Jump to content

Recommended Posts

Jag  har en önskan att någon gång få gå över till ff men det ligger nog tyvärr långt bort just nu, har på tok för mycket annat som måste prioriteras. Så det lilla jag fotar just nu får bli med den utrustning jag har. Men jag hade förutom 5D´n även kunnat tänka mig en 6D, den ska ju tydligen ha fått något bättre brushantering om man får tro allt man läser. Men när en sån affär blir aktuell så lär det kommit nya modeller. Och då snackar jag fortfarande Canon, om någon får för sig att lura i mig nåt annat... ^_^

6D'n har jag också hört mycket gott om vad gäller brusegenskaper men vet inte riktigt hur den står sig mot de andra fullformatarna, den är ju betydligt billigare än t.ex. 5D III (som för övrigt också verkar vara en mycket trevlig kamera).

Visste inte att sökaren inte hade full teckning på 6D, trodde alla FF hade det! Det är ett stort plus tycker jag om man kan se 100%, men är det en bra kamera för övrigt så spelar det kanske mindre roll.

Nej egentligen är väl inte det nåt större problem, men som Mona nämner så när jag i stället tittar i en sökare på en ff så känner jag att den är mycket större och det kanske är det lite inbillning men det känns nästan lite ljusare i den, lite lättare att se tycker jag. Men det kan som sagt vara inbillning, jag har ju inte gjort nån ingående jämförelse, men min sökare känns i alla fall väldigt liten och det retar jag mig på i bland. Tror att synen inte är lika bra som förr... -_-

Det är inte inbillning att sökaren är mindre, för det är den! Det blir ljusare också med en större sökare. Det är möjligt att nyare cropkameror har bättre sökare, det vet jag inte. Skulle vara intressant att titta i en 6D som är ff, men har mindre sökare, bara för att jämföra.

Nej egentligen är väl inte det nåt större problem, men som Mona nämner så när jag i stället tittar i en sökare på en ff så känner jag att den är mycket större och det kanske är det lite inbillning men det känns nästan lite ljusare i den, lite lättare att se tycker jag. Men det kan som sagt vara inbillning, jag har ju inte gjort nån ingående jämförelse, men min sökare känns i alla fall väldigt liten och det retar jag mig på i bland. Tror att synen inte är lika bra som förr... -_-

Titta i sökaren på en Nikon! Då förstår du att det inte är fel på synen Jens, eller hur Cope  :D

Canon är inte mitt bord, men på min 750 går det att förinställa brusreduceringen i kameran. Kan det vara något sådant som skall till Mona?  

Nu är ju inte Canon något bord, utan en exklusiv kamera, för den som inte visste det! Du måste bli mer allmänbildad Lelle :D  Och självklart finns det brustvätt i den om man vill aktivera den saken, men det vill man inte  :lol: 

Jag vet inte, men jag har fått för mig att den tvättar även om man fotar i RAW. Den ska ju även kunna trolla bort döda pixlar och dom kommer nog oavsett vad man sparar i för format...

Jag läste i ett annat forum att en kunnig förstårsigpåare att han föredrog brusreducering i kameran då den är anpassad  för den aktuella kameran och kan bl a korrigera direkt för just döda pixlar, men även för att han inte tyckte att algoritmerna i diverse redigeringsprogram inte skulle göra jobbet lika bra. 

Men jag vet inte, det kanske är en smaksak men nog har man sett bilder som tvättats i olika program som blivit minst lika  bra om inte bättre än såna som är tvättade i kameran... :)

Det är ju iofs sant. Jag har brusreduceringen aktiv vid långa tider för att tvätta bort eventuella döda pixlar. Det finns ju 2 typer av reducering, en vid långa tider och en vid högt ISO.

Reducering vid långa tider tar ju en bild till utan att fälla upp spegeln, som den sen jämför med den "riktiga" bilden och eventuellt dödar heta pixlar.

Nu är ju inte Canon något bord, utan en exklusiv kamera, för den som inte visste det! Du måste bli mer allmänbildad Lelle :D  Och självklart finns det brustvätt i den om man vill aktivera den saken, men det vill man inte  :lol:

Jaså..är det en kamera vi pratar om? :D Jag är inte så allmänbildad, men nog skulle jag pröva mig fram på lite olika sätt. Jag kör med brusreducering på "normal" som inställning på min kamera och har inte haft några problem på mina RAW-filer.

Det är ju iofs sant. Jag har brusreduceringen aktiv vid långa tider för att tvätta bort eventuella döda pixlar. Det finns ju 2 typer av reducering, en vid långa tider och en vid högt ISO.

Reducering vid långa tider tar ju en bild till utan att fälla upp spegeln, som den sen jämför med den "riktiga" bilden och eventuellt dödar heta pixlar.

Då tror jag att vi gör ungefär likadant, även om det har varierat  då och då... :)