Jump to content

Örnprojekt 2010/2011

Recommended Posts

Jag tycker att du misslyckats med duvhöken. Det borde varit två mm till höger och 3 mm längre upp.Skämt åsido givetvis, fantastiska bilder! Njuter av att se dem - på foto. Tänk då hur jag hade varit i verkligheten. Hade säkert inte kunnat hantera kameran. Fotograferade lite "action" på jobbet igår och insåg hur lättstressad man blir... en chans och bara en chans att få "bilden". Gillar dina örnbilder skarpt, men blir lite fundersam på den med den två korparna (är det korpar?). Avståndet i djup ser inte ut att vara så stort, men örnen ser ju minimal ut jämfört med de andra. Det är väl lite färgerna som luras också kan tänkas. 180 mm på två fightande örnar... då finns det ju hopp även för en annan :o) Havsörnarna jag postade länk till innan idag var på 500mm och ändå små jämfört med dina! Duvhöken då... ja, örnar är ju nummer 1 men duvhök och pilgrimsfalk är inte långt efter. Och duvhöksbilden gillas skarpt, men skulle velat ha den lite lite längre upp till höger... men det är ju lätt att sitta här framför datorn med ett glas vin i handen och tycka till när man inte hade motivet framför sig :o)

• Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Örnkojan den 23 december 2010Hur förklarar man att den snö jag skidade på var det kärvaste jag någonsin åkt på? Jösses vad trögt det gick. Inte vet jag hur man vallar för sådant före heller så jag f

Fantastiskt och spännande!!!

Posted Images

Ojojojoj... Det enda jag inte gillar med dina örnbilder är att mina på Strömstaren' date=' mfl. fåglar jag fotar ter sig synnerligen obetydliga i jämförelse. :P Fantastiska bilder du delar med oss! :)[/quote']Jag håller helt och hållet med. Högt iso på den lilla strömstaren gör att den nästan fösvinner till skillnad mot en örn, där gör inte högt iso så mycket. Jag vill också ha örnar över hustaket...
Jag tycker att du misslyckats med duvhöken. Det borde varit två mm till höger och 3 mm längre upp.Skämt åsido givetvis' date=' fantastiska bilder! Njuter av att se dem - på foto. Tänk då hur jag hade varit i verkligheten. Hade säkert inte kunnat hantera kameran. Fotograferade lite "action" på jobbet igår och insåg hur lättstressad man blir... en chans och bara en chans att få "bilden". Gillar dina örnbilder skarpt, men blir lite fundersam på den med den två korparna (är det korpar?). Avståndet i djup ser inte ut att vara så stort, men örnen ser ju minimal ut jämfört med de andra. Det är väl lite färgerna som luras också kan tänkas. 180 mm på två fightande örnar... då finns det ju hopp även för en annan :o) Havsörnarna jag postade länk till innan idag var på 500mm och ändå små jämfört med dina! Duvhöken då... ja, örnar är ju nummer 1 men duvhök och pilgrimsfalk är inte långt efter. Och duvhöksbilden gillas skarpt, men skulle velat ha den lite lite längre upp till höger... men det är ju lätt att sitta här framför datorn med ett glas vin i handen och tycka till när man inte hade motivet framför sig :o)[/quote']Haha, jag håller med dig ang duvhöken men man blir som du säger lite skakis och bara hoppas på att den ska sitta kvar tills man hunnit slänga iväg ett skott :) :) Samtidigt kunde jag inte vrida mer till höger på linsen för gluggen tog emot och man vill ju inte börja flytta stativ och grejer för då är motivet garanterat borta :)Visst ser det lite lustigt ut med de stora korparna i förgrunden ?!!!! Örnen ser såå liten ut men det är klart en synvilla för när de sitter brevid varandra är de enorm skillnad :))Åh så du sitter med ett glas vin du !!! Jag ska ut och skotta snö jag så jag får fram bilen i morn :)

