Jump to content

Recommended Posts

Tack så mycket mina vänner för de snälla orden, de värmer Känner att jag tacklat av lite så hoppas på fler insekter snart så man får träna upp sig igen!:)

Men tyvärr börjar jag se så vansinnigt dåligt på nära håll, och då blir det ju ett elände att fota makro, när jag vill fokusera måste jag vara utan läsglasögon men måste ta på dom för att se hur det blev och göra inställningarna på kameran. Funkar bättre med annan fotografering men makro är lite speciellt i detta fall för min del...

On ‎2019‎-‎04‎-‎07 at 5:31 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Härligt att se att du och våren är på g. Fin fluga med en läcker bakgrund. Känns som du säger att skärpedjupet är lite kort eller möjligen att skärpan är lite väl långt bak i bilden. :thumbsup:

Tack, ja man är rätt ringrostig så här i säsongens inledning, hoppas jag kan skärpa till mig! Fast nu känns det som att vintern kom tillbaka...

Fick bli några flugor i dag. Men dom som jag hittade var rätt små, och inte så sugna på att bli fotade så mycket hamnade i papperskorgen. Det borde nog en del av de här också göra men dom fick duga. Dom är så små så jag fick beskära extra mycket och då ser man oskärpan och framförallt brus träda fram, till stor del pga relativt hög ISO och det tillsammans med hård beskärning är ingen bra kombo. Väljer ofta hög ISO så jag kan sänka effekten på blixten för att spara batterier och få mindre hotspots. Får kanske prova andra metoder...:confused0006:

1.

1.thumb.jpg.45dd7626f3592f1656e9050b26a3d4a1.jpg

2.

2.thumb.jpg.874fa5238030a1ca5140af393b237077.jpg

3.

3.thumb.jpg.2caaa80d4ff20a8b9646eaaf2ef8d278.jpg

4. Somliga gillar inte vinjetteringar men i bland leker jag med det. Som här, då bakgrunden drog till sig onödigt mycket uppmärksamhet. 

4.thumb.jpg.fd2f7e023e391d214dbcbb76d5c62640.jpg

12 timmar sedan, ToddeSwe sade:

eh ... dom du tycker är mediokra är bilder jag fortfarande aldrig har tagit och önskar jag haft. :)

Äsch, det kommer nog ska du se, tycker  ändå du tagit ruskigt fina makrobilder sist jag kollade!

12 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fina bilder på fula flygfän. Flugan i bild tre måste vara nån typ av hallick så guldbeströdd som han är. 😁

Haha, tack, du kan ha rätt i din fundering där...:lol:

11 timmar sedan, Rolf sade:

Fina bilder och vinjetteringen stör absolut inte, tvärt om. I första bilden kan man skönja lite brus men det är absolut inte störande!

Tack Rolf, kul att höra!:)

11 timmar sedan, Cope sade:

Tjusigt Jens:thumbsup:

Thanks man!:)