Jump to content

Recommended Posts

Jag har massor av fotoabstinens just nu, men hittar inga andra motiv än mina små krokusar! Så håll tillgodo. Det är gamla LOMO Helios som fått jobba! Förhoppningsvis blir det lite mer fotografering senare i veckan.

1.

post-821-0-84340900-1426628278_thumb.jpg

2.

post-821-0-79053000-1426628336_thumb.jpg

3.

post-821-0-59591100-1426628349_thumb.jpg

4.

post-821-0-01033900-1426630615_thumb.jpg

Ettan och trean ger mig ståpäls på ryggen. Tvåan är fin den också men når inte upp till de andras nivå.

Mumsmums, ettan och trean är ju osannolikt vackra, men tvåan och fyran är inte sämre för det, och jag gillar bokén i samtliga bilder så jag kan inte bestämma mig för nån favorit tror jag...

Skitfint helt enkelt :wub:

Tack, roligt att ni gillar dem :)

Ja Odie, det blir en speciell bokeh, men här fick jag inte fram de där "såpbubblorna". Har rensat i rabatten så förutsättningarna försvann :(

Trean för mig, om än knappt för det är ett gäng bra bilder rakt igenom för mig. Har du gjort ngt annorlunda med trean, för den ser helt annorlunda ut, nästan som om det är icm samtidigt som jag inser att det inte är det eftersom att krokusarna är skarpa och fina.

Vatten är bra för bokehn ja :)

Trean för mig, om än knappt för det är ett gäng bra bilder rakt igenom för mig. Har du gjort ngt annorlunda med trean, för den ser helt annorlunda ut, nästan som om det är icm samtidigt som jag inser att det inte är det eftersom att krokusarna är skarpa och fina.

Tack! Jag har inte gjort något, det är objektivet som ger denna speciella bokeh :)

Hvor er de smukke...de først nærmest malerlook effekt og det sidste ensomt og sødt..dejlig lilla farve...hvordan fik du den meget sløret baggrund måske med lille blænde eller har du gjort mere ?

Underbart sköna bilder hela högen. Dock sticker trean och fyran ut från dom andra :wub:  :wub:

Tackar så mycket, roligt att du gillar dem :)

Rensat rabatten? I Mars...? Jösses vilken lång och härlig sommarsäsong ni måtte ha... :o:y15:

BTW, hittade denna, den måste väl vara ett måste till din samling gammelgluggar Mona...:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=237467

Rensa rabatterna får vi göra varenda vår från grannarnas alla löv som har en förmåga att samlas hos oss :angry:

Tack för länken, men jag har redan dom bästa Heliosarna när det handlar om bokeh. Den du länkar till är en senare modell. Ju äldre desto bättre :)

Hvor er de smukke...de først nærmest malerlook effekt og det sidste ensomt og sødt..dejlig lilla farve...hvordan fik du den meget sløret baggrund måske med lille blænde eller har du gjort mere ?

Tack sanne! Bilderna är tagna med ett gammalt ryskt manuellt objektiv som har mycket trevlig bokeh!

Hehe, förstod nästan att du var nöjd med dina gammelgluggar, tyckte bara att priset var så bra så jag blev nästan sugen själv men besinnade mig. Har annat som besparingarna måste gå till... :)

Säg till när du vill köpa så ska jag tipsa dig på bra gluggar! Dom kostar ca en femhundring, dom är inte dyra :)

Snällt Mona, ska ha det i åtanke om det blir aktuellt! :)

Just nu drömmer jag om nyare saker dock, typ 2-3 objektiv och en kamera så jag vet inte hur jag ska lyckas trolla fram allt inom beskådlig tid... suck... :blush:

Tack Hellman! Ja, jag är sjukt nöjd med denna! Av dom två Heliosarna jag har så är denna den bästa, faktiskt snäppet bättre än originalet Carl Zeiss Jena Biotar.

Kommer du inte ihåg så får du fråga igen :)

Om det var denna jag jagade mest kommer jag inte ihåg :D :D  Men tror inte det... Tror det var en Meyer Görlitz. Kanske Orestor...

Kommer du inte ihåg så får du fråga igen :)

Om det var denna jag jagade mest kommer jag inte ihåg :D :D  Men tror inte det... Tror det var en Meyer Görlitz. Kanske Orestor...

Så var det. Det var Meyer som stod högt upp på önskelistan. Den hittade du väl i både 50 och 100mm brännvidd?