Jump to content

Recommended Posts

Ja du Mona, det är det där med att få en bild att poppa som jag inte får till allt som oftast.. Och särskilt om det ska vara valda delar. Ska försöka prova dina senaste tips, men det blir sen för nu bär det i väg mot teater i stan!

Men jag tackar för dina bra tips så länge!:)

• 2 weeks later...
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

När min mamma blev änka för en del år sen så gick det några år och då träffade hon en snubbe som hon hänger med än i dag. Han har en schäfer som han tidigarevar fodervärd åt, och hunden skulle bli en

"Adobe Photoshop: ...changing your perception of reality for 26 years..."  

Jens, det får jag också göra! Det är bara dom vanligaste basic-grejerna som sitter i ryggraden. Det är innötning som gäller på teflon, något jag har gott om i min skalle

Posted Images

Nja , jag vet inte om jag får till det så mycket bättre, vet inte hur jag ska få bakgrunden att poppa...  Testade lite snabbt det du Mona nämner om skärpningen, men jag fattar inte ett jota. Tycker det blev tvärtom jag, håller jag nere Alt samtidigt som jag klickar i masken blir den vit... Kanske gjorde jag fel när jag gjorde masken...Men hur som helst så blev sista försöket så här, börjar tröttna på detta nu...:

IMG_23781ny m.jpg

Lägger till senaste versionen för att kunna jämföra med föregående...

IMG_23781ttr m2.jpg

Okej, ska se om jag kan förklara hur du får masken svart.

1. Vi låtsas nu att din bild är färdig och att du ska skärpa den. Gör en kopia av bilden, kortkommando Ctrl+J.

Namnlöst-1.jpg

2. Gå till filter och välj annat - högpass. Här väljer du radie. Här har jag tagit i åt h***e för mycket för att vara övertydlig! En normal radie för forumstorleken 1200px är ca 0,3-0,4. Klicka OK.

Namnlöst-2.jpg

3. Nu är ditt lager grått. Nu väljer du blandningsläge, vanligt vid skärpning är täck över eller mjukt ljus. Prova dig fram vad du tycker blir bäst. För att endast skärpa en liten del i bilden är det enklaste att måla fram just den delen. Håll in Alt samtidigt som du klickar på masken längst ner i lagerpaletten. Vips får du en mask som blir svart. Tittar du på bilden nu så försvann skärpan. 

Namnlöst-3.jpg

4. Välj nu en mjuk vit pensel och måla i bilden där du vill ha skärpan. Se till att du står på masken och att den är aktiv. Här har jag målat fram skärpan på den främre klubban.

Namnlöst-4.jpg

5. Vill man se att man har målat precis överallt så klickar man i masken samtidigt som man håller ner Alt. Nu ser du bara masken. För att få tillbaka bilden så klickar du Alt i masken igen.

Namnlöst-5.jpg

På det här sättet kan man använda masker i andra sammanhang också, och man kan göra omvänt. Vill man ha masken vit och MÅLA BORT det man inte vill ha, så klickar man bara på lagermasken, INTE Alt, då blir den vit. I det här fallet kan man då måla bort där man inte vill ha skärpa.

Hoppas jag förklarat så det går att begripa, annars fråga gärna :)

Högpasskärpningen är jag ju bekant med, så gör jag alltid när jag förminskat en bild för forumsvisning t ex, men inte alltid för en oförminskad bild dock. Men det är det sista  med masken och målningen jag inte fick till, ska testa dina instruktioner nu Mona, tack så länge!

Jag gjorde nu ett försök men tycker inte skillnaden blev så stor, tycker att bakgrunden är så pass suddig att jag inte ser någon skillnad... Gjorde även WB lite kallare än den senaste jag la upp, bara för att jämföra. På min egna dator är skärmen lite för kall så när jag såg den på jobbet tycker jag WB var alldeles för varm.  Får se nu då, i min laptop ser den för kall ut nu i den andra versionen som jag la  in under den den senaste bilden i mitt ovanstående inlägg. 

...många vägar bär till Rom I PS.  ibland nästan för många. ;)

Ctrl + I växlar också mellan svart & vitt om man har en lagermask markerad.
För att få ut en lista på vilka kortkommandon som finns
att tillgå för just den PS-version (& språkval/OS) man själv använder-  läs här. :)

3 hours ago, Mona said:

Det var inte högpasskärpningen jag egentligen ville visa, den vet jag att du är bekant med, utan hur du får fram en svart alt vit mask :) 

Aha då är jag med! :)

1 hour ago, A-L said:

...många vägar bär till Rom I PS.  ibland nästan för många. ;)

Ctrl + I växlar också mellan svart & vitt om man har en lagermask markerad.
För att få ut en lista på vilka kortkommandon som finns
att tillgå för just den PS-version (& språkval/OS) man själv använder-  läs här. :)

Jag kan omöjligt  lära mig alla kommandon, tror jag kan ett.. :D  Enklare  bara att följa en guide när jag väl ska göra nåt...

57 minutes ago, Jens Nilsson said:

Jag kan omöjligt  lära mig alla kommandon, tror jag kan ett.. :D  Enklare  bara att följa en guide när jag väl ska göra nåt...

...hmmm, nu var det iiinte riktigt så det var menat - utan lite mer som ett PS-tips/info...

14 minutes ago, A-L said:

...hmmm, nu var det iiinte riktigt så det var menat - utan lite mer som ett PS-tips/info...

Jo jag förstod det, tar tacksamt emot alla tips!  Menar bara att jag känner själv att det bara känns meningslöst då jag aldrig lyckas lära mig nåt, utan får alltid  följa guider om jag inte bara gör det mest vanliga spakdragningar som jag oftast gör med mina bilder... :)

Att lära sig några kommandon man ofta använder är så värdefullt! Det är ju inte alltid man använder en guide. Bra att lära sig dom enklaste sakerna i grundredigeringen, SEN kan man gå på det svårare, och där behöver man ibland en bra guide. Problemet är ju att ju mer avancerade saker man vill lära sig, ju svårare är det att komma ihåg allt! Det krävs att man gör det OFTA om det ska fastna på teflonet :D 

3 minutes ago, Jens Nilsson said:

Jo jag förstod det, tar tacksamt emot alla tips!  Menar bara att jag känner själv att det bara känns meningslöst då jag aldrig lyckas lära mig nåt, utan får alltid  följa guider om jag inte bara gör det mest vanliga spakdragningar som jag oftast gör med mina bilder... :)

Du fick en guide av mig för lagermasken, och den kan du använda till väldigt mycket. Det är nog en av de viktigaste sakerna man bör lära sig, hur man maskar i PS. 

4 minutes ago, Mona said:

Du fick en guide av mig för lagermasken, och den kan du använda till väldigt mycket. Det är nog en av de viktigaste sakerna man bör lära sig, hur man maskar i PS. 

Nu hann du emellan där..  

Men jag ska försöka få den guiden att fastna i mitt teflon... ;)

2 minutes ago, Jens Nilsson said:

Jo visst är det så, men så långt har jag inte kommit än, gör inga avancerade redigeringar.  De mest komplicerade har ju varit de sista från boken jag köpte och möjligen swirl- bilderna. Fick läsa instruktionerna  för varje  bild... :)

Jens, det får jag också göra! Det är bara dom vanligaste basic-grejerna som sitter i ryggraden. Det är innötning som gäller på teflon, något jag har gott om i min skalle :D

5 minutes ago, Jens Nilsson said:

[..] jag känner själv att det bara känns meningslöst då jag aldrig lyckas lära mig nåt [...]

Nej, det där är inte sant! Då hade vi nog inte ens fått se några av dina bilder alls ju.
Mona har f ö redan hunnit skriva det mesta jag också tänkte,  så jag håller bara med :)

12 hours ago, A-L said:

Nej, det där är inte sant! Då hade vi nog inte ens fått se några av dina bilder alls ju.
Mona har f ö redan hunnit skriva det mesta jag också tänkte,  så jag håller bara med :)

Sant visserligen,  men oftast drar jag bara i spakarna i ACR, det mest enkla och sen blir det inte så mycket mer... :)

12 hours ago, Mona said:

Att vara envis som en lus kommer man också långt med B)

Jo det har du ju själv visat så många gånger, tyvärr är jag inte lika envis... "Det är aldrig för tidigt att ge upp" är min filosofi.... :D

Fast nog händer det att jag också  tjuras och kämpar på lite extra emellanåt. ..