Jump to content

Recommended Posts

Sista tiden har jag inte hunnit med så mycket foto, men nu är det väl dags för mig att lägga in några bilder! Har ett par tusen bilder att gå igenom från semestrarna, men innan det blir gjort så kommer här några bokehbilder tagna idag med Petzval! Ser fram emot hösten och alla färgerna :)

1.

post-821-0-40972900-1443550841_thumb.jpg

2.

post-821-0-57364900-1443550860_thumb.jpg

3.

post-821-0-22598900-1443550885_thumb.jpg

Jag ser också fram emot hösten med dess färger. Men allt annat den bär med sig vill jag gärna undvika :)

Här levererar du tre helt fantastiskt fina bilder med riktigt härlig bokeh :wub:

Favoriten finns i en jämn kamp mellan ettan och trean och jag kan inte bestämma vilken som gillas mest. Dom får dela på förstaplatsen :thumbsup:  :thumbsup:

Tack Conny och Lelle! Kul att det gillas :)

Det kanske kan tyckas att man inte kan komponera när motivet ligger i mitten, men det är så Petzval fungerar. Det är skarpt i mitten, men blir suddigare ju längre ut mot kanterna man kommer. Vill man ha en skarp bild så måste motivet centreras. Ville bara säga det ifall någon funderar över knasig komposition!

Vackra bilder som vanligt när du är i farten med din Petzval, underbara färger! :wub:

Kompet med motivet centrerat blir läckert då bokén blir som den blir med den gluggen, den blir liksom en tunnel... :thumbsup:

Visst brukar hösten innebära fina färger i naturen, och när det är bra väder och hög klar luft är det ju otroligt härligt, men sen när det övergår till grått och grått och grått med regn blåst och lite mer grått är det inget kul längre... då vet man att då är den oundvikliga vintern på gång, och eftersom jag är norrlänning som föredrar ordentliga vintrar (fast inte så långa... :y15: ) med relativt mycket snö och kyla så kan jag mer än gärna hoppa över vintrarna här nere. Och då är dom säkert många gånger ännu tråkigare nere hos er kan jag tänka...

Nä så man får väl försöka njuta så länge det går... :)

Du kan ju alltid prova "komponera" om dom med beskäringen. Det kunde vara roligt att jämföra hur dom ser ut då :)

Ja så er høsten kommet hos dig kan jeg se..Dejlige varme farver..tiden er kommet til at sætte sig ind for an brændeovnen og nyde et par sterinlys  :)  Synes du fik taget nogen dejlige billeder her som skaber høst stemningen  :thumbsup:

Härliga bilder som du och detta objektivet presterar! Skarpa och med bra tryck i höstfärgerna :thumbsup: Jag tycker heller inte att det stör att objekten blir centrerade, det är ju lite det som är grejen med objektivet!!

Tack Jens, sanne och Mathias :)

Om man beskär bilderna till annan komposition så missar man mycket av själva tunnelseendet, och därmed effekten som objektivet har. Har försökt några gånger, men det blir liksom obalans i bilden då.

Angående färgerna så har jag dragit på lite i redigeringen! Jag gillar mustiga färger, men det vet ni ju sen tidigare :y15:

Om man beskär bilderna till annan komposition så missar man mycket av själva tunnelseendet, och därmed effekten som objektivet har. Har försökt några gånger, men det blir liksom obalans i bilden då.

Angående färgerna så har jag dragit på lite i redigeringen! Jag gillar mustiga färger, men det vet ni ju sen tidigare :y15:

Jag förstår. Man kan inte få allt. Tyvärr måste man välja alltför ofta :)

Jag gillar också färg och är inte heller blygsam att dra på. Så dra du allt vad du orkar i färgspaken :)

Det blir verkligen lite speciell bokéh med det objektivet, mycket fina är dom :thumbsup: :thumbsup:

Tack Thomas :) Ja, bokehn är mycket speciell om man får rätta bakgrunden. Då kan det snurra till ordentligt :D

Jag förstår. Man kan inte få allt. Tyvärr måste man välja alltför ofta :)

Jag gillar också färg och är inte heller blygsam att dra på. Så dra du allt vad du orkar i färgspaken :)

Då gillar vi samma :)

Ja färgerna ska man inte spara på i sådana bilder!! :thumbsup: