Jump to content
Mona

Midsommarknäcke

Recommended Posts

Om jag inte har hembakat fröknäcke i skåpet så känner jag mig fattig! Jag brukar alltid baka det med surdeg, men idag fick jag för mig att testa något annat. Och jag måste säga att det var nog nästan lika gott. Kryddningen gör ju sitt till också.

Bilden har jag inte lagt ner så mycket tid på för jag planerade inte, så det blev mest pang på. Tagen med ryssen...Tänkte att ni kanske ville prova på att baka detta till Midsommarsillen eller den goda osten! Jag lovar, ALLA kan baka detta! Något enklare finns verkligen inte. Knappast godare heller :) Rör ihop ingredienserna och bred ut på en plåt. That's all! 5 min att blanda, 1 tim i ugnen :)

Länk till receptet!

Jag använde torkad rosmarin istället för färsk, och olivolja istället för raps. Hade lite grövre salt, det går också till topping. Man kan ta vilka frön man vill. Pumpafrön är gott i fröknäcke, det brukar jag ha, men inte idag. Ni måste prova :)

post-821-0-80800800-1434572083_thumb.jpg

Jag gillar sånt knäcke och ditt ser onekligen mycket gott ut :nyam: :nyam:

Dessutom så var det en fin bild oavsett dina förberedelser :thumbsup: :thumbsup:

Tack Conny :) Om du gillar det så ska du göra detta. Det går helt enkelt inte att misslyckas. Smeten räcker till en plåt.

Härlig bild :thumbsup: Ser jättegott ut :) blir hungrig  :nyam: älskar knäckemacka med kaviar på. :D  

Vi sad faktisk i går og snakkede om at knækbrød jo kommer fra Sverige af..men jeg synes da ikke at det er specielt billigt at købe i Sverige det undre mig lidt.  ;)

Du är välkommen sanne :) Det finns billigt knäckebröd, men vill man ha lite mer kvalitetsknäcke så kostar det lite mer. Nu finns det gott om knäcke som kommer från småbagerier där det blir mer hantverk, då får man betala betydligt mer. Ibland får man unna sig det också. Eller så bakar man eget för några kronor :)

Härlig bild :thumbsup: Ser jättegott ut :) blir hungrig  :nyam: älskar knäckemacka med kaviar på. :D  

Kaviar funkar på "vanligt" knäckebröd, men absolut inte på detta!

Kaviar funkar på "vanligt" knäckebröd, men absolut inte på detta!

Men extrasaltat Bregott funkar garanterat utmärkt :)  :nyam:

Extrasaltat Bregott är gott, finns alltid hos mig! Med havssalt är det ännu godare :nyam: Men jag föredrar endast ost i någon form då det är olja i brödet. Smör är överflödigt. Tog en nu med Blue Castello och fikonmarmelad, det var superduper :P

Vi har lite hemgjord rabarbermarmelad som man kanske skulle testa på detta, såg ju gott ut och verkar enkelt. Kanske skulle överraska frun imorgon :)

Du är välkommen sanne :) Det finns billigt knäckebröd, men vill man ha lite mer kvalitetsknäcke så kostar det lite mer. Nu finns det gott om knäcke som kommer från småbagerier där det blir mer hantverk, då får man betala betydligt mer. Ibland får man unna sig det också. Eller så bakar man eget för några kronor :)

Hej Mona ja det kan du have ret i ..skal se efter det når vi kommer til Sverige i næste uge  :)

Guest lillepv

Ser gott ut.Är det månne en rabarberpaj man kan ana i bakgrunden. :wub:

Vi har lite hemgjord rabarbermarmelad som man kanske skulle testa på detta, såg ju gott ut och verkar enkelt. Kanske skulle överraska frun imorgon :)

Blev det någon överraskning?

Ser gott ut.Är det månne en rabarberpaj man kan ana i bakgrunden. :wub:

Nej, inte rabarber, men skinkpaj :)

Tack Jens! Testa gärna någon gång detta superenkla bröd :)

Jag rekommenderar olivolja istället för raps. Provade att ta raps vid andra bakningen, men det blev inte så gott, smakade oljigt. Har nu bakat detta 3 gånger, och sista gången blev lika gott som första försöket. Tredje gången tog jag mindre olivolja, 2 msk, det räckte. 1½-2 tsk torkad rosmarin i smeten + lite extra till topping. Jag körde med varmluft på 140º i ca 55-60 min. Vädra ugnen några gånger de sista 15 minuterna för att släppa ut ånga. Står inte i receptet, men jag rekommenderar det :)