Efter att ha sett Mitt i Naturen som handlade om kungsörnar insåg jag att det smög in ett fel i programmet. De nämde att man åldersbestämmer örnar genom att titta på undersidan av fåglarna vilket vi i sverige inte alls gör. Här kommer en lite guide till vad vi igentligen tittar på :) 1V (Första vinter) kännetecknas av helmörka täckare (mörk choklad) och inga blekta täckare. Alla är av samma generation. Detta är egentligen tillräckligt för korrekt åldersbestämning, men notera även vit stjärt med svart terminalband.[attachment=1109]1V-I.jpg[/attachment]2V (Andra vinter) kännetecknas av en stor övervikt av ljusa täckare på vingarna. De ljusaste är ofta mellersta täckarna. Normal är endast ett fåtal täckare nyruggade och därmed mörkt chokladbruna. En viktig detalj är att de större täckarna är alla av samma generation och fortfarande oruggade (bleka). En gradvis förändring i ton sker från de främre, som är något mörkare, mot de bakre större täckarna som är mycket bleka. Jämför med 4V där en blandning av mörkare och ljusare större täckare förekommer. Stjärten är som hos 1V, men de mellersta paret är ofta ruggat och inte lika svart/vit, utan det svarta är mer gråaktigt.[attachment=1110]2V-P.jpg[/attachment]3V (Tredje vinter) I denna dräkt har örnen nu ruggat de flesta vingtäckarna och är nu övervägande mörk. Enstaka ljusa täckare finns (de som ruggades redan i 2V-dräkt). En mycket bra ålderskaraktär är en rad av ljusa täckare mitt på vingen, ofta kallat ”fönster”. Den består av oftast 4-6 oruggade större täckare. Stjärten är fortfarande oftast ungfågelaktig, men fler pennor har ett gråaktigt terminalband.[attachment=1111]3V-I.jpg[/attachment] 4V (Fjärde vinter) Påminner om 2V vid första ögonkast, dvs. dräkten är i huvudsak ljus. Det börjar dock finnas adultteckande pennor i stjärten (extremt ovanligt hos 2V). En bra skillnad syns på de större täckarna som är blandade av flera olika generationer, oftast 3 och på så vis påminner denna rad av fjädrar om piano-klaviatur.[attachment=1112]4V-I.jpg[/attachment]5V (Femte vinter) Återigen är örnen övervägande mörk på vingtäckarna, även om andelen ljusa slitna täckare vanligtvis är något större än hos 3V. Viktigare detalj att titta på är återigen de större täckarna. Flera generationer fjädrar finns. Ett tydligt "fönster", likt det hos 3V förekommer ej, men kan ha ett par stycken mindre "fönster", med mörka fjädrar emellan. Stjärten brukar innehålla en hel del mörkare, adultlika pennor.[attachment=1113]5V_I.jpg[/attachment]6V (Sjätte vinter) Nu börjar vi få problem. Anledningen är att örnen håller på att bli adult och vissa går inte att skilja från adulta, medan andra kan nästan ha så pass mycket vitt på stjärten att de är svåra att skilja från 4V(!). Hursomhelst, förenklat talat är örnen i denna dräkt återigen övervägande ljus i typfall, och stjärten har bara spår av ljusa detaljer. Detta kan dock förekomma även hos betydligt äldre örnar, varför vi får acceptera att ofta åldersbestämma denna grupp fel. Vill man slippa en felbedömning av åldern kan man nöja sig med att åldersbestämma en sådan örn till 6V+ (Sjätte vinter, eller äldre)[attachment=1114]6V-I.jpg[/attachment] Adult (7V, eller äldre) Äntligen är örnen adult. Vad vi tittar på först är stjärten. Helmörk, bandad stjärt betyder adult. Det räcker. Hos vissa individer kan vita delar förekomma i stjärten, förmodligen vanligast hos unga adulter. Det får vi leva med. Vingtäckarna är inte användbara då de består av en blandning av ljusa och mörka täckare, som kan vara allt mellan övervägande mörka, övervägande ljusa, eller allt däremellan. 50-50 är vanligt.[attachment=1115]Adult_I.jpg[/attachment]Nedan ser du detaljer som inte är användbara för åldersbestämning av kungsörn. Dessa egenskaper är individuella och har inte med ålder att göra.[attachment=1116]no-aging.jpg[/attachment]

Herrejesus vilken vetenskap! Väldigt intressant! Kommer återkomma till denna ifall jag får några kungsörnar på censorn för att försöka komma fram till hur gammal den kan tänkas vara!Jag tyckte det var ett intressant program - har aldrig tänkt på att vindkraftverk skulle vara ett problem.

Herrejesus vilken vetenskap! Väldigt intressant! Kommer återkomma till denna ifall jag får några kungsörnar på censorn för att försöka komma fram till hur gammal den kan tänkas vara!Jag tyckte det var ett intressant program - har aldrig tänkt på att vindkraftverk skulle vara ett problem.
Ja det är riktigt spännande varje gång att försöka åldersbestämma och identifiera de örnar som kommer till åteln men det är det vi gör samt räknar hur många och eventuella ringmärkta :) Skriver rapporter och fyller även i väder och vind, snödjup, temperatur och eventuella andra intressanta besökare som duvhök, talgoxar och nötskrikor :)Hemskt det där om vindkraftverken i norge. Jag kommer ihåg när det visades på svt och det var inte roligt att ta del av. Hoppas forskningen ger goda resultat.

Örnkojan den 23 december 2010Hur förklarar man att den snö jag skidade på var det kärvaste jag någonsin åkt på? Jösses vad trögt det gick. Inte vet jag hur man vallar för sådant före heller så jag fick sonika gå på skidorna hela vägen fram till kojan.Men och andra sidan gjorde inte det så mycket för det var sanslöst måndis som lyste upp hela myren. Ganska lagom temperatur på minus 16grader och frisk och härlig luft. Jag hade god tid på mig och jag stannade flera gånger och njöt av den vackra natten med sina små glittrande myrtallar fulla av frost. Tyvärr låg kamerorna för välpackade långt nere i ryggan för att jag skulle stanna och ta lite nattbilder. Dessutom var det alldeles för djup snö och jag ville inte riskera några missöden. Framme vid kojan lade jag skidor och stavar under en lucka, lastade in packning, gjorde upp värme och gick ut igen för att hacka upp köttet för örnarna. Natten före hade det varit minus 34 grader så det var som att försöka klyva en sten med en sax....!!! Det krävdes rejäl kraftanträngning och givetvis stor försiktighet men till slut fick jag upp en massa flisor ur stycket.Inne mysade jag ner mig i sovsäcken och inväntade gryningen. Trots att jag inte gick och lade mig i tid kvällen före var jag pigg och allert. Satt och stirrade rakt ut i mörkret medan jag sippade på en het kopp kaffe och hoppades på en bra dag i kojan. Men....satt det inte en mörk skugga där ute redan...? Jomenvisst!! Från ingenstans hade örnen landat och satt där och käkade. Lite ovanligt att den kom före korparna men det har hänt förr.Så var det då det här med att identifiera individen också...I tubkikaren såg jag ingeting, inte heller i bägge kamerorna men jag försökte fokusera manuellt och brände av några bilder med lååång exponeringstid och hoppades på att örnen skulle sitta stilla såååå länge.1/8 sek och ISO 1600 då blir det inte bättre än så här med min uttrustning.[attachment=1124]mrksugga.jpg[/attachment]Hela förmiddan flöt på bra med örnar som avlöste varandra. Självfallet med ett gäng korpar på ca 50. Örnarna var dessutom snälla mot varandra idag så de där efterlängtade actionbilderna uteblev den här gången också men det gör mig inget för jag njuter bara av att få tillbringa tid hos kungligheterna .[attachment=1125]kungrn.jpg[/attachment]Framåt tolvtiden tittade plötsligt det där magiska vinterljuset fram mellan snömålnen och nu skulle väl jag ha turen att fotografera örn i dagsljus?Jodå...de flög förbi massor av gångern med väldig fart...[attachment=1126]flyby.jpg[/attachment]eller satt i någon grantopp i flera timmar och lockade på sina artfränder...[attachment=1127]sittande.jpg[/attachment]men inte gick de ner till åteln inte....nä då...!Inte förrens det blev åter mörkt kom en sista örn och landade på åteln. Efter den hade ätit klart började jag åter förbereda mig för hemfärd och slog en blick på termometern. Käre värld! Minus 29 grader...Hua...ja det var bara att bita i det sura äpplet och börja "gå" på skidorna mot bilen.Bilen ja....som hade stått ensam och kall i över 12 timmar var inte på humör! Nu ska du veta att jag stod mitt ute i urskogen med flera mil åt närmaste bebyggelse. Vad är då oddsen att en bärgare ska dyka upp???Lika med noll skulle man kanske tänka men till min stora förvåning gjorde de det!Nu är blev jag skyldig en smörgåstårta som tack för hjälpen men det är det värt!!! Ska nog kosta på en extra god sådan till den ängel som kom råkade köra förbi en sen kväll dagen före julafton!

jag slutar aldrig häpna över dina fina Örnbilder. Nu menar jag inte bara motivet utan på det sätt du fångar örnarna,kompositionen, ljuset, skärpan/oskärpan... Fantastiska bilder.Allvarligt talat så tycker jag du skall göra en bok om örnarna, kan du inte skriva själv så slå dig i hop med någon som kan. Första signerade exemplaret tingar jag redan nu.

Marie, helt fantastiska örnbilder, håller med Rolf i allt han skriver ang. dina bilder!! Och tack förallt arbete du lägger ner för dessa fantastiska fåglar. Åtel är ju inte bara till för att du skall kunna ta bilder, det ger örnarna mat för deras överlevnad. Av mig får du alla Motljusskydd som finns! Bild nr:2på den här sidan kan jag inte se mig mätt på! TACK!:) Önskar dig en Riktigt God Jul!

Och tingar Rolf det första signerade exemplaret så tingar jag det andra. Och jag tror nog du skulle kunna skriva själv också - jag sitter här lite nyvaken på juldagen och nästan känner hur jag är med på fototuren genom den levande beskrivning. Och sen fotona då också såklart...

Lite OT så här rakt upp och ner.Tog några bilder på örnkojan som vi använder. Nu får ni nog en chock över hur den ser ut för det är värsta graffitimålningen på kojan men faktum är att det är det absolut bästa kamofärgerna. Den smälter in så väl i landskapet att du kan passera på 10 meter håll utan att se den. Det har hänt att nya örninventerare åkt förbi flera gånger innan de hittat dit :)inne.jpg[/attachment]

Klart ni ska få signerade böcker den dagen den kommer ut ;) Ni står först i kön ;) Apropå kamoflagefärgerna så är de inte för örnarnas skull utan mer för att slippa nyfika människor som råkar passerar på skoter eller skidor från andra håll. Det går ju skidspår fram till kojan från oss själva men det händer att de är folk ute i markerna och om de fyck syn på en mörk låda ute på myren skulle de garanterat åka dit och kolla vad det är för något. Det vill vi givetvis slippa. Men som sagt syns våran koja väldigt lite och står man 10meter därifrån dagtid kan man mycket väl missa den. Speciellt innan snön förstås :) Nått för militären att tänka på kanske ;)