Jump to content
Cope

Tilltänkta fotoplatser!

Recommended Posts

Tänkte starta en tråd där man kan posta idéer till olika fotoplatser som man går och funderar på. Dels för att komma ihåg, inspirera andra och även kanske platser som lämpar sig för forumträffar.

Jag tänkte börja med en plats jag sprang förbi idag. Fykan heter det och ligger i Ramsvikslandet, i Bohus län.

Det är en plats som jag kommer ha som kommande fotoprojekt. Sen om det tar 1 månad eller 5 år innan jag kommer dit står skrivet i stjärnorna.

Det var denna bilden som väckte mitt intresse för denna plats. En plats som jag garanterat kan tillbringa en heldag på :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3406419.htm?set=lp

Fyll gärna på med era egna ställen. Det finns säkert många ställen som kan locka dit våra medlemmar här på Xponerat.

Edit: Tog mig friheten att nåla fast denna tråd då den kommer fungera som en minneslapp åt mig :)

Det är precis så jag tänkte att tråden skulle funka. Tack för ditt tips Lelle. Det ska undersökas närmare....

Tänkte starta en tråd där man kan posta idéer till olika fotoplatser som man går och funderar på. Dels för att komma ihåg, inspirera och även kanske platser som lämpar sig för forumträffar.

Jag tänkte börja med en plats jag sprang förbi idag. Fykan heter det och ligger i Ramsvikslandet, i Bohus län.

Det är en plats som jag kommer ha som kommande fotoprojekt. Sen om det tar 1 månad eller 5 år innan jag kommer dit står skrivet i stjärnorna.

Det var denna bilden som väckte mitt intresse för denna plats. En plats som jag garanterat kan tillbringa en heldag på :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3406419.htm?set=lp

Fyll gärna på med era egna ställen. Det finns säkert många ställen som kan locka dit våra medlemmar här på Xponerat.

Edit: Tog mig friheten att nåla fast denna tråd då den kommer fungera som en minneslapp åt mig :)

På Ramsvikslandet har jag varit mycket! En fantastisk plats både vår, sommar och höst. Där är helt underbart när stormen viner, men svårt att fota då saltvattnet yr i luften.

Otroligt vacker bild du länkar till :)

Tiveden skall tydligen vara en fantastisk vacker plats med skog som är 600 år på en del platser och det är ju närmare Jens trakter också... http://www.tiveden.se/

I Tiveden har jag inte varit! Kan vara intressant!

På Ramsvikslandet har jag varit mycket! En fantastisk plats både vår, sommar och höst. Där är helt underbart när stormen viner, men svårt att fota då saltvattnet yr i luften.

I Tiveden har jag inte varit! Kan vara intressant!

Vi skulle också kunna åka upp till fjällen tidigt på våren en sväng innan myggen kommer. Inget man gör på en dag, men då hinner man med lite mer än bara foto :D  

Vad bra det låter. Då får det bli ett sommarprojekt som gissningsvis varar från morgon till kväll skulle jag gissa :)

Ja, den bilden väckte mitt intresse att åka dit :)

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig hittat några bra vinklar på vatten och vågor där ute om man ser det fototekniskt, men det är en härlig plats att vara på! Det är stort där ute, mycket stort, och jag har inte varit överallt, så det går säkert att hitta bra fotovinklar också om man har tid att leta. Det visade ju bilden i länken :)

Nä, det är inte alltid så himla lätt. Men om man går där en heldag så borde man nog hitta något som funkar :)

Jag håller med. Den bilden gillade jag och det var den som fick mig att vilja åka dit. Ska dock nämnas att jag aldrig har tittat närmare på området heller :)

Ramsvikslandet är ett av mina absoluta favoritplatser. Du måste åka dit!! Det är varma härliga, och släta klippor att vandra på, men just därför är det också en stor utmaning att hitta intressanta motiv med mycket innehåll. Foto eller inte, det är värt ett besök. De som gillar att ligga och gassa i solen kommer att finna ett paradis utan trängsel :)

Okej, då får jag sätta familjen på någon semesterort i närheten och sen kanske tillbringa en heldag med någon som har lust att haka på ;) 

När det nu blir av vill säga :)

Odie tipsade om Rya Kyrkoruin. Och efter lite efterforskning så känns det som jag måste åka dit vid olika årstider avsedda för lek med olika teman. Den ruinen lämpar sig nog väl för långa exponeringar under både dagtid och i kvällsljus, HDR och kanske även som förgrund till vintergatan :)

https://www.google.se/search?q=rya+kyrkoruin+%C3%B6rkelljunga&biw=1536&bih=729&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAmoVChMIsbiyt5-dyQIVZGdyCh09KQOW&dpr=1#imgrc=rKzTCZnJ8E8XIM%3A

Det verkar vara ett intressant ställe och perfekt ur fotosynpunkt, blir lite avis på alla som har såna ställen mer eller mindre i sin närhet, själv får jag åka alldeles för långt, åtminstone om man inte vill betala inträde eller planka och sen ha 2000 pers i bild... :)

Det verkar vara ett intressant ställe och perfekt ur fotosynpunkt, blir lite avis på alla som har såna ställen mer eller mindre i sin närhet, själv får jag åka alldeles för långt, åtminstone om man inte vill betala inträde eller planka och sen ha 2000 pers i bild... :)

Denna ligger inte heller direkt nära. Tror det är runt 4-5 mil dit eller nåt. Är det uppehåll under lördagen så ska jag ta reda på den exakta sträckan :)

Det ser riktigt nice ut. Dit borde man åka nästa gång man befinner sig i närområdet :)

Denna ligger inte heller direkt nära. Tror det är runt 4-5 mil dit eller nåt. Är det uppehåll under lördagen så ska jag ta reda på den exakta sträckan :)

Fast det måste väl bli en 50-60 mil för mig... :y15:  :lol:

Fast det måste väl bli en 50-60 mil för mig... :y15:  :lol:

Det är sant. Men jag tänkte att du kanske också har något intressant inom 4-5 mils radie :)

Eller så turfar du på vägen ner :D

Det var där delar av filmen spelades in :) Var där för några år sedan och det är en fantastisk liten plats värd att besöka. Där bedrivs jordbruk helt utan bekämpningsmedel, konstgödsel och annat modernt skit och det märks en klar skillnad som t.ex. att det är väldigt mycket insekter, har aldrig sett så många olika fjärilar.

Det är sant. Men jag tänkte att du kanske också har något intressant inom 4-5 mils radie :)

Eller så turfar du på vägen ner :D

Haha, ja en turftur dit ner vore väl nåt... :D

Det finns säkert nåt här också, men det brukar vara svårt att hitta bara... och det brukar sällan ligga ödsligt och lättillgängligt på samma gång... :)