Jump to content
Rolf Hellman

Ännu en gamling från öst.

Recommended Posts

Jag får helt enkel sy en som man trär på! Sen kan man spänna fast det med ett kardborreband. Borde kunna gå om man får tag i en hård bricka som är 35mm. Var kan man hitta det??

Jag får helt enkel sy en som man trär på! Sen kan man spänna fast det med ett kardborreband. Borde kunna gå om man får tag i en hård bricka som är 35mm. Var kan man hitta det??

Är det en väska du vill ha eller har jag missuppfattat nåt? Är det inte ett objektivlock du är ute efter... ?

Hur hittade du den på amazon? Den kommer inte fram om man söker.

Nej, det är ett lock, ingen väska, men kan man inte hitta ett lock så får man väl göra något själv bara det skyddar linsen.

Gjorde man en sökning på amazon så kom den inte upp. Kanske var en gammal länk.

Plåt eller plast spelar ingen roll, bara det blir ett hårdare material. Tänker isf sy in brickan i en rund ficka av ett kraftigare tyg.

B&H, sicket sammanträffande att jag befinner mig just där den 12/8. På tredje våningen tom... :D :d.

Men det är kanske lite länge att vänta på en adapter...

Gjorde man en sökning på amazon så kom den inte upp. Kanske var en gammal länk.

Plåt eller plast spelar ingen roll, bara det blir ett hårdare material. Tänker isf sy in brickan i en rund ficka av ett kraftigare tyg.

Hur du än väljer att göra är en plastbricka nu inlämnad på posten.. :)

B&H, sicket sammanträffande att jag befinner mig just där den 12/8. På tredje våningen tom... :D :D.

Men det är kanske lite länge att vänta på en adapter...

Ingen adapter, ett linslock!

Hur du än väljer att göra är en plastbricka nu inlämnad på posten.. :)

Men vad du är snäll!! Tack så mycket Jens :wub:  Då ska jag bara se till att få ändan ur vagnen och fixa resten, om det går.... Det tråkiga är väl bara att idag har jag fått adaptern, och det objektivet var inget bra exemplar, tyvärr. Det kommer att blir väldigt mycket bokeh, eller som Hellman uttryckte det, bokehn blir total :D:(

Ingen adapter, ett linslock!

Men vad du är snäll!! Tack så mycket Jens :wub:  Då ska jag bara se till att få ändan ur vagnen och fixa resten, om det går.... Det tråkiga är väl bara att idag har jag fått adaptern, och det objektivet var inget bra exemplar, tyvärr. Det kommer att blir väldigt mycket bokeh, eller som Hellman uttryckte det, bokehn blir total :D:(

Vad menar du går det inte att fokusera på något avstånd? Om du har köpt en adapter med en glaslins i så om du inte får rätt på eländet så prova med att plocka bort glaset, för då bör det funka som makroobjektiv.

Vad synd och tråkigt om inte gluggen levererar som den ska, hoppas det går att lösa så som Hellman säger åtminstone, kanske inte känns så lockande att köpa en ny adapter utan glas heller,om det inte skulle bli bättre..

Vad menar du går det inte att fokusera på något avstånd? Om du har köpt en adapter med en glaslins i så om du inte får rätt på eländet så prova med att plocka bort glaset, för då bör det funka som makroobjektiv.

Jag hittar inte mycket till fokus, nej. Den känns dimmig på nåt sätt. Det syns ingen imma på linsen, men kan ju vara det i alla fall. Skärpa tycker jag ändå skulle synas om det fanns någon.

Ja, det är en adapter med glas. Vet inte om det går att pilla bort, ska undersöka det. Om inte annat får jag väl betrakta bilderna från denna som "konstnärliga"!

Jag har ju inte följt med i alla svängar men är du säker på att det är fel på gluggen??

Du får göra nya försök när det är varmare och ljuset kanske är lite bättre...

Jag hittar inte mycket till fokus, nej. Den känns dimmig på nåt sätt. Det syns ingen imma på linsen, men kan ju vara det i alla fall. Skärpa tycker jag ändå skulle synas om det fanns någon.

Ja, det är en adapter med glas. Vet inte om det går att pilla bort, ska undersöka det. Om inte annat får jag väl betrakta bilderna från denna som "konstnärliga"!

På den adaptern jag köpte med glas så sitter glaset inskruvat med en ring som har två små hål mittemot varandra för något verktyg t.ex en spetsig låsringstång.

Annars får vi se fram emot konstnärliga alster. :)  :)

Jag har inte tittat ännu om glaset går att ta bort, men vad har det för funktion?

Låsringstång... nu snackar du grekiska med mig :lol:

Jag har ju inte följt med i alla svängar men är du säker på att det är fel på gluggen??

Du får göra nya försök när det är varmare och ljuset kanske är lite bättre...

Jag har ingen aning om om det är nåt fel på den, men man undrar ju varför det inte finns någon fokus.. Får se om jag kan ta den med ut i morgon för lite "kreativa" bilder med 100% bokeh :lol: