Jump to content

Recommended Posts

ÄTA MÖRDARSNIGLAR  :thumbsup:

Mördarsniglar är fullt ätliga och det finns recept på hur man kan tillaga dem. Krögaren David Kallós recept från TV4:s Nyhetsmorgon är det som fått mest spridning. David tröttnade på att mördarsniglarna hela tiden åt upp kryddorna i hans örtagård och gjorde en Snigeltoast med bacon, färsk chili och lök. Han förklarar dock att det han framförallt ville göra var att dölja den egentliga snigelsmaken. David lägger också till att för en sådan här kulinarisk upplevelse skadar det inte om man har ett väl tilltaget vinglas när man ska fatta mod att ta sig an anrättningen

Så har ni lite tid över så följer här Davids recept för fyra snigel-toasts:

Tillagningstid 30 min 

Ingredienser:

20 st sniglar

4 skivor vitt bröd

2 st persikor

1 st morot

1 bit lök

1 st hackad gul lök

1 st lagerblad

1 pkt tärnat bacon

1 st finhackad vitlöksklyfta

1 bit finhackad chili

1 dl hackade färska örter

lite socker

salt

Ev. chili eller paprika pulver

smör att steka i

Tillaga sniglarna så här:

Placera sniglarna i ett större durkslag, strö på rikligt med salt och spola bort slemmet som frigörs.

Koka upp rikligt med vatten, i med sniglarna och koka ca en halv minut.

Fiska upp sniglarna och upprepa med rent vatten cirka 5 gånger.

Koka upp nytt vatten med morot lök lagerblad och koka där sniglarna ca 10 min.

Skär upp sniglarna i buken och skrapa ut innehållet. Det kvarvarande " skalet" hackas fint.

Halvera persikorna, ta ut kärnan, Salta och strö på lite socker och paprikapulver. Baka i ugn 175 grader 5-10 min.

Stek brödskivorna frasiga i smör. Låt överflödigt fett rinna av på en bit hushållspapper.

Fräs baconet, när det fått färg i med den hackade löken, chilin och vitlöken.

När löken är stekt vänd ner snigelhacket och de hackade örterna.

Lägg snigelröran på toastskivorna och en persika ovanpå.

Tips

Om man vill kan man ta med hackade champinjoner i fräset. Ska man ha det som drinktilltugg så köp en påse crostini istället för toastbrödet.

I går blev jag lite förbryllad när en av dessa äckliga kryp plötsligt dök upp mitt på altanen... Nu börjar dom gå för långt :angry:

Hittade sen 4 till på gräset inom några minuter. Får nog börja hälla ut kaffesump snart, men som det regnar denna sommar är det nog lönlöst...

attachicon.gifrps20150628_095158.jpg

Fotat med mobilen...

4!!!!! Grattis! Men det räcker inte ens till en toast :D Läste på ett trädgårdsforum om kaffets effekt, och det verkar som många tycker att det funkar.

Allt om trädgård

ÄTA MÖRDARSNIGLAR  :thumbsup:
Mördarsniglar är fullt ätliga och det finns recept på hur man kan tillaga dem. Krögaren David Kallós recept från TV4:s Nyhetsmorgon är det som fått mest spridning. David tröttnade på att mördarsniglarna hela tiden åt upp kryddorna i hans örtagård och gjorde en Snigeltoast med bacon, färsk chili och lök. Han förklarar dock att det han framförallt ville göra var att dölja den egentliga snigelsmaken. David lägger också till att för en sådan här kulinarisk upplevelse skadar det inte om man har ett väl tilltaget vinglas när man ska fatta mod att ta sig an anrättningen

Så har ni lite tid över så följer här Davids recept för fyra snigel-toasts:

Tillagningstid 30 min 

Ingredienser:

20 st sniglar
4 skivor vitt bröd
2 st persikor
1 st morot
1 bit lök
1 st hackad gul lök
1 st lagerblad
1 pkt tärnat bacon
1 st finhackad vitlöksklyfta
1 bit finhackad chili
1 dl hackade färska örter
lite socker
salt
Ev. chili eller paprika pulver
smör att steka i
Tillaga sniglarna så här:

Placera sniglarna i ett större durkslag, strö på rikligt med salt och spola bort slemmet som frigörs.
Koka upp rikligt med vatten, i med sniglarna och koka ca en halv minut.
Fiska upp sniglarna och upprepa med rent vatten cirka 5 gånger.
Koka upp nytt vatten med morot lök lagerblad och koka där sniglarna ca 10 min.
Skär upp sniglarna i buken och skrapa ut innehållet. Det kvarvarande " skalet" hackas fint.
Halvera persikorna, ta ut kärnan, Salta och strö på lite socker och paprikapulver. Baka i ugn 175 grader 5-10 min.
Stek brödskivorna frasiga i smör. Låt överflödigt fett rinna av på en bit hushållspapper.
Fräs baconet, när det fått färg i med den hackade löken, chilin och vitlöken.
När löken är stekt vänd ner snigelhacket och de hackade örterna.
Lägg snigelröran på toastskivorna och en persika ovanpå.
Tips

Om man vill kan man ta med hackade champinjoner i fräset. Ska man ha det som drinktilltugg så köp en påse crostini istället för toastbrödet.

Å fy farao.... Bara tanken på att pyssla med dem och skrapa ur innehållet gör ju att man mår illa hunched_over_sick.gifhunched_over_sick.gifhunched_over_sick.gif Måste var några sega saker som tar så lång tid att koka :ahh: