Jump to content

Recommended Posts

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kul att träffa dig och den fina bilden på denna underbar vovve blev riktigt bra på 50x70 papper.   (Mobil-bild)

Tack så mycket sanne och Odie! Den vita bakgrunden är en sjö med is och snö, och sen gjorde jag en vit vinjettering. Ska se om jag kan trolla lite med den, men om jag skickar filen å

Jag skulle nog också valt matt papper.   Crimson eller Holmgårds vision. Hos det senare har vi rabatt, plus att Peter är väldigt duktig

Posted Images

Det mörka i nedre hörnet tänkte jag inte på när jag höll på, utan såg det först när jag lagt upp dom sista bilderna här...

Men jag ska testa dina tips Mona och se vad jag kan göra. :)

Holmgårds Vision hade jag tänkt prova, dom håller ju till ett stenkast härifrån! :)

Får se om det blir canvas eller nåt annat...

Nu blir jag nog tjatig, men nu har jag gjort efter konstens alla regler, eller rättare sagt så har jag försökt följa Monas tips. Tror inte jag får det så mycket bättre än så här.

Ska fundera lite, men har gått ifrån tanken på canvas då det känns lite overkill nästan då min andra syster fyllde år nu i påsk men hon fick inget av mig, vi brukar aldrig ge nåt eftersom vi sällan ses när vi har våra födelsedagar. Men en pappersbild kan man ju tänka sig, det är ju inga pengar nästan men då måste jag ta mig en funderare på vilket papper det blir...

post-1074-0-11935100-1428866060_thumb.jpg

Skulle det se dumt och onödigt ut att ta en mjuk pensel och måla runt vänstra kanten och nedre kanten som jag gjorde i allra första versionen med den vita vinjetten...?

Nu ser hörnet bra ut, men det är fortfarande pyttelitet kvar rakt nedanför munnen. Skärpan tycker jag inte är så mycket annorlunda, eller så är det jag som har svårt att avgöra då det är svårt att jämföra när bilderna inte ligger bredvid varandra. Personligen tycker jag inte det passar med en vinjettering på den här bilden, särskilt inte om det ska vara ram på den. Tror du gör klokt i att göra den på papper också, det blir nog snyggast.

En passpartout är ju också alltid snyggt. Det finns passpartouter att köpa, bl a på Gallerix, eller så gör du en själv som blir tryckt med bilden så slipper du köpa. När jag gör ramar i PS så ställer jag in procent istället för pixlar när jag ökar storlek på arbetsytan. Hur många procent beror på vilken storlek jag vill ha på ramen, men den kortaste sidan gör jag 5% större för att få rätt dimension.

post-821-0-60358100-1428952785_thumb.jpg

Du har då syn som en hök Mona, den mörka fläcken under munnen har jag inte sett och jag fick leta den nu också... :D Men den ska självklart tas bort! Men eftersom bilden är fotad utomhus så finns det naturligtvis en del ojämna partier i is och snö när det är solbelyst som det var här, och det är lätt att missa dom svaga nyansskiftningarna.

Skärpan ser man nog inte så jättestor skillnad i detta lilla format, dels är bilden förminskad men jag skärpte den förminskade bilden faktiskt ytterligare innan jag la upp den här. Men den stora filen skärpte jag som du sa med linjärt ljus och skillnaden blev rätt så stor i originalstorlek, men allra mest ser jag skillnad när jag zoomar in lite i den.

Tror jag skippar vinjettering även om jag gillar det i bland, och i mitt stilla inre så kan jag tänka mig det i denna också, men det är nog troligt att det blir bättre utan. Passpartout  vet jag inte om jag vågar mig på att göra i detta fall, då tycke och smak är olika så hon får nog göra inramning själv. Möjligen köper jag en när jag ser hur bilden blir i tryckt form.

Jag har nog uteslutande ställt in mm och i bland pixlar faktiskt i stället för procent i PS, procent har jag aldrig provat. Det måste jag göra, och jag har aldrig testat att göra dom olika heller som du nämner, har alltid haft lika inställning på bredd och höjd. Det måste jag utforska lite mer känner jag!

Jag tackar så mycket för alla goda tips! :thumbsup::)

Hmm, i mitt tycke så är den första med vinjetteringen bäst. Jag provade att hålla handen precis så att man dolde halsbandet och jag gillade det utsnittet. Men som med allt annat så är det en smaksak.

För egen del så hade jag lekt lite med beskäring och vinjettering med din första version som utgångsläge. Oavsett vad du gör så är det iaf ett måste att sin syrra får en utskrift :)

Men usch, nu blir jag ju osäker, tänkte precis skicka i väg bilden för framkallning... :D :D :confused0006:

Får titta lite till på den första varianten då innan jag bestämmer mig.... Det här är ju lika svårt som att välja vilket objektiv man ska köpa... :lol: :lol:

:lol:

Det var inte min mening att göra dig osäker. Jag ville bara säga vad jag tyckte. Skicka du iväg den som du tänkt, det blir jättebra det också :)

Hehe, jag håller med dig. Det är inte lätt. Man kan ju inte vara alla till lags. Men som sagt, oavsett så blir det inte fel. Inte i mina ögon iaf :thumbsup:  :thumbsup:

:lol:

Det var inte min mening att göra dig osäker. Jag ville bara säga vad jag tyckte. Skicka du iväg den som du tänkt, det blir jättebra det också :)

Hehe, jag håller med dig. Det är inte lätt. Man kan ju inte vara alla till lags. Men som sagt, oavsett så blir det inte fel. Inte i mina ögon iaf :thumbsup::thumbsup:

Nä jag förstår att det inte var din mening! :) Men frugan tyckte bättre om den sista versionen så det fick bli så. Blir spännande att se hur det blir! :)

Tack för dom orden Lelle, kul att du gillade den! :) Jelena har jag aldrig hört talas om, får kolla upp henne!

Jag mailade den bilden till syrran i går, och hon blev jättenöjd med den, och dessutom hämtade jag den bild som gick till tryck hos Holmgårds Vision (mPetre) i går kväll också, och jag tyckte den blev Canon! :wub: Men den får hon senare i sommar när vi träffas på semestern... :)