Jump to content
Jens Nilsson

Artificiell natur

Recommended Posts

Jag har tapetserat om i ena dotterns sovrum och målat tak mm och hon har inte flyttat in där än, så det står tomt än så länge. Så nu i kväll tänkte jag att hon kanske får bo i garaget, tyckte att det funkar suveränt som fotostudio... :lol:

Det var blött och grått ute i afton och mörkt, och eftersom jag skulle vara ensam hemma i kväll så ville jag se om jag kom i håg hur kameran funkade. Så jag tog in naturen i ett tappert försök att få till några bilder. Gick väl så där, hade behövt lite mer rekvisita. Men här är väl dom som blev nåt överhuvudtaget...

Dom första  tre bilderna är tagna med min lilla gammelglugg, AutoTamron 135 mm f/2,8 och sen åkte makrot på för restan av bilderna.

1.

post-1074-0-11760600-1427488450_thumb.jpg

2.

post-1074-0-11682200-1427488453_thumb.jpg

3.

post-1074-0-20962500-1427488455_thumb.jpg

4.

post-1074-0-43389800-1427488457_thumb.jpg

5.

post-1074-0-72642100-1427488459_thumb.jpg

6.Nästan samma som femman, men dränkt med vatten..

post-1074-0-84888200-1427488461_thumb.jpg

7.

post-1074-0-04053400-1427488464_thumb.jpg

8.Denna fick jag inte till färgerna nånstans på, så den fick bli svartvitt... :P

post-1074-0-10450400-1427488467_thumb.jpg

Men jag märkte att spraya med vattenflaska går inte så bra, men det är väl för att jag var inomhus. Försökte få till lite vattendroppar som var tänkta att bli fina bokéh-bollar, men det sket sig. Växterna kroknade av tyngden och dropparna rann av som om dom hade betalt... :angry:  Sen blev det rätt blött på golvet också...

EDIT :  Ramarna blev väl inte så heta, men jag ville ta ut svängarna lite, det är alltid kul att experimentera så dom får ni bortse ifrån... ^_^

Underbart. Trean och fyran kniper första platsen i denna underbara serie :wub:  :wub:

Är det nån mossliknande/lavaliknande sak i bild 4 till /?

Nä jag hade den i en klämma, och använde en grön handuk med stora blå grodor på som bakgrund. Vet inter vad hållaren med klämman herter nu på rak arm, men så här såg det ut fast när jag fotade löven:

post-1074-0-36068800-1427494018_thumb.jpg

Det gör ont men jag måste erkänna att man kan ta utomordentligt bra bilder med en Canon också. Eller kanske det i huvudsak beror på fotografen. Mycket bra gjort och jag tycker allt droppen funkar som den skall

Laven är misstänkt lik grå renlav och den skall du vara rädd om. Skadar du dig ute i buskarna kan du strö den torkad rakt in i såret och lägga en kompress med den färska, fuktiga Laven. Den har en ganska stark desinficerande effekt.

När jag ändå babblar så funkar vitmossa perfekt som dasspapper, mjukt och svagt desinficerande. Rensa dock bort alla barr och små kvistar först! :D

Jätte snyggt :)

Alltid lika kul att se bakom kulisserna bilder :thumbsup:

Tycker helt klart du ska låta dottern flytta ut i garaget och ha hennes rum till studio hon ska ju ändå bara sova där så du kommer ha mycket större nytta av rummet än henne :D

Behåll du rummet till studio, det är du säkert värd när du renoverat det :)

Trevlig serie du fått till, favoriter blir 3 och 4!! Kul att du la upp en bakom scenen bild, det gillas.

Jag måste nog också kolla om jag kommer ihåg hur kameran funkar, har varit väldigt dåligt med tid till det den senaste tiden...

Riktigt fina bilder du tagit i din nya studio :y15: Har man inte möjlighet att vara ute (kanske spöregnar) så funkar det utmärkt att ta in naturen! Kul också att du ville använda din gammelglugg, det blev väldigt bra resultat. Väldigt svårt att välja ut någon/några här, tycker alla håller samma klass. Skulle dock velat ha 5 & 6 i stående format. 4, 5 & 6 fick en mycket fin bakgrund i fina färger. Passade utmärkt till motivet.

Bra jobbat! Hoppas vi får se fler kreativa bilder från "studion" :)

Tack så mycket allihopa, kul att det gillades! :)

Tedh: Jo jag tycker också att hon kan bo i garaget, hon har det alltid lika stökigt i sitt rum som jag har i garaget, så då spelar det väl knappast nån roll var hon sover? :y15::lol:

Sanne: Kul att du gillade detta, färgen i bakgrunden i bild 4 blev så där för att jag använde en stor badhandduk som bakgrund. Den var grön med blå grodor på... :)  Och tack och lov hade jag målat klart, måla är bland det tråkigaste jag vet... :crazy:

Mathias: Jo jag skulle gärna ha det som studio, det saknar jag i bland.. :) Jag kände mig lite ringrostig, så det är bra att kontrollera om man kommer i håg hur kameran funkar så här efter vintern, har haft väldigt dålig inspiration...

Odie: Där har du en poäng Odie, men själva renoveringen är inte så där jättettrevlig tycker jag, tycker att det tar alldeles för mycket tid. Skulle ha gjort det under vintern egentligen, men kom aldrig till skott.. Så jag är faktiskt glad att det inte blir oftare .. :lol:

Mona: Nä när vädret inte är som man önskar, får man ta till nödlösningar.. ;) Jo får jag bara till skärpan så är väl den gammelgluggen hyfsad, men det är knepigt tycker jag. Men inte blir det lika bra som med dina ryssar, det är då säkert! Hade också velat ta fler i stående format, men hittade inte min gummibit jag behöver ha mellan snabbplattan och batterigreppet. Så kameran har en tendens att vrida sig neråt utan den gummibiten. Visserligen kan jag ju ta bort greppet för då funkar det, men det gjorde jag inte...

Fler kreativa bilder kommer säkert nån gång, dock lär det inte bli från den studion... ^_^

Där har du tyvärr fel, jag kan inte.... :lol: Nä nog går det rotera bilden, det har du rätt i, men så långt tänkte inte jag. Jag testade en massa komp och utsnitt och så kollade jag i fall någon bild skulle gå att använda..

Ja men nu du har brugt et håndklæde hvor langt væk var det stykke mos fra håndklædet ? jeg prøvede igår og der kunne man se håndklædet alt for tydeligt det er ikke pænt..tror at jeg skal have baggrunden meget langt væk..det var en blomst jeg satte foran et håndklæde. :(

Det syns kanske inte så bra på bilden, men avståndet är kanske någonstans mellan en meter och 1.3 meter ungefär. Och största bländare, jag hade f/2.8 på mitt 100mm makroobjektiv.

Dom tre första bilderna är också tagna med f/2,8, men med min gammelglugg, som har 135mm brännvidd. Men där var bakgrunden helt blå... :)

Men om du kan så flytta bakgrunden längre bort och placera kameran så nära motivet som möjligt.

Ja det kan være at det handler om at komme så tæt som muligt..Er stadigvæk i tvivl om hvor tæt man kan komme ...for at f.eks tage billeder af støvdrager..jeg må prøve mig frem. Jeg legede lidt med en Påske lilje synes den driller meget.. ;)