Jump to content

Recommended Posts

Som jag sa i en annan tråd så hade jag och ett par väninnor en lite fototräff i veckan. Tanken var att fota vattenfall, men det blev lite annat också! Här är några av de få bilder jag hann med att ta på fallet!

1.

post-821-0-76179500-1436718665_thumb.jpg

2.

post-821-0-31408100-1436718793_thumb.jpg

3.

post-821-0-21745300-1436718741_thumb.jpg

Ett par bredvid fallet blev det också!

4.

post-821-0-42968500-1436719637_thumb.jpg

5. Den här tycker jag själv är ganska kul! Fotografen hade ingen aning om vad som hände bakom ryggen!

Här har jag en trigger monterad på kameran som utlöser blixten som hänger i ett träd.

post-821-0-58070100-1436719667_thumb.jpg

Ni ser ut att ha haft skoj på eran fototräff :)

Fast det blir nog skoj när ett gäng tanter damer i sina bästa år träffas :D

Och bilderna har du lyckats bra med men trean är i en klass för sig själv full pott på den :wub:

Wow....underbara bilder där trean och femman sticker ut från dom övriga. Riktigt snyggt jobbat Mona :wub:  :wub:

Jag gillar tanken ni fick med blixten. Så längt hade jag aldrig lyckats tänka själv. Det blir 5 stjärnor för det :star:  :star: :star:  :star:  :star:  

Jag antar att blixten har befunnit sig i M-läge där ni har provat er fram till rätt styrka, stämmer det??

Tack alla! Ja, vi kärringar i våra bästa år hade riktigt kul! Dessutom har vi alla likadan kamera vilket är ett plus ifall vi vill testa varandras grejer. Jag fick ju testa triggern :)

Conny! Vet inte hur hennes blixt, som hänger i trädet var inställd. Hon hjälpte mig även med inställningarna i min kamera, och jag minns inte hur dom var. Detta var enda bilden jag tog. Får nog skaffa mig en sån trigger, det var ju kanonbra! Jag stod en bra bit ifrån blixten.

Jag har trigger från YN där modellbetäckningen är 603.

http://www.ebay.com/itm/YongNuo-YN-RF603II-Flash-trigger-Shutter-release-Remote-Control-for-Canon-C3-New-/321618985959?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ae1fc43e7

Får du får dig att köpa så kolla bara så att du får rätt modell till din kamera. Just den jag länkar till heter C3 så jag antar att det finns C1 och C2 också som är avsedda för andra husmodeller :)

Har också två såna, funkar klockrent! :)

Men om jag använder min lilla externa blixt utan möjlighet till manuella inställningar får dessa göras i kameran, men då funkar det inte utan det är full effekt via sändarna. Men då funkar min störr blixt från YN, den kan man ju ställa in blixtkomp manuellt precis som Canons egna i samma klass. 

Men har inte din kamera inbyggd radiotriggning till blixt Mona?  För din blixt har ju det inbyggt tänker jag, så behöver du en trigger då...? :confused0006:

Jag har trigger från YN där modellbetäckningen är 603.

http://www.ebay.com/itm/YongNuo-YN-RF603II-Flash-trigger-Shutter-release-Remote-Control-for-Canon-C3-New-/321618985959?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ae1fc43e7

Får du får dig att köpa så kolla bara så att du får rätt modell till din kamera. Just den jag länkar till heter C3 så jag antar att det finns C1 och C2 också som är avsedda för andra husmodeller :)

Jag skulle gärna köpa för jag tror det är användbart. Tack, ska kolla upp din länk.

Men har inte din kamera inbyggd radiotriggning till blixt Mona?  För din blixt har ju det inbyggt tänker jag, så behöver du en trigger då...? :confused0006:

Nu har jag ingen aning om vad du snackar om, jag är ju helt bakom flötet när det gäller blixt! Men Mrs T har samma kamera som jag, och hon verkade iaf behöva en trigger! Eller så har hon ingen susning hon heller :D  Får nog försöka kolla upp detta..

Ja så er mit spørgsmål hvilken hvid balance du har brugt og har du brugt det filter de snakker om på den video ??  :)  synes de blev fine alle sammen..

Om jag minns rätt så stod den på sol. Men jag brukar fixa en del i redigeringen, bl a ställa svart eller vitpunkt, eller båda.

1. f/11, 2,5 sek, ISO 200

2. f/18, 1/8 sek, ISO 50.

3. f/16, 1/3 sek, ISO 50.

Jag hade ett cirkulärt ND filter, och jag tror det var inställt på det mörkaste ND 8. Ett sånt här: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003298826/genus/filter-nd-fader-eclipse-77-mm

Ni ser ju ut att ha haft en canonträff...

Vattenfallsbilderna är jättefina med lagom mjukt vatten :wub:

Kul att du börjat ge dig på lite blixtfoto!!

Tackar så mycket! Ja, det var en kul liten träff. Som du kanske vet så vill jag gärna lära mig, men det går ruskigt trögt!

Om man vill få mjukt och fint vatten är det nödvändigt med ett ND filter, i alla fall om det är ljust ute. Dessa bilderna på det mjuka vattnet hade varit omöjliga i solskenet utan filter. Det finns billigare filter också.

Jag skulle gärna köpa för jag tror det är användbart. Tack, ska kolla upp din länk.

Dom kostar inte så mkt. Strax över 200:- för ett 2-pack skulle jag tro. Jag har fyra då jag har två blixtar men tyvärr används dom på tok för sällan :)

Nu har jag ingen aning om vad du snackar om, jag är ju helt bakom flötet när det gäller blixt! Men Mrs T har samma kamera som jag, och hon verkade iaf behöva en trigger! Eller så har hon ingen susning hon heller :D  Får nog försöka kolla upp detta..

Dessutom kan 603.an användas till att styra kameran, t.ex en 603 på en kamera och en på en annan så varje gång du tar en bild med huvudkameran tar den fjärrstyrda också en, eller som fjärrutlösare. :)

Dessutom kan 603.an användas till att styra kameran, t.ex en 603 på en kamera och en på en annan så varje gång du tar en bild med huvudkameran tar den fjärrstyrda också en, eller som fjärrutlösare. :)

Och nu fattar jag inte riktigt vad du pratar om heller :D 603:an, vad är det? Länka gärna!

Idag har jag träffat kärringarna tjejerna igen, och Mrs T hade med sig hela blixtutrustningen inkl paraply i skogen! En syn för gudar tror jag, men kul hade vi :D Jag frågade varför hon hade den triggern hon har, och ja det var bara så att när hon köpte den så ville hon kunna styra den utan att pilla i kamerans meny, men det funkar lika bra att göra det i kameran, och således kan jag köpa billigare grejer. BRA!! Nu vill jag bara ha hjälp av er här som fattar detta vad jag ska köpa! En sändare och en mottagare som är bra för min kamera (5D III).

Förresten, nästa gång jag befinner mig i götet (och har tid för en liten träff) så får du gärna visa mig detta ställe. Det fallet bara måste ingå i samlingen :)

Klart vi kan åka dit! Bara ring eller messa när du är på G :)

Och nu fattar jag inte riktigt vad du pratar om heller :D 603:an, vad är det? Länka gärna!

Idag har jag träffat kärringarna tjejerna igen, och Mrs T hade med sig hela blixtutrustningen inkl paraply i skogen! En syn för gudar tror jag, men kul hade vi :D Jag frågade varför hon hade den triggern hon har, och ja det var bara så att när hon köpte den så ville hon kunna styra den utan att pilla i kamerans meny, men det funkar lika bra att göra det i kameran, och således kan jag köpa billigare grejer. BRA!! Nu vill jag bara ha hjälp av er här som fattar detta vad jag ska köpa! En sändare och en mottagare som är bra för min kamera (5D III).

Samma länk som Cope gav dig några inlägg upp.

603 är en blixt och kamera fjärrutlösare "Yongnuo 603" heter den och finns för olika kameror, tror dock bara det är anslutningskabeln som skiljer dem åt. :)

Här kommer en som är lite billigare. Triggern ska heta C3 för att passa din kameramodell....

http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-RF-603-II-RF-603II-C3-Flash-Trigger-for-Canon-1D-Mark-5D-II-5D-III-40D-/321432177960?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item4ad6d9cd28

Se bara till att det är ett 2-pack du köper då dom säljs lösa också. På denna länken verkar det vara 2 triggers, det visas iaf på bilden och priset verkar rimligt för två stycken :)

Här kommer en som är lite billigare. Triggern ska heta C3 för att passa din kameramodell....

http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-RF-603-II-RF-603II-C3-Flash-Trigger-for-Canon-1D-Mark-5D-II-5D-III-40D-/321432177960?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item4ad6d9cd28

Se bara till att det är ett 2-pack du köper då dom säljs lösa också. På denna länken verkar det vara 2 triggers, det visas iaf på bilden och priset verkar rimligt för två stycken :)

Högsta sync-hastighet är 1/320. Det tycker jag är för dåligt. Vill gärna kunna ha snabbare tid. Med den Mrs T har så går det att ha samma tid som kameran, 1/8000.