Jump to content

Recommended Posts

I går blev det en tur till Kvarnbyn (Grevedämmet) i Mölndal för att försöka hitta Forsärlan som Lelle så fint fångade. Så....

1. Här är den!! Detta såg jag faktiskt inte förrän jag kom hem! Bilden är enbart tagen för att få ett hum om exponeringen i det svåra ljuset. Att Forsärlan var där såg jag inte förrän i datorn. Hon behagade tyvärr inte samarbeta på något porträtt senare heller.

post-821-0-36126100-1434924076_thumb.jpg

2. Mamma Duva med sina två ungar var också där! Fast de kunde ju poserat på ett lättare ställe för att underlätta för fotografen :angry:

post-821-0-79561900-1434924047_thumb.jpg

3. Björktrastungen satt gömd i samma dumma grenverk som duvorna och väntade på sin mamma.

post-821-0-97166000-1434924221_thumb.jpg

4. Kolis! Du försökte lura mig, men jag vet nu var du bor :P

post-821-0-04442900-1434924297_thumb.jpg

5. Liten Ärla letar mat. Hon gjorde det inte heller på ett fotovänligt ställe :(

post-821-0-56622900-1434924366_thumb.jpg

Ja, detta var allt jag såg under ett par timmar. Bättre lycka nästan gång. Kanske...

Jag gillar att röra mig i kvarnbyn :wub:  även om det är ett svårfotat ställe.

Jag tycker att du utnyttjade dina timmar väl och storfavoriten blir bild 3. Den pippin var snyggt inramad av grenverket :wub:

Bra jobbat Mona, fina bilder från lite nya vinklar :thumbsup: jag gillar Björktrasten, härliga färger :thumbsup:   

Tack alla :) Ja, Björktrasten satt fint där i ramen av grenar och gröna blad. Den bilden blev jag väldigt nöjd med :)

Att vara fågelfotograf är minsann inte alltid så lätt, själv lägger jag inte mycket energi på det längre om det inte dyker upp bra tillfällen naturligtvis. Men du har lyckats bra med tanke på omständigheter med skymmande grenar och blad osv samt icke poseringsvilliga fåglar, tycker att första bilden blev ju lite kul trots allt. :) 

Men favorit nummer ett blir även för min del bild nummer tre! :thumbsup:  :)

Tack Jens! Ja, att vara fågelfotograf är inte lätt, men roligt om man går in för de, men det gör jag inte så ofta. Blir mest strömmisar på vintern. Lättast så, de vet man var de finns :D

I går blev det en tur till Kvarnbyn (Grevedämmet) i Mölndal för att försöka hitta Forsärlan som Lelle så fint fångade. Så....

1. Här är den!! Detta såg jag faktiskt inte förrän jag kom hem! Bilden är enbart tagen för att få ett hum om exponeringen i det svåra ljuset. Att Forsärlan var där såg jag inte förrän i datorn. Hon behagade tyvärr inte samarbeta på något porträtt senare heller.

attachicon.gif_W2B1427-2.jpg

2. Mamma Duva med sina två ungar var också där! Fast de kunde ju poserat på ett lättare ställe för att underlätta för fotografen :angry:

attachicon.gif_W2B1508-2.jpg

3. Björktrastungen satt gömd i samma dumma grenverk som duvorna och väntade på sin mamma.

attachicon.gif_W2B1624.jpg

4. Kolis! Du försökte lura mig, men jag vet nu var du bor :P

attachicon.gif_W2B1630-2.jpg

5. Liten Ärla letar mat. Hon gjorde det inte heller på ett fotovänligt ställe :(

attachicon.gif_W2B1457-2.jpg

Ja, detta var allt jag såg under ett par timmar. Bättre lycka nästan gång. Kanske...

Om du är ute efter Forsärlan kan jag rekommendera ett besök i Lärjeån i Blöteborg, jag utgår från att du inte bor allt för långt härifrån. Där är det ganska vanligt att man kommer i kontakt med den. En promenad längst Lärjeån på vår-sommar höst kan vara en ganska angenäm upplevelse. Även Strömstaren brukar vara synlig på vårvintern, men tyvärr är vattnets färg ganska tråkig, närmast att likna kaffe med mjölk, inte minst efter att det regnat.

Jo, men det är väl en lagom dagsetapp att följa Lärjeån från dess utlopp till det att den möter Göta Älv :). Hunden (och du) lär sova gott efter en sådan utflykt :D?

Nä, jag skall vara seriös. Eftersom jag bor alldeles I närheten av Lärjeån och genom åren varit på jakt efter framförallt havsöring, så är det sträckan från Eriksbo ner till strax nedanför dämmet, jag oftast har häckat.

Strömstaren kan man finna just i höjd med nämnda Eriksbo, eller närmare bestämt i höjd med Eriksbo skola. Det finns en sträcka på ett femtiotal meter som är strömsatt och med stenar i, där jag sett Strömstaren sitta och knixa innan den dyker i plurret.

