Jump to content

Recommended Posts

En liten rättelse här, både min adapter och bakre linsskyddet hade visst kommit i dag, såg nyss att ingen tagit in posten bara... Väntar med spänning på nytt tillfälle att få prova min ryss nu! :)

Spring ut och prova det nu, jag vill se BILDER!! :lol::thumbsup::nyam:

Hehe, det får bli senare ,det blev lite väl sent, behövde komma i säng i någorlunda tid i går... Men jag provade den nu på morgonen och allt verkar funka. Ska se sen om jag får till några exempel på bokéh-bilder oxå! :)

Tack Mona förresten för kommentaren, kul att du gillade sexan!  Vet inte om jag kommer så mycket närmare men en förklaring är väl att jag har ju mindre sensor så mitt 100mm makro får ju ett utsnitt motsvarande ungefär 160mm.  :) 

Till dom minsta insekterna använder jag oftast kortaste fokusavstånd, men det händer att jag fokuserar lite längre bort och i stället backar en aning så jag kan beskära sen i stället. Inbillar mig att skärpedjupet ska bli något längre då, men det kanske mest är bara inbillning... :lol:

I dag tog jag mig för att lufta kameran för en gångs skull, har dåligt med motivation och idéer just nu, och tiden räcker inte heller som jag säkert påpekat nån gång tidigare. Men i dag hade vi en lugn dag där egentligen inget stod på schemat så jag försökte mig på lite makro. Här är några av dagens flugor. Inga mästerverk, har nog glömt bort tekniken känns det som... Måste komma mig ut oftare! :)

1.

post-1074-0-73743700-1436726294_thumb.jpg

2.

post-1074-0-21663600-1436726297_thumb.jpg

3.

post-1074-0-08539500-1436726299_thumb.jpg

Tack Cope, nej jag kör med blixten lös och handhållen, men som regel stöttar jag handen mot gluggen. Har glasslådediffussorn monterad på min lilla blixt. :)

Så i bland som i den sista bilden där flugan hänger upp och ner fick jag hålla vänstra handen med blixten under kameran och på högra sidan om gluggen, lite pyssligt men så blir det i bland om man vill ha ljuset från ett speciellt håll...

Strålande macrobilder Jens! Knivskarpa och nära. Tvåan blir min favorit :) Blixten hanterar du otroligt bra, önskar jag också gjorde det.

Kul att du kom ut med kameran, du får ta lite paus med renoveringen hemma nu och hämta kraft och energi med något roligt. Att vandra ut med kameran är en fantastisk medicin mot dålig motivation :).

Tack så mycket Mona :) Jo att ta med kameran ut är det bästa knepet, även om det i bland inte blir en enda bild. Just nu har vi inte så mycket till renovering på tapeten, men det har varit en del annat, bl a annat grävt och gjort en grusparkering för vår nyinförskaffade husvagn. Den har upptagit mycket av mina tankar dom senaste veckorna... :) Men jag kommer nog i gång vad det lider.. ;)

Tack till dig också Tedh! :)

Tack så mycket Mona :) Jo att ta med kameran ut är det bästa knepet, även om det i bland inte blir en enda bild. Just nu har vi inte så mycket till renovering på tapeten, men det har varit en del annat, bl a annat grävt och gjort en grusparkering för vår nyinförskaffade husvagn. Den har upptagit mycket av mina tankar dom senaste veckorna... :) Men jag kommer nog i gång vad det lider.. ;)

Tack till dig också Tedh! :)

Vad bra. Då har du boställe ifall du åker söderöver ;)

Nja husvagnssemester vet jag inte, det blir nog både och faktiskt.. :)  Vi har testat den ett par tillfällen och ska ut nu i helgen också. Men årets semester var redan planerad, husvagnen skulle egentligen köpas i höst men vi såg en som vi föll för direkt, så vi slog till...

Jobbar nästa vecka men sen bär det av till Gotland en vecka där vi hyrt stugor, men efter det åker vi till Norrland med vagnen. Fast då blir det inte som en regelrätt camping, utan då har vi den som vårt eget krypin där vi har våra saker och egna sängplatser. Vilket kan saknas i bland i sommarstugan t ex när alla är samlade.

Så denna sommar blir det nog annars bara några helgturer lite då och då. Men ett annat år kan det bli annorlunda, och jag är lite sugen på att åka söderut faktiskt, får se hur det blir med det! :)

Jamen vad perfekt Jens! Nu har du inga ursäkter för att inte vara med på nästa träff :thumbsup::P

:D  :D

Nu ångrar han sig bittert att han berättade om vagnen :)

:D  :D

Ursäkten är väl i så fall att jag behöver ta ledigt minst en vecka för att hinna dit i tid... Jag blir nog inte populär här hemma då om jag offrar en semestervecka på egen hand... :lol:

Men vem vet, en vacker dag kanske jag får med frugan på en tripp söderut, vi har åtminstone pratat tidigare om Österlen... :)  Problemet just nu är att vi har en fjortonåring som vi helst inte lämnar hemma själv, men kanske inte vill ha med i husvagnen heller, och det sistnämnda är nog ömsesidigt... :y15:  :)