Jump to content

Recommended Posts

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

När min mamma blev änka för en del år sen så gick det några år och då träffade hon en snubbe som hon hänger med än i dag. Han har en schäfer som han tidigarevar fodervärd åt, och hunden skulle bli en

"Adobe Photoshop: ...changing your perception of reality for 26 years..."  

Jens, det får jag också göra! Det är bara dom vanligaste basic-grejerna som sitter i ryggraden. Det är innötning som gäller på teflon, något jag har gott om i min skalle

Posted Images

Där är nåt visst med svarta schäfrar.. :) Fin bild förövrigt! Men det blir lite lila i pannan på hunden på min skärm på sista bilden? Ser lite märkligt ut, precis som kraftig kromatisk aberration, men det kan vara min skärm..?

Men jag skulle nog vilja gå lite mot strömmen igen och säga att jag gillar första bilden, tror den kunde funkat som vägghängare den med. Jag gillar just att du får med bakgrunden. Men det är min åsikt! :)

Tack för din åsikt och tyckande Danne! :) 

Jo det är nog lite lila i pannan, det är antagligen himlens färg som speglar av sig. Det är lite svårt just detta med svart päls tycker jag. Jag kunde inte heller trolla bort det så det får bli så. 

Intressant vad olika vi alla kan tycka, jag gillar också första bilden på ett sätt men ändå inte. Tycker det blev rörigt med trädstammarna i bakgrunden... 

Nu har jag tittat på alla bilderna igen, och jag tycker du ska jobba vidare med den första. Den har mer luft framför hunden och känns inte lika tajt. Tycker också du kan ha kvar bakgrunden som den är, bara försök få bort magentasticket i pälsen. 

Sen på bollen - som så ofta - men jag håller med Mona i ovanstående inlägg! :rolleyes:

Första är finfin. :)
F ö, svarta pälsar bleks nästan alltid något på (soliga) somrarna.
Våra ögon/hjärna autokorrigerar gärna det, men kameran fångar obarmhärtigt skiftningarna i det svarta.
Så även om det är ett visst magentastick, så ljuger nog inte kameran så hemskt mycket egentligen.

Börjar lite smått hålla med om att första bilden kanske  blir bäst ändå med lite handpåläggning.  Men jag har velat då jag inte blev så förtjust i  bakgrunden. Och jag hade ju hela tiden en tanke på ett stående porträtt, därav beskärningen. Men den kanske får bli obeskuren helt enkelt....

Och visst är det som du säger A-L angående magentasticket, att kameran inte ljög. Men  det betyder ju inte att det ska se ut som den vill för det... Ska ge mig på ett nytt försök, jag hann i alla fall stoppa pressarna... ;) 

4 minutes ago, A-L said:

På min skärm  - fin päls, men liiite väl gult i grönskan... 

Håller med dig,  ska försöka fixa grönskan också. Drog lite hit och dit i diverse reglage men blev aldrig riktigt  nöjd. Men den såg inte så gul ut när jag höll på, men så är nog min skärm väldigt dåligt kalibrerad då det bara är en billig laptop.  Den har egentligen  för dåligt grafikkort dessutom  tror jag för PS. .

Tack för input! :)

Jag har inga finlir-grejer jag heller, men den ser lite väl mättad ut i gult jämfört med den allra första bilden.
Trol en konsekvens av magenta-borttagandet. 
Ett nyans/mättnad-justeringslager och dra bara ned mättnaden på bara gult till runt -10 - -15 & se hur det blir. 

Vet inte  men jag tror inte att det är där det felar, för magentasticket fanns inte i originalbilden faktiskt såg jag i går, det måste ha uppkommit i mina vilda spakdragningar. Så det har jag inte behövt ta bort i denna bild, däremot dämpade jag samma yta då den var något ljusare än i den här som jag visar upp nu. Men det gröna får jag ta mig en titt på igen, tycker även att pälsen fick något gul-grönt färgstick så det är nog hela bilden som behöver ändras, och kanske bakgrunden lite extra på det sätt du säger A-L.

Hann inte i går och i kväll är vi borta större delen av kvällen så jag får ta tag i det senare, får återkomma här med fler försök för era värdefulla synpunkter!:)

Gjorde lite snabba försök med färgen nu i afton, men den gröna färgen var knepig. Och dom ljusa partierna var också svåra att dämpa, dom blir bara grå med konstiga konturer. Snart konsulterar jag en vän...B)

IMG_2378rr2mm.jpg

Även denna fick sig en filmliknande retusch, bara för skojs skull. Tror jag väljer den i stället...:D

IMG_2378rrfilm2m.jpg

Kanske har du inte nått ända fram här! Att det blir grått i högdagrarna beror på att du dragit ner för mycket. Vill du ha mer eller mindre grönt så kan du göra det i den gröna kanalen utan att det påverkar de andra färgerna. Kan vara så att du även får gå in i den gula kanalen.

8 minutes ago, Mona said:

Kanske har du inte nått ända fram här! Att det blir grått i högdagrarna beror på att du dragit ner för mycket. Vill du ha mer eller mindre grönt så kan du göra det i den gröna kanalen utan att det påverkar de andra färgerna. Kan vara så att du även får gå in i den gula kanalen.

Nä det här känner jag blev bara konstigt. Kom bara på att testa i sista stund när jag precis var klar med övriga bilder. Ville se om jag kunde få bort det gula i grönskan. Men det är nog den jävligaste bakgrund jag haft nån gång,  i alla fall i en bild jag velat rädda. Ska testa lite till sen.

Nä det kanske inte är fel på bakgrunden  som sådan, den var bara svår att få den snygg... och byta ut den vill jag inte, är för dålig på den sortens  redigeringar. Skulle inte bli bättre än dom med vit bakgrund misstänker jag.. :lol: 

Detta sista exempel var bara ett hastigt försök från en sparad jpg-bild, får börja om med RAW-filen när lust och tid och framförallt ork finnes... :)

Bakgrunden ser ju lite mysko ut i originalfilen. Det röda som kommit fram i jpeg-filen är grått :confused0006:

Du har lyckats få bort magentasticket bra och fixat mer skärpa på ögonen, det är bra! Det du ska jobba med lite mer är att få hela bilden, och framför allt bakgrunden att "poppa" lite mer. Sen tycker jag inte du ska skärpa bakgrunden alls. Skärpan du lägger på kan du ta bort med en lagermask, alt att när du skärpt bilden så håller du in Alt samtidigt som du klickar på lagermasken längst ner i paletten, då blir masken svart, och hela bilden blir oskarp igen och du kan måla fram med en mjuk pensel det du vill ha skarpt. Klickar du bara på lagermasken utan att hålla in Alt, (då får du en vit mask) så får du göra tvärtom, måla bort det du vill ha oskarpt.