Jump to content

Recommended Posts

Jo vi har hört att det ska vara fint där. Men det hinns inte med i år i alla fall, men nån gång hoppas jag på ett besök där och förhoppningsvis andra ställen i södern också! :)

Det fick bli en fluga i dag, det var ett tag sen. Orkade inte ta fram blixt och diffusor utan använde solen. Därav användning av stor bländare (f/4,5), och följdaktligen ett lite kort skärpedjup... :)

post-1074-0-05886600-1439993178_thumb.jpg

Kul att du kommit igång igen :) Det är en fantastiskt fin flugbild! Underbara färger, och så gillar jag hur stor du fått bilden så man ser vartenda litet hårstrå på kroppen. Snyggt utfört Jens :)

Tror det hade blivit en snygg twirl av den... :P

Fin bilder på flygfäna :thumbsup: vad är det för sort? Vet bara att de ibland sitter på t.ex. en hundskit och strax efter på din smörgås :D   

Tack mina vänner! :)

Jag är inte helt hundra, men tror att tvåan är en Snäppfluga, googlar man kan man hitta lite olika varianter men en och annan bild verkar stämma in. De andra som inte är en och samma i riktigt alla bilder, är väl vanlig Spyfluga gissar jag. Odie kan säker svara bättre... :)

Jag är inte helt hundra, men tror att tvåan är en Snäppfluga, googlar man kan man hitta lite olika varianter men en och annan bild verkar stämma in. De andra som inte är en och samma i riktigt alla bilder, är väl vanlig Spyfluga gissar jag. Odie kan säker svara bättre... :)

Ok..då har man lärt sig en fluga. Glömde säga att bild 1 å 3 blev mina favoriter, härliga färger och bokeh  :thumbsup:

Nja! det ser kanske ut som jag kan, men jag googlar som alla andra, Den gröna flugan är en Spyfluga av underarten guldfluga (Lucilia) det finns flera liknade ofta grönglänsande, den andra är som du säger en Snäppfluga den har troligen fått sitt namn efter fågelfamiljen snäppor då profilen påminner om de långnäbbade fåglarna. (Informationen kommer från http://www.entomologi.se/) :)

Jag säger bara TREAN!! Så himla bra!! Skärpa, bokeh och bra komp :wub: Men tvåan, är det en fluga? Den ser iaf ut som den fått för mycket av ölen  :D