Jump to content
Cope

Tilltänkta fotoplatser!

Recommended Posts

Fast nu får jag ändra mig lite, Vet ju visst var Jordbro golf ligger, drygt en kilometer från vårt hus...  :lol:  Där finns något som heter Golfhallen, där man  kan öva att svinga en golfklubba samt en lunchrestaurang, och där utanför finns faktiskt en golfbana som bilderna på den sidan visar.

Lite lustigt tycker jag, länken under länken till Jordbro golf, den går till Östberga minigolf som ligger ungefär 500 meter från vår förra lägenhet  i Östberga intill Årstafältet i Årsta där vi bodde innan vi flyttade till radhuset vi bor i nu. Det är dom två platser i Stockholm som jag bott på hittills... ^_^

Ja där finns det också en del pärlor. .. :)

Precis. Själv är jag sugen på Söderåsens nationalpark, för att inte nämna svenska fjällvärlden med Sarek i spetsen  :).

Detta kanske inte ligger i rätt tråd, för det här lär ju stanna vid en dröm endast och knappast bli en tilltänkt fotoplats i verkligheten för undertecknad, men drömma är gratis... :y15:

Satt en stund nu på morgonen och kollade in lite zoner på turfkartan och spanade då in Irland bl a. Hittade då en zon ute till havs på en liten ö som heter Great Skellig, eller Skellig Michael, och är den större av två öar som tillsammans kallas Skelligöarna på svenska för den som inte redan känner till dom.

post-1074-0-43542200-1450851526_thumb.jpg

Finns mängder att läsa om man googlar, men här är ett litet urval:

https://www.google.se/search?q=Great+Skellig&biw=1920&bih=1075&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjLyM20oPHJAhXCGA8KHcJtCUcQsAQIGg&dpr=1#imgrc=_

http://www.irelandwanderer.com/visitors-guide-to-the-skellig-rocks-little-skellig-and-great-skellig/

Man har tydligen spelat in scener där från den senaste Star Wars filmen...

http://www.theguardian.com/world/2015/sep/12/star-wars-skelligs-ireland-hollywood-v-heritage

http://www.skelligsrock.com/

Drömställe för min del, och det lär stanna vid en dröm, men det hade varit grymt att få åka dit med kameran... -_-  :)

EDIT: Slänger in denna video, en säkerhetsvideo från en annan sida om någon känner för att åka dit...:

Detta kanske inte ligger i rätt tråd, för det här lär ju stanna vid en dröm endast och knappast bli en tilltänkt fotoplats i verkligheten för undertecknad, men drömma är gratis... :y15:

Satt en stund nu på morgonen och kollade in lite zoner på turfkartan och spanade då in Irland bl a. Hittade då en zon ute till havs på en liten ö som heter Great Skellig, eller Skellig Michael, och är den större av två öar som tillsammans kallas Skelligöarna på svenska för den som inte redan känner till dom.

attachicon.gifSkelligs.JPG

https://www.google.se/search?q=Great+Skellig&biw=1920&bih=1075&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjLyM20oPHJAhXCGA8KHcJtCUcQsAQIGg&dpr=1#imgrc=_

http://www.irelandwanderer.com/visitors-guide-to-the-skellig-rocks-little-skellig-and-great-skellig/

http://www.theguardian.com/world/2015/sep/12/star-wars-skelligs-ireland-hollywood-v-heritage

Drömställe för min del, och det lär stanna vid en dröm, men det hade varit grymt att få åka dit med kameran... -_-  :)

EDIT: Slänger in denna video, en säkerhetsvideo från en annan sida om någon känner för att åka dit...:

Tack för tipset, Jens ! 

Ett besök på de Brittiska öarna (Irland inkluderat) ligger inplanerat i bakhuvudet och detta stället verkar vara intressant. Tyvärr blir det nog svårt att finna en vinkel som inte redan är fotograferad på denna plats, men ett besök kan det vara värt ändå. Fascinerande att dessa munkar lyckats anlägga ett kloster här, en mer otillgänglig plats är svårt att tänka sig, inte minst med tanke på att klostret är anlagt för ~ 1000 år sedan.

Får du tillfälle att åka dit Tony blir jag riktigt avis, men hoppas det blir av! :thumbsup: För även om de flesta vinklar redan är använda av andra fotografer så tror jag också att det kan vara värt ett besök. Ingen bild blir ju identisk och det är ju inte ofta man besöker en sån plats  så varenda bild man får tillfälle att ta då är ju värdefull i mina ögon.  :)

Håller med om att det är otroligt att dom lyckades bygga klostret där redan på den tiden.

Frugans syster bor med sin familj på Irland i Limerick, måste nog bearbeta frugan så man kan få till ett besök även på denna ö nån gång i framtiden, problemet blir nog att få ut henne på havet. Det  såg inte ut att vara allt för stora båtar... :y15:  :)  

EDIT: Blir intressant att se bilder därifrån om du kommer i väg framöver...

Får du tillfälle att åka dit Tony blir jag riktigt avis, men hoppas det blir av! :thumbsup: För även om de flesta vinklar redan är använda av andra fotografer så tror jag också att det kan vara värt ett besök. Ingen bild blir ju identisk och det är ju inte ofta man besöker en sån plats så varenda bild man får tillfälle att ta då är ju värdefull i mina ögon. :)

Håller med om att det är otroligt att dom lyckades bygga klostret där redan på den tiden.

Frugans syster bor med sin familj på Irland i Limerick, måste nog bearbeta frugan så man kan få till ett besök även på denna ö nån gång i framtiden, problemet blir nog att få ut henne på havet. Det såg inte ut att vara allt för stora båtar... :y15::)

EDIT: Blir intressant att se bilder därifrån om du kommer i väg framöver...

Jaa du, Jens.

Kan berätta för dig att de bilderna jag lagt in här på Xponerat är tagna under den tre månaders långa Europaodysèe jag gjorde förra året. Då Körde jag genom Österrike, Turkiet, Grekland, Albanien, Monte-Negro, Kroatien, Bosnien, Italien (San Marino) Schweiz, Österrike och Tyskland, för att sedan landa hemmavid.

Nu håller jag på att spara ihop pengar för att inom 2 1/2 år ge mig iväg på en resa som är tänkt att sträcka sig över ett år, och då är tanken att jag skall besöka Japan, Kina, Indien och Nepal. Nej, inte på motorcykel, utan reguljärt.

När jag kommit hem ((om jag fortfarande lever) är det tänkt att jag skall påbörja mitt nästa projekt, vilket är att spara ihop kapital till att köpa en bil. Som jag tidigare nämnde, så är det inte optimalt att knalla omkring i personlig utrustning för motorcykelkörning och fotografera.

Med denna tänkta bil har jag för avsikt att fortsätta resa, i sällskap med kamera.

Det förhåller sig nämligen så, att jag tills dags datum ännu inte funnit någon kvinna att dela min tillvaro med, så jag får trösta mig med att resa runt och försöka fylla mitt liv med mening på det sättet istället, och som jag redan nämnt, de Brittiska öarna är en destination jag har som mål långt fram i tiden.

Visst skall du försöka övertyga din fru att följa med till Irland. Väl på plats kan du säkert få henne att följa med i båten över till den Ö du länkar till.

post-1093-0-56686200-1450870849_thumb.jpg

Jisses det var inga dåliga äventyr du är ute på Tony, det må jag säga. Och fota från en mc är kanske ingen höjdare, då är väl bil bättre antar jag. :) 

Fin hoj du har förresten, kör inte själv då jag aldrig var intresserad av det som yngre,  men nu skulle jag kunna tänka mig det men tog aldrig nåt körkort för det. Och nu är det väl snarare så att min fru inte kan tänka mig på mc... :D

Men hur som helst, om det dröjer så pass innan du åker till dessa öar får vi se till att hänga länge på detta forum så vi får se lite bilder.. :y15:

attachicon.gifSkelligs.JPG

Det platsar utan tvekan i denna tråden. Hör var en hel del att grotta ner sig i :)

Det kanske bara blir en dröm för mig också men det skadar inte att drömma ibland ;)

Äsch vad ni klagar. Ni såg väl själva att det inte var några ungdomar som figurerade i filmen som Jens la in ?

Det jag upplevde som mest begränsande, var att man inte fick avvika från stigen. minde bra för en fotograf m a o. De bästa vinklarna är naturligtvis från de ställen man inte får beträda  ;).

Nej det ska nog funka för dom allra flesta, men trappor kan vara besvärligt om man som jag t ex har nåt artros-aktigt i knäna. Men det brukar för min del bli bättre efter en tid på gymmet! :)

Atros !?

Va fan, så gammal är du väl inte ? Själv cyklade jag till Gotland på min semester i somras, rundade och cyklade hem, en tripp på ~ 130 mil.

Jag påstår inte att det var lätt, men jag gjorde det.

Tror inte att det har enbart med ålder att göra. Har haft problem i många år, för ett par år sen kunde jag inte cykla eller jogga alls. Nu i höst har jag cyklat mycket tack vare spelet turf, har väl blivit omkring 5 mil per dag mellan 3 och 6 dagar i veckan, och problem börjar kännas mer nu. Har börjat om på gymmet men har bara hunnit gå dit ett par gånger än. Så jag hoppas det blir lite bättre snart! :)

Tror inte att det har enbart med ålder att göra. Har haft problem i många år, för ett par år sen kunde jag inte cykla eller jogga alls. Nu i höst har jag cyklat mycket tack vare spelet turf, har väl blivit omkring 5 mil per dag mellan 3 och 6 dagar i veckan, och problem börjar kännas mer nu. Har börjat om på gymmet men har bara hunnit gå dit ett par gånger än. Så jag hoppas det blir lite bättre snart! :)

Ja, det var inte dåligt att cykla så långt så ofta. Själv brukar jag cykla till jobbet (nästan) varje dag, men då är det betydligt blygsammare sträckor, 16-18 km ToR.

Hoppas verkligen att jag förblir frisk upp i åren, det är mycket som skall hinnas med. Jag vill åka till Uganda och besöka bergsgorillorna.Tanzania har jag förstått skall vara väldigt fotogeniskt, för att inte nämna Serengeti. Amazonas hade varit fantastiskt att få uppleva innan det är försent.

Ja jösses, men får hoppas att man får behålla hälsan och i viss mån styrkan, så att man orkar med allt. Man skall ju bära på all fotoutrustning också :P.

Ja man hoppas på att få ha någorlunda hälsa ett tag till, fotoutrustningen blir ju inte lättare heller med åren.. :lol:

Verkligen !

Min rygga med hela kittet inklusive stativ väger ~ 10 kg :o, och som du påpekar, det lär ju inte stanna där !!