Jump to content

Recommended Posts

...berätta att jag skaffat ännu en gamling?? :rolleyes: :rolleyes: :P

Det blev ett Carl Zeiss Jena Biotar 2/58 från DDR! Detta är det objektivet som ryssarna kopierade och sen kallade Helios. Alltså dem jag har två varianter av! Nu är samlingen komplett för stunden. Det jag vill ha nästa gång är ett Meyer Görlitz Trioplan 100/2,8, men när denna dröm kan förverkligas står skrivet i stjärnorna. Det är eftertraktat och dyrt. Jag är så nöjd med dem jag har nu så det gör inget om inte drömmen går i uppfyllelse heller.

Så här ser skönheten ut! Ingen plast så långt ögat når, bara aluminium :)

post-821-0-12265100-1426274642_thumb.jpg

post-821-0-71537700-1426274653_thumb.jpg

En mycket fotad blomma just nu!

post-821-0-11804700-1426274793_thumb.jpg

:lol:  :lol: :lol:  :lol:  

Är du säker på att du inte har guldbyxor?? :o  :o

Jag kan inte annat än att gratulera till ännu en glugg som ser ut at vara i nyskick. Den ser riktigt, riktigt fin ut. Stort grattis till den.

Och den ser ju ut att leverera också, den lilla rackaren :)

Hehe! Nä, inga guldbyxor! Man får många såna här godingar om man avstår från att köpa en ny :) Ja, den levererar, det gör den! Har andra bilder där bokehn är magisk. Men faktum är att det är min lilla LOMO Helios jag är mest nöjd med :)

Hahaha!! Ja då, han tyckte t om att det var billigt :P Jag är rätt billig i drift, köper ju second hand :lol:

Guldbyxor? Nej kvinnor har väl guldklänning eller guldkjol... :y15:

Jag gratulerar också till denna förträffliga glugg som  verkar prestera som om den hade betalt...  läcker bokéh även i den gluggen! :)

Jag undrar bara över en detalj bara, är den tillverkad i aluminium, är det inte rostfritt? :confused0039:

Tack Mathias, Jens och Odie!

Guldbyxor? Nej kvinnor har väl guldklänning eller guldkjol... :y15:

Jag gratulerar också till denna förträffliga glugg som  verkar prestera som om den hade betalt...  läcker bokéh även i den gluggen! :)

Jag undrar bara över en detalj bara, är den tillverkad i aluminium, är det inte rostfritt? :confused0039:

Det hade nog blivit mest guldbyxor för min del!

Jo, det är aluminium.

Kul att du kom över ett Carl Zeiss och det ser ut att funka bra. :) (enligt många det bästa du kan köpa i objektiv väg)

Kolla på wiki där finns en hel del kul att läsa om Carl Zeiss http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Zeiss

Zeiss har bra grejer! En annan "måste ha" är Biometar 80/2,8, den har också en unik bokeh.

Det gör man inte längre, men på den gamla goda tiden så var det vanligt, iaf hos Zeiss och Görlitz!

Tack Hellman :) Ja, ett 50-58 mm museum! Det tråkiga är att min första gammelglugg, Trioplan 50/2,9 med Exakta fattning går inte att hitta en fungerande adapter till. Idag fick jag min 3:e, men den gick inte att skruva fast på objektivet. Nu ger jag upp med den gluggen :(

Den lösningen har jag redan tänkt på! Den funkar, men den löser inte fokusproblemet. Registeravståndet verkar vara helt åt h...e :angry: