Jump to content

Mikrojustera fokuspunkt

Recommended Posts

Jag har nu flera gånger försökt fota måsar, men märkt när jag kommit hem och fått upp bilderna att fokus hamnar framför fågeln. T ex om måsen sitter still på ett berg och jag fokuserar på huvudet så hamnar fokus på berget nedanför och framför fågeln. Man kan ju mikrojustera fokusen i kameran, men vad ska man välja? Åt plus eller minus? 

Vad jag vet så är det bara kombon 7D II och 300/4 med eller utan konvertern 1,4. Har inte märkt några problem med 5D III.

Bäst är om du har en fokuskarta. http://digitalfotoforalla.se/files/bonnier-dif/dig_test_11_2011.pdf

Luta den i 45 grader och rigga kameran på lämpligt avstånd. Sedan testskjuter du och om fokus ligger någon annan stans är den feta linjen måste du justera. 

Ligger den före linjen justera plus. Efter linjen minus. (Om jag inte är helt ute och cyklar. 

Du skall ha största bländare och verkligen vara 129% övertygad att kameran inte darrar minsta lilla. Använd spegeluppfällning.

Okej, då ska jag justera mot plus då. Ska se om jag kan få tummen ur och göra det där exakta testet någon gång. Men den stillasittande måsen, och även de flygande blev fel så gott som allihop. Där fanns många bra bilder som fick gå i papperskorgen pga fokusfel :angry: Att jag missar när jag panorerar är iofs inget konstigt för det kan jag inte, det är skitsvårt, men på ett stillasittande föremål med kameran helt still klarar jag!

Där var den tavlan jag egentligen letade efter. Den hade jag till mina gluggar fast efter typ 10 timmars skruvande insåg jag att fokus ligger spot on på allihopa. Väl investerad tid iofs. för nu vet jag att det inte är gluggen när det blir oskarpt.

Det jag personligen tycker var knepigt med 300:an var att fokustavlorna är så små, så är fokus någorlunda rätt så blir ju allt skarpt när man fokuserar på tavlan... Att luta den 45 grader känns för lite nästan. Svårt att hitta lämpligt avstånd, är den för långt bort så täcker ju i princip hela fokuspunkten tavlan och är den för nära blir inte heller det helt bra. Jag måste också testa igen, har tänkt göra det länge men inte kommit till skott. Jag har ytterligare en variant av fokustavla som täcker ett A4 på höjden. Får prova det  kanske, eller förstora upp den till A3...

Här är den variant jag använder när jag kollar och finjusterar autofokusen på mina objektiv.

Jag har monterat arket på en kartong och ett stöd med 45° lutning detta funkar ypperligt är det t.ex. 2:an under centrumlinjen som är skarpast är det bara att trycka plus 2 på kameran och sedan spara inställningen.

131125_09-33__DSC3022.jpg

150316_10-00_DSC5664.jpg

Testarket finns att hämta här.

http://www.efoto.lt/files/focus21.pdf

Nä det är ju inget kul. Men än är jag osäker,måste testa mer innan jag kan avgöra. Tycker att det blir bra i bland,i bland inte. Kan ju vara handhavandefel också.. Men det är ju nu först som ljuset börjar vara acceptabelt så när jag får tid ska jag göra mera utgrundligare tester!

Den har jag använt till mina prylar funkar klockrent :thumbsup:

Skrev ut den och limmade fast på en pizza kartong så inte nog med att det är ett bra hjälpmedel när jag justerar fokusen, den luktar gott också :P

Den enda gluggen som jag inte testat ännu är 150-600 annars så är alla mina kollade.

Tur man har vattenpass i kameran då! I den testen som Hellman länkar till så är kameran vinklad 45º, men det tror jag att jag skulle misslyckas med! Lättare att vinkla pappret så som Hellman gjort. Testet är iaf utskrivet nu, ska försöka göra det i morgon. Tror jag har använt samma som Hellman en gång, fast det var på en annan glugg.

Tur man har vattenpass i kameran då! I den testen som Hellman länkar till så är kameran vinklad 45º, men det tror jag att jag skulle misslyckas med! Lättare att vinkla pappret så som Hellman gjort. Testet är iaf utskrivet nu, ska försöka göra det i morgon. Tror jag har använt samma som Hellman en gång, fast det var på en annan glugg.

Det är exakt samma test. Kameran i 45º och testkartan plan. eller tvärt om ger samma resultat.