Jump to content

Recommended Posts

Lelle. Vi kanske kan planera in någon dag framöver då du kan komma hit på en kaffe och bildredigering. Ta med ett knippe bilder helst .TIF eller .DNG

Jag det kan vi göra någon regnig dag. Tror inte jag har några bilder i TIF eller DNG? Men det går väl bra med RAW?

Bra idé med youtube och sedan köpa en bok när man kommit igång. Ska kolla Scott Kelby, är den på svenska?

Ja, Kelby´s bok är på svenska. https://www.adlibris.com/se/bok/photoshop-cs6-for-digitalfotografer-9789163610028

Såg att det fanns en för PS CC också men den var på engelska. Men den finns kanske på svenska också om man letar runt lite??

Du skulle hållit dig framme på bokrean. Då kostade den 45:- :)

De va billigt! Men jag lyckades i alla fall hitta bästa priset på mitt nya teleobjektiv, 6500:- billigare än vad Skandinavien Foto hade tänkt sig  :D

Hehe, 6500:- är ingen dålig besparing. Snyggt jobbat :thumbsup:

Jo jag tackar, det var jag nöjd med...och då kunde jag kosta på mig en tur å retur med bilen från Göteborg till Nässjö bara för att få linsen direkt.  

Jag det kan vi göra någon regnig dag. Tror inte jag har några bilder i TIF eller DNG? Men det går väl bra med RAW?

Eftersom Nikon lagt ner CNX stöds inte filer från nyare kameror än D4 Dina raw kan jag alltså inte öppna.  Du kan antingen konvertera dom till TIF eller till DNG så kan de öppnas direkt i PS. Öppna en RAW-fil med ACR gör jag bara inte, det är lika illa som att ställa en Canon bredvid en kamera.

Eftersom Nikon lagt ner CNX stöds inte filer från nyare kameror än D4 Dina raw kan jag alltså inte öppna.  Du kan antingen konvertera dom till TIF eller till DNG så kan de öppnas direkt i PS. Öppna en RAW-fil med ACR gör jag bara inte, det är lika illa som att ställa en Canon bredvid en kamera.

Ska se om jag kan spara ner från Adobe Lightroom till TIF eller DNG. Det är bara där som jag har bilder i annat format än JPG.

Lightroom använder ACR den också, samma som PS. Det finns en fristående liten sak att konvertera med, jag fixar det. Ta du bara med dina NEF'ar så löser det sig.

Ok, då är det enkelt!

Synes version to er bedst..men der mangler lys i redigeringsprogrammet som Rolf har lavet dem der blev de rigtig gode..så du må igang med redigeringen  :D

Jag får väl lära mig det här på något vis, men ibland är verkligheten grå och inte alls som i Photoshop :)  

Jag får väl lära mig det här på något vis, men ibland är verkligheten grå och inte alls som i Photoshop :)  

Det har jeg også nogen gange tænkt..til tider ser det jo bare trist ud..men man kan gøre meget i redigerings programmet..men ja det er da lidt snyd.. ;)

Det har jeg også nogen gange tænkt..til tider ser det jo bare trist ud..men man kan gøre meget i redigerings programmet..men ja det er da lidt snyd.. ;)

Ja visst är det så! Men fusk eller inte så är digital fotografering en underbar uppfinning..