Jump to content

Komposition och bakgrund

Recommended Posts

Inte ofta jag lägger en bild för kritik, det blir ju så när man är världsmästare...  :cachechaise:

Jag vill i första hand ha era åsikter om kompet. Själv tycker jag första känns mer "rätt"

Andra kompositionen känns förvisso mer spännande men där är något som inte stämmer, som jag känner.

Fritt fram att redigera efter eget tycke. Vill ni ha bilden i högre upplösning för att den skall klara lite tuffare tag så säg till.

post-818-0-86113800-1430396494_thumb.jpg  post-818-0-99077800-1430396508_thumb.jpg post-818-0-50480100-1430425679_thumb.jpg

Jag känner nog att den till vänster vinner, mest pga att den känns mer rätt komponerad. Sen behöver det ju inte betyda att det ska vara så, men i detta fall tycker jag att den känns mest rätt faktiskt, även om regler ibland funkar att brytas.

Redigering är inte min grej, så det lämnar jag över till proffsen! :)

Tack vänner. Jag är också inne på den vänstra av den anledning att den känns mer "Reglementsenlig." 

Jag håller dock inte med dig MP3 att den högra är obehaglig att titta på. Det är betydligt mer spänning i den, men kanske inte av rätt sort för den känns onekligen lite fel.

Lelles variant påminner en aning om en känd Lodjursfotogras redigering av sina bilder...

När vi ändå är inne på kylskåpssafari bildredigering, ge gärna förslag på andra redigeringar än de jag gjort. 

Tack vänner. Jag är också inne på den vänstra av den anledning att den känns mer "Reglementsenlig." 

Jag håller dock inte med dig MP3 att den högra är obehaglig att titta på. Det är betydligt mer spänning i den, men kanske inte av rätt sort för den känns onekligen lite fel.

Lelles variant påminner en aning om en känd Lodjursfotogras redigering av sina bilder...

När vi ändå är inne på kylskåpssafari bildredigering, ge gärna förslag på andra redigeringar än de jag gjort. 

Aj,aj du har avslöjat mig... :D

För mig är det helt klart den vänstra som gäller. Den högra känns bara fel, inte alls spännande. Jag är helt inne på dina tankar om att bryta kompositionsregler, och den vänstra gör faktiskt det, men på ett bra sätt. Den högra känns bara kapad, som en misslyckad bild. Det är i alla fall så jag uppfattar det.

Redigeringen har jag inte så mycket att säga om, förutom att det skulle vara roligt att se den oredigerade bilden. Då kanske man kan göra en annan redigering. Kan vi få se den?

Okej, jag har gjort en redigering! Kanske inte alls så som du hade tänkt, och kanske tycker du inte alls om den då den inte bryter så värst mycket mot några regler och inte är spännande. Men för att göra någonting så spegelvände jag den, något jag aldrig brukar göra! Beskar den till 16:9 och använde förutom PS också Color efex pro för bl a vinjetteringen.

Att redigera en bild kan man ju göra på miljoner sätt, detta var ett!

post-821-0-58674700-1430429408_thumb.jpg

Jo, spännande ... men obehaglig :P

Kul att du la upp "originalet" - Så då kommer min spontana efterbehandling här, eller kanske som jag skulle komponerat redan i kameran:

Rolf_xrt6yot2.jpg

Okej, jag har gjort en redigering! Kanske inte alls så som du hade tänkt, och kanske tycker du inte alls om den då den inte bryter så värst mycket mot några regler och inte är spännande. Men för att göra någonting så spegelvände jag den, något jag aldrig brukar göra! Beskar den till 16:9 och använde förutom PS också Color efex pro för bl a vinjetteringen.

Att redigera en bild kan man ju göra på miljoner sätt, detta var ett!

attachicon.gifpost-818-0-50480100-1430425679_red.jpg

Fantastiskt vad en spegelvändning kan göra - bilden känns mer "logisk" när den lille knoppen kommer "först" i bilden.

Fantastiskt vad en spegelvändning kan göra - bilden känns mer "logisk" när den lille knoppen kommer "först" i bilden.

Det var nog så jag kände också någonstans, därför blev det också givet att vända den. Nu blev den ju inte ett dugg spännande, då den blev "rätt", din version blev däremot mer intressant eftersom du lät stjälken gå snett utifrån hörnet.