Jump to content

Örnprojekt 2010/2011

Recommended Posts

Fantastiska bilder. Hur långt är det mellan vingspetsarna? Ett 500mm hade varit nåt! Sigmas är ju mer överkomliga i pris än Canons original. Jag har aldrig provat Sigmas, men dina bilder är ju canon :) f/2,8 är såklart att föredra, men smakar det så kostar det.

• Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Örnkojan den 23 december 2010Hur förklarar man att den snö jag skidade på var det kärvaste jag någonsin åkt på? Jösses vad trögt det gick. Inte vet jag hur man vallar för sådant före heller så jag f

Fantastiskt och spännande!!!

Posted Images

Fantastiska bilder. Hur långt är det mellan vingspetsarna? Ett 500mm hade varit nåt! Sigmas är ju mer överkomliga i pris än Canons original. Jag har aldrig provat Sigmas' date=' men dina bilder är ju canon :) f/2,8 är såklart att föredra, men smakar det så kostar det.[/quote']Kostar många tyvärr :( Sigmas är helt okej men lite seg i autofokusen tyvärr. Iaf den jag har.Kungsörnarna har ca 220 mellan vingspetsarna och omkring 85-90 cm lång från näbben till stjärtspetsen.Honorna är alltid större och mer kraftulla än hanarna :) Vikten varierar krafigt bland individer men kring 3-6 kilo är normalt. En frisk kungsörn kan bli upp till 30 år i det vilda.
Kungsörnarna har ca 220 mellan vingspetsarna och omkring 85-90 cm lång från näbben till stjärtspetsen. Honorna är alltid större och mer kraftulla än hanarna :) Vikten varierar krafigt bland individer men kring 3-6 kilo är normalt. En frisk kungsörn kan bli upp till 30 år i det vilda.
Jösses, det är stort. Lucky you som får se dom live i sökaren.

Riktigt bra bilder och den där som du kallar mörk bara älskar jag, ser ut som en lekfull örn som hoppar runt och plockar godbitarna (eller möjligen det minst djupfrysta).Mona: Björnar är statens vilt och trafikdödat sådant måste rapporteras, tror inte man kan dela ut det till åtlar hur som helst (men vet inte).Alla: Vet inte om jag postat dem men inte i denna tråden i alla fall, om man vill ha en uppfattning om vad örnar klarar av och hur stora de är så kan dessa filmer rekommenderas:Man kan ju tycka vad man vill om Falkenering och att människan håller rovfåglar som sina egna i syfte att ha uppvisningar. Dock kommer det ju faktiskt från ett jaktsätt ursprungligen, och inte för uppvisning (kanske inte mer rätt att hålla vilda djur fångna för den sakens skull, men ändå).I Mongoliet använder man Kungsörn för att jaga varg (förvisso en mindre art än den Skandinaviska) för att skydda sina tamdjur:

Även här Kungsörn för jakt. Här tar den ett rådjur.

"Rå" film, men sådan är naturens villkor. Örn mot bergsget.

http://www.youtube.com/watch?v=XafAdkZIYKA&feature=related

Det är otroligt intressant att följa Örnprojektet. Vi är lyckligt lottade på forumet som har förmånen att få ta del av ditt arbete i ord och bild Marie.Det är mäktigt med dessa stora fåglar som du dessutom fotar så fantastiskt bra :) Tack Marie :)

Mona: Björnar är statens vilt och trafikdödat sådant måste rapporteras' date=' tror inte man kan dela ut det till åtlar hur som helst (men vet inte).[/quote']Det var lite halvt på skämt jag sa det om björnarna, men jag undrar om SJ rapporterar om björnar och alla älgar dom kör på? SJ är noga med att tala tyst om björnarna eftersom många skulle bli väldigt upprörda. Men man kan ju hoppas dom rapporterar.
Mona: Björnar är statens vilt och trafikdödat sådant måste rapporteras' date=' tror inte man kan dela ut det till åtlar hur som helst (men vet inte).[/quote']Det var lite halvt på skämt jag sa det om björnarna' date=' men jag undrar om SJ rapporterar om björnar och alla älgar dom kör på? SJ är noga med att tala tyst om björnarna eftersom många skulle bli väldigt upprörda. Men man kan ju hoppas dom rapporterar.[/quote']Klart det är känsligt sådant där, men jag tror inte att man fuskar så mycket med det. Det är trots allt oftast en hel del passagerare ombord på ett tåg och det går inte obemärkt när man kör på något - det låter oftast rätt ordentligt i vagnarna framförallt om det hamnar under tåget. Och det skulle ju inte se så bra ut för statligt tågbolag (eller annat tågbolag för den delen) om de körde på statligt vilt och lät bli att rapportera det :o)Men visst är det säkert så att en del inte rapporteras. Likadant är det ju med bilisterna där jag är helt övertygad om att många inte rapporterar in att det varit en viltolycka om det inte blir något större av det hela (med björn och älg lär det ju bli en rejäl olycka så de går väl automatiskt, men rådjursolyckor osv).Medeltal för rapporterade påkörda djur av tåg är enligt Banverket (det är ju inte bara SJ då utan alla tågbolag antar jag):Senaste 10 åren rapporteras i snitt 15-16 vargar påkörda, dock är det ovanligt att man lyckas konstatera att de tågdödats. Januari - mars i år har rapporterats att tågförare kan ha kört på:41 påkörda vildsvin741 påkörda älgar (knappt 250 anmälda / månad)606 påkörda rådjur.Det är ovanligt mycket och man hänvisar till den stora snömängden (står inte i källan men vet att jag läste det angående att ovanligt många vargar kördes på föregående vinter av att djuren använder plogade vägar och järnvägar som gångstråk då det är lättare att komma fram där, och kommer det sedan ett tåg farande i 150-200 så hinner man ju inte alltid undan...).Normala siffror (senaste 10 åren) brukar vara:ca 900 älgar och något mer för rådjur.Källa: Dalarnas tidning, 2010-03-11Edit: Egen fundering: 741 anmälda "kan ha kört på" älg på drygt 2 månader mot normalt sett 900 på ett år. Undrar om det är under säsongen som åsyftas egentligen? Annars är det verkligen ovanligt många mer än normalt.

Intressant statistik. Jag påstår inte att det inte rapporteras, jag säger bara att allmänheten sällan får reda på att björnar körs på för att det är ett känsligt ämne med just björn. Såklart det både känns och märks om tåget kör på ett stort djur. Jag vet också att det brukar bli en hel del köttfärs efter tågväggarna. För att inte tala om hur det kan lukta :sick:

• 2 weeks later...

Det här med om SJ rapporterar sina viltolyckor tror jag nog de sköter bra. Ibland händer det förstås att de inte kan stanna tåget utan far vidare men det kommer garanterat någon och tar hand om det som är påkört. Om det går att använda till människoföda får jakträttsinnehavaren ta hand om det annars slängs det på tippen eller som i vårt fall får vi åka och hämta det och lägga på åteln. En trafikdödad björn på åtel hade ju varit spännande förstås :) :) Nu brukar nallarna sova vid det här laget men ur bildsynpunkt intressant motiv :) Skämt och sido så faller björnen staten precis som Marnyman skriver. Där vi har våran stödutfodring har vi alla papper på det torra. Vi använder endast veterinärbesigtigat kött från slakerier eller trafikdödat vilt som jakträttsinnehavaren inte velat ha. Vi vågar inte annat för det våre ju dumt att förbruka förtroendet som vi haft i över 30år.Vi har även god kontakt med det lokala jägarkåren och de har under vintern gett oss ovanligt mycket vilt. Älg, rådjur och räv i massor. Tror faktiskt att det är det enda vi har liggande på åteln just nu och det är det örnarna är mest förstjusta i givetvis. Räv är helt klart favorit. Örnarna börjar strömma till också. Det var lite segt i början av säsongen men sist jag satt så hade jag sju individer sammanlagt. Självklart när jag är på plats så är det uruselt väder med snöyra. Dagen före och efter strålande vintersol men ack den som ger sig :)Ett par fina actionbilder fick jag iaf och här är en av dem :)[attachment=1072]fight1.jpg[/attachment]På torsdag åker jag upp till kojan igen :)

Monis, här önskade jag att jag hade 500:at istället då hade jag kommit ännu närmare men när de bägge örnarna kom inför landning satt jag framför 300:at och fick liksom bråttom och fokusera :) Har som sagt två kameror på stativ och det gäller att välja rätt :) Oftast blir det för nära med 500:at och vingarna blir avklippta.Japp, örnarna ska få örngodis på torsdag :) :) Eva, visst är det lite speciellt att få ta del av örnprojektet. Jag känner mig ärad och jag är lika pirrig i magen varje gång jag åker dit :) Mäktig känsla att få se örnarna på nära håll. Det händer att de kommer glidande rakt emot kojan och sveper vinganra över taket. Inte ett ljud man hör och jäklar va stora de blir :) :) Här lite ovanligt besök från i lördags :)[attachment=1074]dukhk800.jpg[/attachment]Men ni ska inte tro att de är full fart hela tiden....nix.... de kan sitta i timmar på en och samma kvist ....[attachment=1075]sittpinnered800.jpg[/attachment]och bara vänta och vänta och vänta och vänta....[attachment=1076]vinterrn red_800.jpg[/attachment]

Ojojojoj... Det enda jag inte gillar med dina örnbilder är att mina på Strömstaren' date=' mfl. fåglar jag fotar ter sig synnerligen obetydliga i jämförelse. :P Fantastiska bilder du delar med oss! :)[/quote']Hehe, det är ju liite skillnad i storlek men det ska du veta att fotografera småfåglar är synnerligen inte lätt de häller och strömstaren har inte jag lyckats med i år...än.... :)