt och ibland ovanliga som Pungmes, Kornknarr och Rördrom. Det är en riktigt stor sjö och kanske inte den ultimata platsen för fågelfoto, men spännande tycker jag, man vet aldrig säkert vad det blir för bilder. Det finns en del strömmande vatten i Grästorp/Forshall som också ligger nära.

Två fina och intressanta fall där Skäcktefallet ligger inom någorlunda räckhåll. Tack för tipset, det  noterar jag på min todo-lista. Jag tror bestämt att jag måste försöka lura med familjen på en liten minisemester någon gång framöver :)

Älgafallet såg fint ut, påminner mig om Stora sjöfallet i Vietas alldeles intill Suorvadammen där jag tillbringade några dagar på vårvintrarna tillsammans med klätterklubben i Skellefteå uppe på isfallen i mitten på 90-talet. Isklättring är en otrolig och annorlunda upplevelse, fascinerande med is som var samma färg som en Vicks blå tablett nästan, makalöst vacker natur.

Har tyvärr inga digitala bilder från den tiden att bjuda på, men hittade en liten filmsnutt med bilder därifrån, från samma ställe som vi var på, det fanns några olika fall att klättra på. I dag skulle inte mina knän palla, och förmodligen inte min tennisarm heller, men skulle gärna åka dit för att fota...:

EDIT: Oj, nu las filmen in , tänkte den skulle länkas...

Häftigt med den blåa isen. Ser ut som en glaciär.

Hur gjorde du för att få in filmen? Bra tycker jag :) Bra musik i den filmen också  ;)