Det är även inom denna sträcka som Forsärlan är tämligen lätt att komma i kontakt med, framförallt på sen vår/tidig sommar när insektslivet är som talrikast. Alltså sträckan mellan Eriksbo skola och mynningen, när den flyger omkring i jakten på insekter. Sedan finns det en hel del andra fåglar att fota för den som är intresserad.

Kungsfiskaren har jag vid två (2) tillfällen träffat på genom alla år jag spenderat där och då undet bara ett par sekunder då den blixtrat förbi i sin metallblå fjäderskrud och karakteristiska röda näbb. Man skall inte hysa några stora förhoppningar att träffa på den där nere, med andra ord.

Iller har jag också träffat på vid ett (1) tillfälle och även bäver.

Bävern kan man se i framförallt direkt anslutning till mynningen och oftast upptäcker man den när den slår till i ytan med sin kraftiga platta svans, innan den dyker. Sedan kan man ofta hitta spår efter den där den varit och gnagt i trädstammarna och då betydligt högre upp än nämnda mynning.

Tack Tony, detta är noterat för framtida camouflageturer! Någon långmarsch utefter hela ån tror jag inte jag ger mig på, man ska ju tillbaka också  :lol:

Jag vet inte hur det är med Strömstaren nu när vädret är upp och ner. Jag får kanske ge mig ut och spana någon dag när vädret tillåter. 

Tack Tony, detta är noterat för framtida camouflageturer! Någon långmarsch utefter hela ån tror jag inte jag ger mig på, man ska ju tillbaka också :lol:

Jag vet inte hur det är med Strömstaren nu när vädret är upp och ner. Jag får kanske ge mig ut och spana någon dag när vädret tillåter.

Nöjet är helt på min sida. Bara roligt om man kan bidra med något till andras förnöjelse. Utan att veta, så tror jag att störst chans att få se Strömstaren, är mellan Jan-Mars.

Forsärlan är ganska lätt att komma i kontakt med, den brukar flyga omkring tämligen ogenerat, trots att det finns mämniskor i närheten. Jag vågar påstå att om du kommer på sen vår, tidig sommar, när insektslivet är som intensivast, så kommer du att se den, oavsett vilken dag du kommer, så länge det inte regnar (men sannolikt även då).

Det ser tomt ut på allt utom vatten!! Såg inte mer om jag lade huvudet på sned heller  :D

Det ser tomt ut på allt utom vatten!! Såg inte mer om jag lade huvudet på sned heller  :D

Förstår det. Bilderna låg i mobilen och jag hade ingen möjlighet att vända på dom, tyvärr. Men vore det inte bekvämare om du vred på datorn istället  :confused0006:. Så mycket vatten är inte vanligt, kan man lugnt konstatera. Titta på bilden på bron, det är bra mycket som har spolats bort där, men vrid på datorn, så blir det lättare :P  :D !!

Oj oj, inte lätt att vrida på en stationär dator, lättare att vrida på huvudet  :P

Oj oj, inte lätt att vrida på en stationär dator, lättare att vrida på huvudet  :P

Dubbelpost.

Räcker det inte med att vrida på skärmen ? Eller är det en Norsk stationär dator du har !?  :lol: :lol: :lol::P .

Dubbelpost.

Räcker det inte med att vrida på skärmen ? Eller är det en Norsk stationär dator du har !?  :lol: :lol: :lol::P .

Har en 24" Eizoskärm!

Vad är en norsk stationär dator??! :confused0006:  

Har en 24" Eizoskärm!

Vad är en norsk stationär dator??! :confused0006:

En sådan man måste vrida på för att få liggande bilder att stå upp :P

hum Ja det är inte lätt att vara naturfotograf Mona. Det är nästan så man kan jämföra det med att fiska. Man måste ha tålamod och tid. Ibland kan man vara ute flera timmar och komma hem med Ingenting. Gillar dina bilder på Duvorna,kollis och Sädesärlan  :D

Var ligger denna plats? Det ser ut att vara en plats helt i min smak :)

Vattendraget (där bilderna är tagna) ligger mellan Kortedala och Eriksbo, sträckan är mellan Eriksbo och Hjällbo/ Gamlestaden, vilket ligger i Blöteborg.

Det bör nämnas att vattennivån på bilderna ligger 50 cm (eller mer) över det normala. Lärjeån, som vattendraget heter, har sitt inlopp i Lerum och rinner ut i Göta Älv.

Googla på Lärjeån, så får du fram info om ån. En intressant sak är att det finns ett svagt bestånd av den fridlysta flodpärlmusslan i ån, vilket visar på att vattenkvaliteten är väldigt hög.

Dessutom finns det ett bestånd av öring, havsvandrande, så väl som stationära, vilket är en förutsättning för flodpärlmusslan, eftersom öringen utgör ett värddjur för flodpärlmusslan i dess larvstadie.

Flodpärlmusslan har en ganska intressant livscykel och det är det djur som når den allra högsta ålder i den svenska faunan, upp till (i sällsynta fall )150 år.