Jump to content

Recommended Posts

Jag fick för mig att åka och reka lite efter jobbet i dag och tog mig en titt på en slags turistkarta över Muskö, en rätt stor ö några mil söder om oss i riktning mot Nynäshamn. Såg ett ställe som det stod Bruket på, och tänkte att här kanske det finns en gammal fabriksbyggnad eller nåt..

Vädret var grått och jämnmulet och inte särskilt trevligt.  Jag körde och körde, på smala vägar där det knappt gick att möta en annan bil på. Till slut kom jag till en vändplan vid havet där jag klev ut och tittade tillsammans med Sammy! :)

Dimman låg rätt tjock, så det fanns inte mycket annat att göra än det här...:

1.

post-1074-0-63355500-1430851933_thumb.jpg

2.

post-1074-0-29008000-1430851935_thumb.jpg

3.

post-1074-0-02075500-1430851937_thumb.jpg

4.

post-1074-0-54343100-1430851938_thumb.jpg

5.

post-1074-0-10830300-1430851940_thumb.jpg

6.

post-1074-0-68357900-1430851941_thumb.jpg

7.Och Bruket då? Jo det låg ca 300 meter från vattnet och var bara en liten gård.. Kan hända att det tidigare i historien funnits nåt mer, vad vet jag... :)

post-1074-0-48821100-1430851943_thumb.jpg

Men jag ska återkomma vid annat väder, kan hända att man kan ta lite fina solnedgångar här, det var visserligen i rätt rikting tror jag, men risken är överhängande att man ser fastland och andra öar för horisinten lär man inte se i alla fall.

Men om inte annat kan det ju kanske gå ta lite bilder med längre tider, men nu var vattnet så lugnt att det inte var någon idé. Får återkomma om det blir nåt sånt! :)

Det såg ut att ha varit en trist dag, men det blev fina s/v bilder! Gillar särskilt nr 2 & 3. Jag skulle nog tro att det funnits något mer än det där huset för längesedan eftersom det heter Bruket. Du får googla och se om du kommer fram till något. Tycker bilderna är stämningsfulla pga dess dysterhet.

Tack Mona och Lelle! :)  Dagen i sig var väl inte tristare än någon annan, jag fick ju komma ut med kameran i alla fall... :y15: Men vädret var väl inte det bästa, och det lustiga var att dimman inte kom förrän jag börjat åka hemifrån, hade jag vetat att den skulle komma hade jag nog inte åkt.

Jag har googlat lite men inte hittat just nånting annat än lite info om att det finns en badstrand och vandringsleder mm, dvs turistinformation. Hittade inte mycket om historien bakom just denna plats, däremot om ön som sådan finns det en del att läsa.

Sommarstämning, ja hörni det har vi inte hunnit få riktigt här ännu, men visst försvann den ytterligare något om man tittar på dessa bilder det håller jag med om... Fast i dag  ser det lovande ut, och gårdagen var behaglig och träden har ju slagit ut på de flesta håll så hoppet om sommar finns! :)  :)

Nja jag åkte ju inte hem men jag hade nog stannat kvar hemma om det var dimma när jag skulle till att åka hemifrån. Då hade jag resonerat som så att då skulle jag inte få se det jag var ute efter. Fast visst kan dimma vara fotogeniskt, men det var första gången jag provade att fota den och det blev  som det blev, men jag hade ju egentligen förhoppningar om andra spännande motiv...

Men är man på rätt plats och vid rätt tillfälle kan dimma bli jättefint om man kan hantera kameran! :)

Har nu googlat lite till men hittar inget annat än att det ska ha varit ett gammalt tegelbruk där en gång i tiden, men hittar inga årtal eller nåt annat intressant...

Lite trist ljus men annars är det fina bilder :)

Ser gärna en repris på dessa under bättre ljusförhållande men som du själv sa så är det viktigaste att man får komma ut och fota

Nej det var ett tråkigt ljus. Fast det kan ju bli mäktiga bilder när det är dimma också, men det krävs nog lite övning.

Detta var första gången och sen gäller det ju att hitta lämpliga motiv dessutom. Man hade säkert kunna redigera annorlunda och bättre också, om man hade kunnat... ;)

Men jag kommer nog att återvända dit när andra förutsättningar råder! :)