Jump to content

Med en enkel tulipan...

Recommended Posts

...och olika objektiv kan man få helt olika bildresultat! Bilderna är inte tagna samtidigt heller, så därför skiljer det en del.

Var egentligen på jakt efter Kolis, men gav upp då han satt långt upp i en stolpe och vägrade komma ner. Riktade då kameran (7D II) och 300'an med konverter åt blomsterhållet! Då blev det så här...

1.

post-821-0-45165100-1430561122_thumb.jpg

Lite senare bytte jag till ryssen och gick tillbaka till tulpanerna! Solen hade då börjat komma fram mellan grenarna på busken i bakgrunden, och det resulterade i denna bild.

2.

post-821-0-19652800-1430561138_thumb.jpg

Vilken föredrar DU? Och varför?

Hmm.... :confused0006:

Det var 2 skaprpa och fina bilder där det är svårt att välja favorit. Men till slut föll valet på ettan med sin lugnare bakgrund. Tulpanerna blir också mer framträdande i ettan och även det beror ju på den lugnare bakgrunden.

Två superfina bilder i vanlig ordning, och även om jag gillar bokéhn i andra bilden så föredrar även jag den första. Jag däremot tycker att dom halva blommorna på sidorna gör att man känner att det är ett blomsterland, så jag tycker inte att man behöver ta bort dom, tycker att blommoorna känns strategiskt beskurna på nåt sätt. Det hade inte blivit en sämre bild kanske om man tagit bort dom men jag tycker den vinner på att vara som den är! :thumbsup:

Men kort och gott två fina bilder! :) :)

Sen, inte för att vara sån men texten i den andra bilden har ett litet litet stavfel... :ph34r:

Tack för era kommentarer! Kul att höra hur ni resonerar. Jag ville ha med tulpanerna på sidorna just för att skapa lite mer djup och innehåll i bilden, tycker den hade blivit för statisk utan dem.

Jag älskar ju bokehn som Helios ger, så den bilden känns "jag", men även första bilden är "jag". Men på senare tid har jag börjat hitta min "cup of tea", och det känns väldigt bra. I många år har jag famlat runt och inte känt mig 100% hemma någonstans!

Sen, inte för att vara sån men texten i den andra bilden har ett litet litet stavfel... :ph34r:

Typiskt mig! Att bokstäver ramlar bort händer alltför ofta. Spelar ingen roll om jag kontrolläser, jag ser inte felet med en gång. Ska se om jag kan sätta in en riktig text. Tack för upplysningen :)

Då var det lilla stavfelet ett minne blott :)

Det är inte lätt att upptäcka alla småfel man gör, jag hittar alltid flera i mina texter som jag försöker korrigera. Men missar oftast alltid nåt...

Och jag är inte den som bryr sig när folk skriver lite fel normalt, men jag tänkte att i en bildrubrik så är det ju kanske trevligt och extra viktigt att det blir rätt! :)

Det är inte lätt att upptäcka alla småfel man gör, jag hittar alltid flera i mina texter som jag försöker korrigera. Men missar oftast alltid nåt...

Och jag är inte den som bryr sig när folk skriver lite fel normalt, men jag tänkte att i en bildrubrik så är det ju kanske trevligt och extra viktigt att det blir rätt! :)

Du gjorde helt rätt som påpekade felet! Jag hatar när det blir fel, så säg du till nästa gång också, för det kommer en nästa gång, det vet jag!!

Så mycket behagligare att titta på första bilden - Ryssen är på tok för "krispig" i sin bokeh

Tack Peter att du också tyckte till :)

Jag vet inte, men en känsla jag får är att män gärna vill ha det lite statiskt :y15: