Jens Nilsson 3447 Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Jag har en önskan att någon gång få gå över till ff men det ligger nog tyvärr långt bort just nu, har på tok för mycket annat som måste prioriteras. Så det lilla jag fotar just nu får bli med den utrustning jag har. Men jag hade förutom 5D´n även kunnat tänka mig en 6D, den ska ju tydligen ha fått något bättre brushantering om man får tro allt man läser. Men när en sån affär blir aktuell så lär det kommit nya modeller. Och då snackar jag fortfarande Canon, om någon får för sig att lura i mig nåt annat... Link to post Share on other sites
Martin 1075 Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Canon Professional Service! Jag behöver aldrig vänta mer än högst 5 dagar för att få något fixat. Ofta är det flera veckor för icke medlemmar. Aha :=) Link to post Share on other sites
Martin 1075 Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 6D'n har jag också hört mycket gott om vad gäller brusegenskaper men vet inte riktigt hur den står sig mot de andra fullformatarna, den är ju betydligt billigare än t.ex. 5D III (som för övrigt också verkar vara en mycket trevlig kamera). Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Nej det vet inte jag heller, men en nackdel med 6D är väl att den är något mindre, jag tycker att min 550D är för liten för mina händer och även om 6D är större så är den ändå mindre än 5D. Sen visar inte sökarbilden inte 100% heller, det hade ju varit önskvärt. Link to post Share on other sites
Mona 3496 Posted November 6, 2015 Author Share Posted November 6, 2015 Visste inte att sökaren inte hade full teckning på 6D, trodde alla FF hade det! Det är ett stort plus tycker jag om man kan se 100%, men är det en bra kamera för övrigt så spelar det kanske mindre roll. Link to post Share on other sites
Cope 5094 Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Jag led aldrig av att sökaren i mina crophus inte visade 100%. Jag visste ju om att jag fick lite extramaterial att jobba med i efterbehandlingen och det kune vara bra att ha vid beskäring osv Link to post Share on other sites
Mona 3496 Posted November 8, 2015 Author Share Posted November 8, 2015 Det gjorde inte jag heller innan jag hade FF, då visst jag ju inget annat. Nu när jag tittar i dotterns sökare på 550D så känns den otroligt liten. Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 Nej egentligen är väl inte det nåt större problem, men som Mona nämner så när jag i stället tittar i en sökare på en ff så känner jag att den är mycket större och det kanske är det lite inbillning men det känns nästan lite ljusare i den, lite lättare att se tycker jag. Men det kan som sagt vara inbillning, jag har ju inte gjort nån ingående jämförelse, men min sökare känns i alla fall väldigt liten och det retar jag mig på i bland. Tror att synen inte är lika bra som förr... Link to post Share on other sites
Mona 3496 Posted November 9, 2015 Author Share Posted November 9, 2015 Det är inte inbillning att sökaren är mindre, för det är den! Det blir ljusare också med en större sökare. Det är möjligt att nyare cropkameror har bättre sökare, det vet jag inte. Skulle vara intressant att titta i en 6D som är ff, men har mindre sökare, bara för att jämföra. Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 Jo det visste jag ju att ff har större sökare än min, men jag menade att det kanske är inbillning att ff är ljusare, men då är det ju säkert så om även du intygar det. Och det har jag ju även läst här och där så då är det nog ingen inbillning! Link to post Share on other sites
Lelle 231 Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Canon är inte mitt bord, men på min 750 går det att förinställa brusreduceringen i kameran. Kan det vara något sådant som skall till Mona? Link to post Share on other sites
Lelle 231 Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Nej egentligen är väl inte det nåt större problem, men som Mona nämner så när jag i stället tittar i en sökare på en ff så känner jag att den är mycket större och det kanske är det lite inbillning men det känns nästan lite ljusare i den, lite lättare att se tycker jag. Men det kan som sagt vara inbillning, jag har ju inte gjort nån ingående jämförelse, men min sökare känns i alla fall väldigt liten och det retar jag mig på i bland. Tror att synen inte är lika bra som förr... Titta i sökaren på en Nikon! Då förstår du att det inte är fel på synen Jens, eller hur Cope Cope 1 Link to post Share on other sites
Cope 5094 Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Titta i sökaren på en Nikon! Då förstår du att det inte är fel på synen Jens, eller hur Cope Hehe, kommentar behöva knappast lämnas Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Skulle jag få för mig en sån sjuk sak som att titta i en sökare från Nikon? Tillåt mig att småle, nä då är det nog inte bara synen det vore fel på... Cope är inne på rätt spår, fler kommentarer behövs inte... Link to post Share on other sites
Mona 3496 Posted November 10, 2015 Author Share Posted November 10, 2015 Canon är inte mitt bord, men på min 750 går det att förinställa brusreduceringen i kameran. Kan det vara något sådant som skall till Mona? Nu är ju inte Canon något bord, utan en exklusiv kamera, för den som inte visste det! Du måste bli mer allmänbildad Lelle Och självklart finns det brustvätt i den om man vill aktivera den saken, men det vill man inte Link to post Share on other sites
Cope 5094 Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Brustvätten gör väl ändå bara nytta om man fotar JPG eller använder tillverkarens program. Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Jag vet inte, men jag har fått för mig att den tvättar även om man fotar i RAW. Den ska ju även kunna trolla bort döda pixlar och dom kommer nog oavsett vad man sparar i för format... Jag läste i ett annat forum att en kunnig förstårsigpåare att han föredrog brusreducering i kameran då den är anpassad för den aktuella kameran och kan bl a korrigera direkt för just döda pixlar, men även för att han inte tyckte att algoritmerna i diverse redigeringsprogram inte skulle göra jobbet lika bra. Men jag vet inte, det kanske är en smaksak men nog har man sett bilder som tvättats i olika program som blivit minst lika bra om inte bättre än såna som är tvättade i kameran... Link to post Share on other sites
Cope 5094 Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Det är ju iofs sant. Jag har brusreduceringen aktiv vid långa tider för att tvätta bort eventuella döda pixlar. Det finns ju 2 typer av reducering, en vid långa tider och en vid högt ISO. Reducering vid långa tider tar ju en bild till utan att fälla upp spegeln, som den sen jämför med den "riktiga" bilden och eventuellt dödar heta pixlar. Link to post Share on other sites
Lelle 231 Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Nu är ju inte Canon något bord, utan en exklusiv kamera, för den som inte visste det! Du måste bli mer allmänbildad Lelle Och självklart finns det brustvätt i den om man vill aktivera den saken, men det vill man inte Jaså..är det en kamera vi pratar om? Jag är inte så allmänbildad, men nog skulle jag pröva mig fram på lite olika sätt. Jag kör med brusreducering på "normal" som inställning på min kamera och har inte haft några problem på mina RAW-filer. Link to post Share on other sites
Jens Nilsson 3447 Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Det är ju iofs sant. Jag har brusreduceringen aktiv vid långa tider för att tvätta bort eventuella döda pixlar. Det finns ju 2 typer av reducering, en vid långa tider och en vid högt ISO. Reducering vid långa tider tar ju en bild till utan att fälla upp spegeln, som den sen jämför med den "riktiga" bilden och eventuellt dödar heta pixlar. Då tror jag att vi gör ungefär likadant, även om det har varierat då och då... Cope 1 Link to post Share on other sites
Recommended Posts