Jump to content

Recommended Posts

I lördags var jag tillsammans med ett par nyfunna fotovänner (tjejer!) ute på Öckerö för att fota Vintergatan. Vi kom lagom till en underbar strand en stund före innan solen gick ned. Vi slog upp vårt lilla "läger" och fick en gofika innan det var dags att plocka fram kameran. Vi strosade runt och bara njöt av det fantastiska vädret. Vindstilla, ljummet och helt molnfritt och senare stjärnklart. Bästa kvällen denna sommaren!!

Här kommer några smakprov på vad jag såg genom sökaren. (Hinner tyvärr inte redigera fler bilder just nu...)Vintergatan blev tyvärr inte så maffig som jag hade önskat pga ljusföroreningar från stan. Men det gör inget, det var magiskt ändå med miljarder stjärnor i natten, och man kunde faktiskt se "Gatan" med blotta ögat när ögonen blev vana vid mörkret. Att ligga där på rygg och bara njuta av stjärnhimlen och lugnet var helt fantastiskt! Ja, faktiskt svindlande när man tänker på att vi är en del av detta enorma Universum. Ljudet från hoppande fiskar i havet gjorde inte stämningen sämre :)

1.

post-821-0-45020200-1440404461_thumb.jpg

2.

post-821-0-98572000-1440404473_thumb.jpg

3.

post-821-0-82328500-1440404496_thumb.jpg

4.

post-821-0-08161300-1440404518_thumb.jpg

5.

post-821-0-91789300-1440404722_thumb.jpg

6.

post-821-0-91485900-1440404739_thumb.jpg

Bilderna är blandade stående och liggande, men det hade blivit konstigt att få solnedgången sist!

Bild 1-3 är tagna med min nya glugg Canon 135/2L, de andra med Sammy!

Kul att du har hittat fotovänner i din närhet. Det var ett roligt projekt ni hade framför er. För egen del har jag inte kommit till skott med vintergatan i år men det kommer väl det också hoppas jag :)

Kul att du har köpt ny glugg. Det ser ut att prestera fint och dina solnedgångsbilder är fantastiskt fina. Det är din vintergata och månbild också. Ni hade utan tvekan en fin kväll med hög utdelning på din bildserie :wub:  :wub:

Ni verkar ha haft en fin kväll, av dina bilder tycker jag om 2 och 3 för den varma färgen och glöden i vattnet, och sen sist men inte minst bild 6 som blev väldigt fin :thumbsup: :thumbsup:

Fantastiska bilder hela högen, i bilderna med solnedgången i 2 och 3 trollade du fram fantastiska färger. :wub:  Gillar hur solen speglas i vattnet! Stjärnbilderna går inte heller av för hackor, mycket snyggt fångat och ändå är det bara början på den säsongen...!  :thumbsup:

Fyran blev mycket vacker också, snyggt komp och läckert hur månen speglar sig i det blanka vattnet... Och av stjärnbilderna så är det svårt att välja någon före den andra, men väljer till slut femman som vinnare, den vinner på både innehåll och komp, dina två fotovänner som belyses lite och vintergatan, ja det är en kombo som tilltalar mig, mycket snyggt! :wub:  :thumbsup:  :thumbsup:

Kul att du har hittat fotovänner i din närhet. Det var ett roligt projekt ni hade framför er. För egen del har jag inte kommit till skott med vintergatan i år men det kommer väl det också hoppas jag :)

Kul att du har köpt ny glugg. Det ser ut att prestera fint och dina solnedgångsbilder är fantastiskt fina. Det är din vintergata och månbild också. Ni hade utan tvekan en fin kväll med hög utdelning på din bildserie :wub:  :wub:

Tack Conny! Ja, det är kul med lite nya fotovänner i ens eget område. Ska du fota Vintergatan så är det hög tid att planera, den syns bara fram till oktober på våra breddgrader, och då helst när det är nymåne.

Snyggt fotat.Jag tycker sexan faller mig mest i smaken.

Tack lillepv!

Ni verkar ha haft en fin kväll, av dina bilder tycker jag om 2 och 3 för den varma färgen och glöden i vattnet, och sen sist men inte minst bild 6 som blev väldigt fin :thumbsup: :thumbsup:

Tack Odie!

Fantastiska bilder hela högen, i bilderna med solnedgången i 2 och 3 trollade du fram fantastiska färger. :wub:  Gillar hur solen speglas i vattnet! Stjärnbilderna går inte heller av för hackor, mycket snyggt fångat och ändå är det bara början på den säsongen...!  :thumbsup:

Fyran blev mycket vacker också, snyggt komp och läckert hur månen speglar sig i det blanka vattnet... Och av stjärnbilderna så är det svårt att välja någon före den andra, men väljer till slut femman som vinnare, den vinner på både innehåll och komp, dina två fotovänner som belyses lite och vintergatan, ja det är en kombo som tilltalar mig, mycket snyggt! :wub:  :thumbsup:  :thumbsup:

Tack Jens! Det är tyvärr inte början utan slutet på Vintergatansäsongen på våra breddgrader. Läs svaret till Conny.

Här är en bra sida om stjärnfoto!

http://www.photopills.com/articles/how-shoot-truly-contagious-milky-way-pictures

Hmm, då får jag påbörja planeringen. Nu ska vi se, grill, korv, och ketchup ska med. Sen tar jag nog Sammy och ett passande hus också. Det är väl inte mer som behövs va??

Kul att du hittat några fotovänner i närheten, det är alltid trevligt med sällskap när man ska ut och fota  :thumbsup:

Gillar den varman härliga tonen i dina solnedgångsbilder! Tycker även du fångat vintergatan på ett fint sätt!

Tack Jens! Det är tyvärr inte början utan slutet på Vintergatansäsongen på våra breddgrader. Läs svaret till Conny.

Här är en bra sida om stjärnfoto!

http://www.photopills.com/articles/how-shoot-truly-contagious-milky-way-pictures

Nej det är sant, tänkte inte på det. Tänkte på stjärnorna över lag, dom går ju fota under hela vintern om väderet tillåter.

Den sidan känns bekant, kan ha sett den förut... :)

Snyggt med fotona, alla håller hög klass. Femman en klass för sig som förmedlar värme i den kalla tonen med vännerna som sitter och pratar i skenet av en liten lampa. Är det ett stjärnfall genom vintergatan? Snyggt är det i alla fall!