Jump to content

Recommended Posts

En härlig dag i Morups tånge, bra väder och gott om fågel. Hittade ett vindskydd där både tubkikare och en kopp kaffe med korvmacka fick plats.
Det blev ett par bilder också, men det är långa avstånd så det är i tubkikaren man bäst kan se hur vackra dessa fåglar är egentligen.

1. Strandskata

post-1108-0-06948100-1427659584_thumb.jpg

2. Storspov

post-1108-0-73126700-1427829512_thumb.jpg

3. Sånglärka

post-1108-0-56733300-1427659601_thumb.jpg

Ahhh, nu måste jag dit igen!! Jag älskar dessa vadarfåglar. När jag var där förra året så blåste vinden från fel håll, dvs utåt. Det blev väldigt långgrunt och fåglarna drog sig också utåt. Hur var det idag?

Storspoven var ju canonfin! Väldigt vacker fågel. Ja, det är ju strandskatan och lärkan också, men det är något visst med dom där andra vadarna!

Tack så mycket på er alla  :) Jo det var vindar från rätt håll den dagen och väldigt mycket gäss och ejder. Såg även Strandpipare, Rödspov, Årta, Skärfläcka, Bläsand m.m. men jag fick inget fotoläge på dessa. :angry:

Brukar du kolla vindarna innan du åker hit?

Nä jag kollar inte vindriktning, men däremot vädret. Om det regnar och blåser hela dagen stannar jag hemma, heller åker inåt landet där det ibland kan vara bättre än vid havet.

Det är som du säger Mona att om det blåser frånlandsvindar är det inget fågelfoto att tala om, men vid sådana tillfällen brukar det bli ren fågelskådning med mycket tubkikare.   

Är det inte så att när det är dåligt väder så är det oftast in mot landvindar? Då är det ju inte heller bra fotoväder för linsen blir helt igensaltad och blöt.

Jag brukar inte ha problem med salt på linsen/kameran, men jag fotar nog inte alls så ihärdigt som du utan spanar mest med kikare och tar några enstaka bilder. Märkte däremot när jag plåtade Forsärlan senast vid Mölndalskråka att det var vattenrök som hamnade på linsen och då blev det lite dimmiga bilder i slutet.

Tack Odie. Det är inte lätt att hinna med och komponera bakgrunder.Dessa förbaskade fåglar sitter ju aldrig still och man får vara glad om man lyckas fånga dem på bild överhuvudtaget. När jag blir pensioner och kan sitta i ett gömsle på en stol och bara vänta in drömbilden, då ska du få se på snygga bilder med läcker bakgrundsboké :)  

Tack Odie. Det är inte lätt att hinna med och komponera bakgrunder.Dessa förbaskade fåglar sitter ju aldrig still och man får vara glad om man lyckas fånga dem på bild överhuvudtaget. När jag blir pensioner och kan sitta i ett gömsle på en stol och bara vänta in drömbilden, då ska du få se på snygga bilder med läcker bakgrundsboké :)  

Jo tack! jag vet att det är bara att gilla läget, jag tycker som du att det är kul med fågelfoto och jag komponerar inga bakgrunder utan det får bli i efterbehandlingen om det går. Även om jag har en speciell fågel att fota så försitter jag inte chansen att fota andra om tillfälle gives, och då får det bli som det blir. :) :)

Tack Rolf. Skärfläckan blev klart bättre tycker jag. Storspoven är inte riktigt så kontrastrik i verkligheten, men det blev en häftig bild.

Hur har du gjort i Photoshop med bilderna egentligen  :confused0006:

Hur har du gjort i Photoshop med bilderna egentligen  :confused0006:

Hmmm. Även om det inte tar så lång tid att göra dessa redigeringar så är det en hel del olika steg med olika justeringar och filter. För att inte tala om alla lager, opacitet och blandningslägen både hit och dit. Att detaljerat beskriva arbetsgången i text skulle bli en roman, dessutom en obegriplig sådan. Man måste sitta med och titta samtidigt som man får det förklarat för sig.

Snyggt fångat, staren var läcker :) Tycks inte känna igen den dräkten som den har dock... :confused0006:

Tack Jens. Staren kan verkligen skifta i både mönster och färg och ljuset påverkar också mycket. Men just det här exemplaret är en ung fågel som ser lite annorlunda ut. 

Hmmm. Även om det inte tar så lång tid att göra dessa redigeringar så är det en hel del olika steg med olika justeringar och filter. För att inte tala om alla lager, opacitet och blandningslägen både hit och dit. Att detaljerat beskriva arbetsgången i text skulle bli en roman, dessutom en obegriplig sådan. Man måste sitta med och titta samtidigt som man får det förklarat för sig.

Inte helt enkelt utan mycket övning med andra ord.   

Inte helt enkelt utan mycket övning med andra ord.   

Som jag sa så är det ganska enkelt att utföra. Men man bör ha klart för sig vilka steg och i vilken ordning man gör dom. Man bör också förstå varför man gör si eller så och när man skall göra det. Ingen bild är den andra lik och det finns ingen standard. Hur du skall spaka är helt individuellt från bild till bild. Att man sedan använder i stort sett samma arbetsgång hela tiden är en annan sak. Men som sagt, det går inte att göra en fungerande manual utan att du först är med och kollar samtidigt som du får de olika stegen förklarade.

Ok, Jag förstår, det finns ingen mall hur man gör. Man måste bearbeta varje bild för sig och ingen är den andra lik. 

Kolla runt lite på youtube. Där finns hur många guider som handlar om olika tillvägagångssätt i PS. För egen fel tillbringar jag timmar där emellanåt :)