Jump to content

Recommended Posts

Här är två porträtt med lite varierande redigering på min systers hund Selma, en blandras mellan Pyrimé eller hur det nu stavas och Samojed, tror att det är Schäfer i henne också. Hon är stor som en ponny men hon tror att hon är liten. Det är nog en av dom snällaste och mest kelsjuka hundar jag träffat...! :)

1.

post-1074-0-87714600-1428672295_thumb.jpg

2.

post-1074-0-94770100-1428672297_thumb.jpg

Trevlig helg samtliga! :)

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kul att träffa dig och den fina bilden på denna underbar vovve blev riktigt bra på 50x70 papper.   (Mobil-bild)

Tack så mycket sanne och Odie! Den vita bakgrunden är en sjö med is och snö, och sen gjorde jag en vit vinjettering. Ska se om jag kan trolla lite med den, men om jag skickar filen å

Jag skulle nog också valt matt papper.   Crimson eller Holmgårds vision. Hos det senare har vi rabatt, plus att Peter är väldigt duktig

Posted Images

Tack för dom orden Cope, kul att du gillade dom! :)

Jag gillar även den första, synd bara att bakgrunden var som den var...

Jag vet att syrran planerar att göra en fotovägg i deras trappa så jag hade tänkt maila bilderna till henne, antingen så här eller utan ramarna. Möjligen båda varianterna, men din idé var inte heller dum... :)

Det gör jag också, gillar den första alltså. Det är bara bakgrunden som stör en liten aning. Eller stör gör den ju egentligen inte heller men den är renare i tvåan.

Som sagt, det här var 2 underbara porträtt. Har du redigerat efter din bok?? :)

Nej, här körde jag bara lite enkla saker som jag kunde någorlunda sen innan, bortsett från den ljusa vinjetteringen i tvåan. Hade tänkt kolla upp det iboken hur man gjorde det men efter Monas tips om objektivkorrigeringar i PS så tyckte jag att en ljusare vinjettering enligt den metoden fick räcka, då bakgrunden redan var så ljus. Minns jag inte fel var det den isbelagda sjön där vi har sommarstugan som är bakgrund i den bilden. :)

Tack Rolf, antar att du menar halsbandet, och det stör mig också men jag orkade inte ge mig in i det projektet att redigera bort det. Kanske provar jag sen, men tror att det övergår mina kunskaper är jag rädd.. Men jag kanske provar när jag får lust! :)

Vilken söt och fin hund! Jag har svårt att välja någon av bilderna framför den andra, tycker att båda har något fint. Tycker inte alls att bakgrunden stör i ettan, den är ganska suddig och diskret. Däremot tycker jag den är lite väl tajt i underkanten. Tvåan är raka motsatsen, den har för mycket luft både upptill och framför nosen. Jag skulle beskurit den i 5x7 format och tagit bort den ljus vinjetteringen. Bortsett från denna kritiken så tycker jag det är väldigt fina porträtt båda två på en väldigt fin hund :)

Trevlig helg till dig med :)

Tack Mona för dina tankar och synpunkter! :)

Att ettan blev lite tight kan jag hålla med om, men den är inte beskuren i alla fall. Hunden var vänd bort från mig och låg i snön så jag hukade mig ner och fokuserade lite innan jag gjorde ett ljud så att hon vände sig mot mig. Eftersom det var 300:an som tjänstgjorde så kunde jag inte zooma ut...

Den andra bilden var redan så ljus så vinjetteringen blev kanske överflödig eller t o m ett minus,men jag ville tona ut pälsen lite, och jag blev hyfsat nöjd själv även om det säkert hade gått göra mycket bättre. Sen hade den förmodligen vunnit på att beskäras lite som du säger, men det var inget jag tänkte på. Tycker nog att den funkar som den är, men alla tycker vi olika i bland! :)

Men det var kul att du tyckte till! :)

Jag vet hur det är att fota hundar, ingen enkel match. Själv har jag nästan gett upp. Kompet blir ofta helt fel då dom rör sig hela tiden. Och blir det inte fel, så hamnar fokus på helt fel ställe. Min hund brukar gå eller vända bort huvudet när jag kommer med kameran!

Visst är det så att vi alla har olika smak, och tur är väl det. Hade alla tyckt lika så hade vi ju inte haft något att prata om :P

Har nu testat att ta bort halsbandet, vet inte om jag lyckades så bra men så här blev det. Beskar även till 5:7 som Mona tipsade om samt uteslöt den vita vinjetteringen. Funkar detta bättre...?

Sen undrar jag om en annan sak, om man vill ha sitt husdjur på en canvas t ex, vill man inte ha den i färg eller funkar det med svartvitt som dottern tycker? Svartvitt funkar ju till det mesta men här föredrar jag nästan den med färg. :confused0006:

Är lite inne på att göra en canvas åt syrran som fyller år i sommar.. :)

post-1074-0-41979800-1428771701_thumb.jpg

post-1074-0-15324100-1428771699_thumb.jpg

Beskärningen tycker jag är bättre, jag skulle t om kunna tänka mig något mer för balansens skull. Ta sen en  s t o r  mjuk pensel och och måla över det mörka i det nedre högra hörnet. (Plocka upp samma färg som i bakgrunden).

Efter detta skulle jag sätta en svartpunkt med ett kurvlager. Ta den översta pipetten i lagerpanelen "Kurvor", och klicka på det svartaste i ögonvrån (zooma in för att klicka exakt, du kan ev behöva ångra och prova flera ggr innan du blir nöjd). Det kommer att få bilden att "poppa" lite.

Till sist skärp med högpass och välj linjärt ljus för att få fram struktur i pälsen. Ska du trycka bilden är det bra om det är lite extra skärpa, särskilt på canvas. Jag brukar inte vanligtvis använda linjärt ljus, men bilden känns lite mjuk, så jag tror det blir bra i detta fallet. Blir det för skarp kan du alltid prova med "täck över" eller dra ner opaciteten.

Om canvas passar för husdjur vet jag inte, men varför inte! Jag skulle hur som helst välja färgbilden just i det här fallet.

Canvas funkar även för djur även om jag personligen skulle valt något annat, tex. halvmatt papper.

Båda funkar lika bra, jag hade nog gjort en av varje eftersom jag aldrig kunnat bestämma mig för vilken. Dom är bra båda två men ta bort det lilla mörka i nedre högra hörnet, sedan är det bara att skicka till Crimson.