Jump to content

Recommended Posts

I går träffade jag mina tjejfotokompisar för en liten filterträff vid vattenfallet! Denna gången för att jämföra våra filter. Jag har ju LEE, men tjejerna har båda köpt Haida, motsvarigheten till LEE Big Stopper. Kunde redan i kameran konstatera att Haida inte gav så blåa bilder som LEE. Priset är också lägre än LEE. Jag vet inte om detta filter är något nytt eller om det funnits ett tag. Kunde dock konstatera att det verkligen var ett bra filter för mindre pengar.

Jag har i vanlig ordning dragit ner på den blå färgen + att jag för att försöka minska det blåa använde Kelvin 8000 vid fototillfället. Blev en aning bättre, men inte mycket.

1. Regnbåge på köpet!

post-821-0-38307900-1444243551_thumb.jpg

post-821-0-72821000-1444243371_thumb.jpg

En annan sak jag fick tips om för ett tag sedan var att det går att se och ställa skärpan igenom Big Stopper om man använde LV. Något som låter helt otroligt och som ingen verkar ha en förklaring på. Jag testade, och det funkade faktiskt! Hur är det möjligt??? Det går ju inte ens att se igenom med ögat i fullt dagsljus :o :o :o Detta måste ni testa ni som har BS!

Fantastiska bilder Mona, hur läckert som helst! :thumbsup: :thumbsup:   Svårt att utse en vinnare men det får i så fall bli ettan med regnbågen, gillar kompet i den, men båda är grymt vackra! :wub: :wub:

Tack så mycket Jens :)

Hur förklarar man att LV kan se igenom ett becksvart filter då???  :confused0039: 

Ja du, därom tvista de lärda...

Men jag gissar på att kameran förstärker signalerna elektroniskt vis eftersom lcd-skärmen är just en bildskärm som är elektronisk. Vi kan ju inte så att säga förstärka signalerna med ögonen i solljus som du säger och kan kanske inte av den anledningen se genom glaset.  Men det är som sagt min teori, eller snarare en vild gissning... :lol:

Det där filternamnet har jag sprungit förbi på ebay. Jag är inne på att köpa ett 3 stopsfilter också för att kunna komplettera dom andra två men vet inte hur det funkar att blanda Haida och Lee om man vill köra med dubbla filter.

Det får du gärna prova nästa gång du träffar dina vänner :)

Oavsett så är det 2 fina bilder du har tagit :wub:  :wub:

Det där vattenfallet måste jag besöka en dag jag är i Gbg-området. Den dagen det finns tid så hör jag av mig, det kan du vara säker på :)

Jädrar vilka häftiga bilder, helt meninglöst att försöka välja ut favorit  :wub:   :thumbsup: det blir båda  :thumbsup: Var är har du fotat dessa bilder??

Tack Conny, sanne och Lelle :)

Jag kan absolut testa dem tillsammans vid nästa tillfälle. Nu har de ju inte tre stopp, utan tio precis som BS, men det kan bli spännande det med! Skulle inte tro att det blir fel att blanda, men kan bli intressant att testa.

Lelle, det ligger i Romelanda på Lysegårdens golfklubb. Man får köra igenom hela golfbanan för att komma dit. Det är ingen stor plats, ligger inne i en risig skog!

Guest lillepv

Grattis till två fullpoängare. :thumbsup:

Två super fina bilder :wub: :wub:  och med regnbåge! du har lyckats bra med färgtempen inget blåstick här inte, Jag skall kolla hur det funkar med att justera fokus med filter monterat, det låter mycket intressant.

Tack Conny, sanne och Lelle :)

Jag kan absolut testa dem tillsammans vid nästa tillfälle. Nu har de ju inte tre stopp, utan tio precis som BS, men det kan bli spännande det med! Skulle inte tro att det blir fel att blanda, men kan bli intressant att testa.

Lelle, det ligger i Romelanda på Lysegårdens golfklubb. Man får köra igenom hela golfbanan för att komma dit. Det är ingen stor plats, ligger inne i en risig skog!

Tack Mona  :)

Två super fina bilder :wub: :wub:  och med regnbåge! du har lyckats bra med färgtempen inget blåstick här inte, Jag skall kolla hur det funkar med att justera fokus med filter monterat, det låter mycket intressant.

Blåsticket ändrade jag i redigeringen.

Ja, du får testa det där med LV, det är något magiskt med det! Fattar fortfarande inte hur det kan fungera! Skärmen blir inte så ljus, men tillräckligt för att sätta fokus.