Jump to content

Ängelholms tågstation!

Recommended Posts

I onsdags kväll/natt så var jag i Ängelholm för att fota det absolut sista tåget som skulle gå på dom gamla spåren över åsen. Tyvärr planerades det in ännu ett pågatåg efter att museet hade spikat resan som skulle bli den absolut sista.

Denna gång var ångloken utbytade till ett gammalt ellok som var i nyskick. Jäklar vad fint det var....

Nåväl, så här såg det ut....

1. I väntan på att tåget skulle komma in så fick detta stå modell.

_DSC8982.jpg

2.

_DSC8985.jpg

3. En suddis när tåget rullar in men det stör mig faktiskt inte ett dugg.

_DSC8989.jpg

4.

_DSC8990.jpg

5.

_DSC8995.jpg

6.

_DSC8999.jpg

7. Dieselloket kopplas för att dra undan ekipaget.

_DSC9001.jpg

8. Hejdå....

_DSC9002.jpg

9.

_DSC9011.jpg

10.

_DSC9018.jpg

Det var väl det som hände :)

Fina bilder Cope! kul att se RC loket och i så fint skick, de är som om de kom direkt från fabriken, bilderna är kul att ha som tidsdokument. :thumbsup: :thumbsup:

Tack :)

Ja, det ser verkligen fabriksnytt ut. Och som du säger så är dom roliga att ha inför framtiden.

Snyggt dokumenterat Cope, fina bilder!  :)

Tack Jens :)

Du har du ju sett ett och annat lok av denna typ :)

Det kan man verkligen säga! Jag jobbade på SJ när RC-loken hade sin glansperiod. De var också under dessa år som USA köpte modifierade varianter av RC under namnet AEM-7. Det skrevs en hel del i SJ-nytt om hur jänkarna tappade hakan vid första testen, när det visade sig att det "lilla" svenska RC-loket orkade dra dubbelt så många vagnar jämfört med deras egna "bamselok". Då var man allt lite stolt över sitt jobb.

Lelle!!

Kul, nu har vi något nytt att prata om på nästa träff :)

Lillepv!!

Tack, kul att höra :)

Mathias!!

Ja, jag blev förvånad över i vilket skick utrustningen befann sig i. Det var verkligen toppskick :)

Tack Sanne :)

Nä, något större intresse för just gamla tåg har jag väl inte. Men jag tycker ändå att det är roligt att ha bilder på dom. Och speciellt roligt är det att ha dom nu när den gamla linjen läggs ner och tågen fortsättningsvis ska gå genom tunneln i Hallandsåsen.

Åh nu blev jag sugen på att åka tåg! Älskar det! Min pappa jobbade på SJ i hela sitt liv, så jag har åkt mycket tåg. Familjen fick gratisbiljetter på den tiden! Känns som 100 år sen :blink:

Mycket fina bilder hela högen! Att #3 är lite suddig på tåget stör inte mig heller, det ger bara lite fartkänsla. Kul att du dokumenterar tågen. Vem vet hur långe dessa får hänga med.

Åh nu blev jag sugen på att åka tåg! Älskar det! Min pappa jobbade på SJ i hela sitt liv, så jag har åkt mycket tåg. Familjen fick gratisbiljetter på den tiden! Känns som 100 år sen :blink:

Mycket fina bilder hela högen! Att #3 är lite suddig på tåget stör inte mig heller, det ger bara lite fartkänsla. Kul att du dokumenterar tågen. Vem vet hur långe dessa får hänga med.

Tack Mona!

Ja, det är rätt roligt att åka tåg. Iaf dom som är gamla :)

Jag hoppas att vi får glädjas länge med dessa gamla tåg...

Ja just det. Cupéerna finns ju inte längre. Det har jag inte tänkt på men sen åker jag inte tåg så överdrivet ofta heller. Dom två sista gångerna har det blivit ånglok och det är ett par år mellan dom gångerna :)