Jump to content
Cope

Danska Fall!!

Recommended Posts

Jag var som bekant och rekade lite vid Danska Fall för någon vecka sedan. Nu har jag äntligen fått tummarna ur och kan visa vad jag såg. Förvänta er inga underverk. Bilderna är bara pang på och är knappt redigerade då det bara ska ses som en dokumentär av ett ställe jag ska besöka framåt sommaren.

Om platsen håller för en eventuell forumträff för långväga gäster vågar jag inte säga JA till då jag inte vill göra någon besviken. En sak är iaf säker, jag ska dit :)

Här ska jag därför försöka klargöra så gott jag kan om hur området ser ut och lite egna tankar. Om jag lyckas är en annan femma :)

En bit från parkeringen mötte vi denna skylt. Vi valde den korta vägen på 800m på ditvägen och gick den långa vägen tillbaka. Man går alltså runt området i en cirkel om man väljer detta alternativ. Vägen dit bestod av en grusväg och ca 100m från fallet så fanns det en handikappsparkeringsskylt. Man kunde alltså eventuellt köra in med bilen och lämna av tyngre grejor såsom grillutrustning osv.

Problemet är att det blir ett jäkla gående för bilföraren när grejorna ska tillbaka igen. Och går man den långa vägen tillbaka så är det kanske ingen bra lösning att köra in tunga grejor.

Därför var min tanke att man borde kanske resa lätt och endast ha lättburen mat med sig. Te x 1m baguett och lite dricka :D

post-882-0-98584700-1424703446_thumb.jpg

Väl vid kanten framme vid fallet möttes man av denna syn. Man kan ana en smal stig ned för kanten. Så med en liten extra ansträngning så bör man kunna ta sig ner i fåran. Det har andra klarat då jag har sett bilder på det :)

post-882-0-34974900-1424703553_thumb.jpg

post-882-0-21984600-1424709966_thumb.jpg

post-882-0-29671900-1424710001_thumb.jpg

Här är ravinen som sen vattnet rinner vidare i.

post-882-0-22604600-1424710163_thumb.jpg

En bit bort från fallet.

post-882-0-08576900-1424710804_thumb.jpg

Ännu längre bort :)

post-882-0-00194600-1424710847_thumb.jpg

Därefter fanns denna lilla bro. Jag tror att man kan hitta lite vyer nära vattnet här om man anstränger sig lite. Men om det är intressant är en annan femma :)

post-882-0-23546900-1424710900_thumb.jpg

Från bron, uppströms...

post-882-0-76736100-1424710997_thumb.jpg

Från bron, nedströms....

post-882-0-74383800-1424711047_thumb.jpg

Det fanns även små minifall i närheten av bron.

post-882-0-12328700-1424711111_thumb.jpg

På väg mot den blå vägskylten där sträckan angavs.

post-882-0-91523200-1424711166_thumb.jpg

Från det hållet rann det även en liten bäck nedför sluttningen.

post-882-0-93472800-1424711237_thumb.jpg

Som sagt. Om denna plats håller för en träff vet jag inte. Jag vet bara att jag ska dit när det börjar bli grönt :)

Drar man inte ut på tiden alltför mkt kanske det finns närliggande projekt inom ett rimligt avstånd??

Och nu vet ni ungefär hur det ser ut på denna plats :)

Tycker det ser mycket lovade ut, är nog alldeles säkert värt ett besök :)

Kommentaren om 1m baguett var väl aldrig riktad mot mig va :confused0006:

Absolut, det tycker jag också. Det är dock inte lika lätt att organisera käket som vid te x Ramhulta. Där befann man ju sig på samma plats hela tiden. Bilderna jag visar här ovan är ju utspridda över någon kilometer.

Hehe, jag skulle aldrig rikta något mot dig :rolleyes:

Va bra att du har rekat, jag tycker också de kan vara ett bra ställe. :) (baguett ? En levande gris i koppel behöver man inte bära ;) )

Ska du ha en gris med dig. Räcker det inte med Rolf? :D

Ser väldigt trevligt ut. Forumträfftrevligt tom. 

Vad bra. Är som sagt bara lite orolig om det håller fullt ut. Men det gör det kanske, du ska ju inte bara fota, du ska äta också :)

Du menar att Cope kan gå själv? 

:angry:

Där ser väl ut som man skulle kunna spendera en dag!! Forumträff med 1m baguett låter lockande

Trevligt att du känner så. Men som sagt...jag hoppas bilderna inte lurar er.....

Tar du med 1 m bagge så göm den. Annars kommer Tedh äta 2 meter bagge och det behöver han inte ;)

Tycker också att dom här bilderna lockar till en heldag.

Kul att du också känner så lillepv :)

Där skulle jag kunna tillbringa en dag hur lätt som helst! Tycker vi börjar planera! Om man får grilla så går det ju att göra om alla tar någonting i sin väska. En senapstub väger inte så mycket! En baguette blir inte mycket mat att dela på i det här gänget :lol:

Kul att ni alla känner så. Hmm, är lite osäker på grillningen. Det är ett naturreservat precis som Kullaberg och där grillas det för fullt :D

Jag tror det går bra vid Danska fall också. Där fanns någon träbänk likt den vid Ramhulta strax innan fallen men där har man ingen översikt över den från fallen. Isf blir det nog bäst att ställa grillarna på marken / klipphällarna.

Och det är sant. Alla behöver ju inte ta med grillar, men som väger tyngst blir väl all drickan :)

Vi sköter oss snyggt och fint. Eldar inte på berghällar, eller ens på marken utan med engångsgrillar. Det enda som syns efter oss när vi lämnar är fotspåren i gräset. Jag tror inte vi får problem. 

Förresten, är det inte bara i nationalparker det råder/kan råda ständigt eldningsförbud?  :confused0039:

Jag har en portabel Webergrill. 10 000 ggr. bättre än någon engångare, dessutom större. Måste vi inte kånka runt den utan kan ställa den någonstans tar jag gärna med den, den är riktigt bra!

Drickan är det som är viktigast. Torkar man ut är det inte lika roligt längre. Det går iofs. att rena vattnet i bäcken men det är lite bökigt och sedan måste det ändå kokas.

Orkar du kånka på en Weber? Jag har också en liten ihopfällbar, men skulle aldrig orka dra med den långa vägar om man har en massa utrustning också. En engångs väger ju nästan ingenting. Men orkar du, so fine :)

Även den korta vägen 800m är rätt lång när man går där. Och får man då för sig att ta den långa på 1,6 km tillbaka så är en stor grill inget att rekommendera.

Men.....det går ju att återvända till parkeringen för att grilla och sen återvända in i skogen igen. Det är kanske inte lika trevligt men det blir mindre att släpa på. Det var bara en tanke som slog mig......

Det är sant, det ska vara lätt. Men f-n vet om jag orkar släpa med mig kylväska hela rundan.....Tycker det räcker mer än väl med ryggan....

Har du inget termosfack på sidan av ryggan? Ta en rygga på magen också :D

Jag skulle vilja se Cope med två ryggor!  :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:  Eller, nä. Det vill jag nog inte!  :unsure:  :unsure:

Jag skulle vilja se Cope med två ryggor!  :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:  Eller, nä. Det vill jag nog inte!  :unsure:  :unsure:

Och du drar igen brödgluggen omedelbums :angry:  :angry: :angry: